عصر توریسم: اصفهان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورزنه اظهار داشت: برای مرمت آثار تاریخی ورزنه، ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در مسافرت رئیس جمهور به استان قول هایی در این حوزه داده شد.

احمد شهباز در گفتگو با ایسنا درباره نیاز آثار تاریخی شهرستان ورزنه به مرمت، اظهار نمود: در مسافرت رئیس جمهور به استان اصفهان قول هایی در زمینه تخصیص اعتبار برای مرمت آثار تاریخی این شهرستان داده شد، اما هنوز چیزی به شکل رسمی ابلاغ نشده است. برای جذب و تخصیص اعتبار از راه بحث تملک دارایی اقدام نموده ایم، اما هنوز از اعتبار سفر ریاست جمهوری که مقرر است به این منظور اختصاص پیدا کند چیزی اعلام نشده که البته هنوز دیر نشده است.

وی اضافه کرد: بخشی از آثار تاریخی ورزنه احتیاج به مرمت اضطراری دارند. آثاری مانند پل تاریخی ورزنه، مسجد جامع و قلعه قورتان نیاز اساسی به مرمت دارند بخصوص قلعه قورتان که اعتبار خوبی باید برای مرمت آن تخصیص یابد چونکه مساحت و تخریب این اثر بالا است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورزنه، اظهار داشت: برای مرمت تمام آثار تاریخی، ۹ میلیارد تومان پیشنهاد تأمین اعتبار داده ایم. برای مثال تنها برای مرمت قلعه تاریخی قورتان به چند میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در مسافرت رئیس جمهور به استان، قول تأمین اعتبار داده شد و قضاوت در اینباره هنوز زود است.

شهباز خاطرنشان کرد: قدمت بالا، ارزش معماری و جاذبه توریستی سه شاخصه اصلی آثار تاریخی شهرستان ورزنه هستند که اغلب این آثار این سه شاخصه را دارا هستند. برای مثال مرمت قلعه تاریخی و هزارساله قورتان که دومین قلعه خشتی در ایران پس از ارگ بَم است علاوه بر این که حفظ یک اثر تاریخی است در تقویت گردشگری و اقتصاد محلی منطقه و جذب گردشگر هم تاثیر زیادی دارد. ازاین رو مرمت یک اثر تاریخی صرفا مرمت آن نیست، چونکه اقتصاد محلی و اشتغال زایی را هم سبب می شود.

وی افزود: پس به این نکته مهم باید توجه گردد که مرمت آثار تاریخی در واقع سرمایه گذاری پایدار می باشد و مسؤلان باید این مورد اساسی را در نظر بگیرند که مرمت این آثار هزینه در یک کار استهلاکی نیست.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورزنه، تصریح کرد: قلعه تاریخی قورتان بیشتر از آثار دیگر گردشگر جذب می کند. مسجد جامع، پل تاریخی و خانه تاریخی ورزنه که به موزه تبدیل گشته در رتبه های بعدی جذب گردشگر هستند.

شهباز اظهار داشت: در شهرستان ورزنه حدود یکصد اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد ۲۵ اثر آن ثبت ملی هستند. از ۲۵ اثر ملی ثبت شده شهرستان ۱۰ اثر تاریخی احتیاج به مرمت دارند.

وی اضافه کرد: شهرستان ورزنه پتانسیل بالایی در گردشگری دارد. این شهرستان علاوه بر داشتن آثار تاریخی فاخر دارای جاذبه های طبیعی مانند تالاب گاوخونی بوده که مقصد گردشگران زیادی است. به همین علل انتظار می رود دولت به این مقوله مهم توجه ویژه کند، چونکه گردشگری اقتصاد منطقه را پویا می کند.

منبع: