به گزارش عصر توریسم گزارش های جدید نشان می دهد، با تداوم جنگ روسیه در اوکراین، کلیساهای این کشور به شدت صدمه دیده اند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از آرت نیوزپیپر، آمار و ارقام جدید نشان می دهند: ادامه جنگ روسیه در اوکراین به خسارت و تخریب شدید کلیساهای این کشورِ جنگ زده منجر گردیده است.
ائتلافی متشکل از کشیشان و رهبران مذهبی برای مستند کردن صدمه هایی که به عبادتگاه های تاریخی و پرارزش اوکراین وارد شده است، همکاری با یکدیگر را شروع کرده اند. بر این اساس، تا ۲۴ ژوئن، ۳۹۶ مکان در «فهرست جرائم فرهنگی» دولت اوکراین بعنوان مکان های صدمه دیده ثبت شده اند و در این بین ۱۴۴ مورد را مکان های مذهبی شامل می شود.
از آن زمان تابحال محل های عبادت بیشتری گرفتار خسارت شده است: در ۱۴ جولای ۲۰۲۲، کلیسای «سنت گرگوری» در شهر «وینیتسا» در جریان بمباران صدمه دید. همینطور بر اساس گزارش ها، کلیسایی در نزدیکی «میکولائیف» در هفته اخیر بر اثر حملات روسیه به صورت کامل ویران شد.
به قول «کاترینا گونچارووا»، متخصص میراث اوکراین در «صندوق جهانی بناهای تاریخی»، در اوایل هجوم روسیه به اوکراین، حدود دو کلیسا در هر روز، آسیب دیده است. «گونچارووا» به این نکته اشاره نمود که تصاویر تکان دهنده آتش گرفتن کلیساهای چوبی «دونتسک»، «کی یف» و «چرنیهیف» بعنوان استعاره ای از تأثیر جنگ بر مردم اوکراین به تصاویر پربازدید تبدیل گشته اند.
در چهارم ژوئن ۲۰۲۲، آتش مهیبی صومعه «ال سنت هرمتاژ» در «اسویاتوهیرسک» را فرا گرفت. این بنای چوبی در حوالی سال ۲۰۰۰ میلادی و به سبک معماری کلیسای روسی ساخته شد. عصر همان روز «ولودیمیر زلنسکی»، ویدئویی منتشر نمود و در آن، حملات روسیه را عامل این آتشسوزی اعلام نمود.
«گرگوری تارابان»، یک کشیش اورتدکس اوکراینی در منطقه «سامی» که هم مرز با روسیه است، در گفتگو با «آرت نیوزپییر» از تلاشهای کشیش ها و سایر چهره های مذهبی این کشور برای محافظت از عبادتگاه های پرارزش و ثبت شواهد در ارتباط با ویرانی هایی که تابحال رخ داده است، اطلاع داد.
البته، ثبت شواهد در ارتباط با نابودی کلیساها به علت روابط پرتنش بین کلیساهای ارتدکس اوکراین همیشه آسان نیست، ارتباط بعضی از کلیساها با سلسله مراتب ارتدکس روسی روند جمع آوری اطلاعات را پیچیده کرده است. با این وجود، وزیر فرهنگ و ارتباطات اوکراین در جریان گفت وگوی تلویزیونی در ماه ژوئن اعلام نمود: دولت به بازسازی تمام کلیساهای اوکراین کمک خواهد نمود.
با این وجود، تلاش هایی در سطح بین الملل جهت کمک به بازسازی میراث مذهبی اوکراین صورت گرفته است. در ماه ژوئن، «تایوان» ۱.۲ میلیون دلار به منظور بازسازی به «کلیسای ارتدکس اوکراین» (OCU) اهدا کرد. همینطور کمک های مالی شخصی هم جهت کمک به محافظت از عبادتگاه های اوکراین اختصاص داده شده است. «بنیاد هلن فرانکن تالر» هم مبلغ ۵۰۰ هزار دلار را برای شناسایی دلیل و شدت صدمه های وارد شده به مکان های مذهبی اوکراین اهدا کرده است.
«گونچارووا» اعتقاد دارد تابحال کسی از تعداد دقیق مکان های مذهبی که در جریان این جنگ صدمه دیده اند، اطلاعی ندارد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم