عصر توریسم: اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خور و بیابانک، اظهار داشت: در مجموع زیرساخت های گردشگری خور و بیابانک وضعیت مناسبی دارد، اما جاده های منتهی به مناطق گردشگری دو طرفه بوده و کیفیت مناسبی ندارد.

عباسعلی ایرجی در گفتگو با ایسنا درباره وضعیت آثار تاریخی و گردشگری شهرستان خور و بیابانک، اظهار نمود: تابحال ۱۶۰ اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۱۴ اثر به ثبت ملی رسیده است. قلعه بیاضه، قلعه ایراج، قلعه جندق، آرامگاه حبیب یغمایی، مسجد عرب ها، مساجد جامع بیاضه، جندق و فرخی همچون آثار تاریخی شاخص شهرستان خور و بیابانک است که از نظر قدمت به دوره قبل و پس از اسلام بر می گردد.

وی اضافه کرد: بیشتر این بناها احتیاج به مرمت دارند و برای مرمت این آثار درخواست تأمین اعتبار کرده ایم که تا حدودی این اعتبار تخصیص یافته است. برای مرمت آثار تاریخی خور و بیابانک به بیشتر از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان اصفهان هنوز بودجه ای برای این منظور تخصیص نیافته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خور و بیابانک، اظهار داشت: قلعه بیاضه و قلعه جندق بیشترین جذب توریست را به خود اختصاص داده اند. قلعه بیاضه که متعلق به دوره ساسانی است ۲ هزار متر مربع وسعت دارد و تنها قلعه خشت و گلی منطقه به حساب می آید. این قلعه ۵ طبقه داشته که حالا سه طبقه آن باقی مانده است.

ایرجی خاطرنشان کرد: در مجموع زیرساخت های گردشگری خور و بیابانک وضعیت مناسبی دارد، اما جاده های منتهی به مناطق گردشگری دو طرفه بوده و کیفیت مناسبی ندارد. از نظر داشتن مکان های اقامتی این شهرستان با داشتن ۶۵ خانه بومگردی، ۵ هتل و میهمان پذیر در استان اصفهان رتبه اول را دارد، اما باز هم به صورت کامل جوابگوی اقامت تمام گردشگران نیست و این ظرفیت اقامتی جای افزایش دارد که نیازمند سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی است.

وی افزود: وضعیت صنایع دستی شهرستان مطلوب است، به صورتی که بیشتر از ۱۵۰ هنرمند در ۱۶ رشته مشغول به کار هستند، اما بیمه صنایع دستی نیستند و چون صنایع دستی شغل اصلی این هنرمندان نیست بیشتر آنان از بیمه های غیر در رابطه با صنایع دستی استفاده می نمایند. گردشگری منطقه خور و بیابانک ۱۲ ماه سال به علت گرمای شدید فعال نیست و تنها در ۷ ماه از سال فعال است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خور و بیابانک، اضافه کرد: پارچه بافی، پوشاک سنتی، حصیربافی، قالیبافی و… همچون رشته های شاخص صنایع دستی منطقه هستند.

ایرجی تصریح کرد: از ظرفیت های گردشگری کویری منطقه استفاده لازم شده است. دریاچه نمک، آبشار نمکی، رمل های ماسه بازیِ کویرِ مصر و روستای تاریخی ایراج همچون جاذبه های طبیعی شهرستان خور و بیابانک است که سالانه ۱۰۰ هزار نفر توریست جذب می کنند. مهم ترین مشکل گردشگری شهرستان، کیفیت پایین جاده ها و دوبانده نبودن آن بوده که در اینباره با اداره راه مکاتبات لازم انجام شده است.

منبع: