عصر توریسم: به دنبال موافقت وزیر کشور عراق با حذف ویزا در سفرهای زمینی اربعین، پیش بینی شده پنج میلیون ایرانی در پیاده روی اربعین شرکت نمایند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، مجید نامجو ـ جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ـ خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۹ زوار ایرانی نتوانستند در مراسم اربعین عراق شرکت نمایند، سال قبل هم با وجود مقررات کرونا، اربعین با حضور تعداد محدودی زائر برگزار گردید. مهم ترین مشکل اربعین سال قبل سهمیه بندی بود که این امر به اربعین ضربه وارد کرد.
وی در کمیته مشارکت های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین اظهار داشت: امیدواریم با لغو روادید در اربعین امسال حدود پنج میلیون زائر را اعزام نماییم. البته یکی از مهم ترین اقدامات، ساماندهی موکب ها است که باید برای آن برنامه ریزی شود.
بگفته جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، تامین وسایل سرمایشی، آب آشامیدنی بهداشتی و یخ در کنار مسائل بهداشتی، سه دغدغه اصلی موکب ها برای میزبانی از زوار است.
او افزود: حضور موکب ها در مرزها یکی دیگر از مشکلات است که باید برای عبور کامیون ها و مواد غذایی مجاز برنامه ریزی نماییم تا در روند ارسال تجهیزات با مشکلات مواجه نشویم.
نامجو همین طور از امکان باز شدن مرز خسروی در اربعین امسال آگاهی داد و اضافه کرد: بازگشایی این مرز در کنار چهار مرز اصلی از تراکم جمعیت کاهش می دهد.
بنا بر گزارش روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، کوثرفر ـ مدیر اجرائی ستاد مرکزی اربعین ـ در این کمیته به زمان محدود دو ماهه تا آماده سازی و اعزام موکب ها اشاره نمود و اظهار داشت: با عنایت به این که ۲۶ شهریور روز اربعین است از روز ۱۶ شهریور مصادف با ۱۰ ماه صفر تا ۲۹ شهریور یعنی سه روز بعد از اربعین، ایام زیارتی حساب می شود که پیش بینی شده شاهد شمار زیاد زوار باشیم.
او خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه انجام هماهنگی ها با مسؤولان عراقی در حوزه های مختلف خصوصاً گمرک زمان بر است، لازم است تا هرچه سریعتر لیست امکانات و اقلامی که موکب ها می خواهند ارسال کنند، مشخص شود.

امنیت مسیر خسروی با حشدالشعبی است
حسن پلارک ـ مشاور ستاد اربعین و رئیس کمیته هماهنگی و توسعه تسهیلات و خدمات اربعین در عراق ـ نیز اظهار نمود: امسال بر طبق پیش بینی ها تعداد زوار ایرانی نسبت به سالهای گذشته افزایش خواهد داشت. علاوه بر این، مرزهای زمینی در ایام آینده بازگشایی می شود و مقرر است به مرور تعداد زائرانی که از مرز زمینی اعزام می شوند، بیشتر شود. البته امیدواریم در اربعین این روند ادامه پیدا کند.
او ضمن اشاره به اینکه تصمیم گرفته شده درباره بازگشایی مرز خسروی در اربعین امسال، اظهار داشت: با توافق صورت گرفته حشدالشعبی هم امنیت مسیر را برعهده گرفته است و گشت سیار را برقرار می کند. همین طور استانداری کرمانشاه فعال خواهد شد تا اقدامات مدیریت و تردد از مرزها به سهولت صورت گیرد.
رئیس کمیته هماهنگی و توسعه تسهیلات و خدمات اربعین در عراق اشاره کرد: امسال تامین آب شرب با عنایت به گرمای هوا از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. برهمین اساس، در جدول پیش بینی شده، ۱۳۹ میلیون آب بسته بندی باید آماده و بین زوار توزیع شود. بنابراین، وزارت نیرو برای تامین آب و برخی دیگر از خدمات به زوار اربعین باید با کمیته مشارکت ها و اسکان و تغذیه اربعین هماهنگ شود.
پلارک ضمن اشاره به آمادگی حدود ۳ هزار موکب اربعین داریم، اضافه کرد: این موکب ها باید ساماندهی و بررسی شوند تا خدمات مناسبی به زوار ارائه شود. همین طور نوع تغذیه با عنایت به گرمای هوا و شیوه طبخ و نگهداری مواد اولیه از اهمیت زیادی برخوردار می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم