به گزارش عصر توریسم، برنامه های هفته گردشگری و شعار ایران به این مناسبت اعلام شد، حدود ۹۰ جشنواره و رویداد ملی و محلی از پنجم تا یازدهم مهرماه در سرتاسر کشور برگزار می گردد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، مصطفی فاطمی ـ مدیر گردشگری داخلی ـ در آستانه روز جهانی گردشگری در نشستی که به انگیزه رونمایی از پوستر هفته گردشگری چهارشنبه ۳۰ شهریورماه برگزار شد، با این یادآوری که روز جهانی گردشگری به مفهوم شروع سال گردشگری می باشد که رویکرد هر کشوری در حوزه گردشگری مشخص می شود، اضافه کرد: در ایران به این مناسبت یک هفته به گرامی داشت گردشگری اختصاص داده می شود که سال جاری از پنجم مهر تا ۱۱ مهرماه هفته گردشگری خواهد بود و حدود ۹۰ جشنواره و رویداد ملی و محلی برگزار می گردد.
فاطمی با بیان اینکه «رویش اندیشه های نو در گردشگری ایران» شعار هفته گردشگری ایران است، خاطرنشان کرد: سازمان جهانی جهانگردی این روز را به «بازاندیشی در گردشگری و باردیگر فکر کردن در گردشگری» با نگاهی به جوامع محلی و ظرفیت های آن مختص کرده است و شعار ایران هم با نگاهی به انتخاب سازمان جهانی جهانگردی و شعار سال مقام معظم رهبری تعیین شده است.
مدیر گردشکری داخلی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همینطور اظهار داشت: برنامه های این هفته، با عنایت به تقارن با روزهای شهادت نگاهی مذهبی و موضوعی دارد که در عین حال، به توسعه زمانی و مکانی گردشگری و سفرهای ارزانقیمت هم پرداخته می شود.
وی همینطور خاطرنشان کرد: برنامه های هفته گردشگری بیشتر نمادین بوده که رویکرد آن شناساندن گردشگری به مردم است و قرار نیست اقدام بنیادینی در این یک هفته صورت گیرد.

مدیر گردشکری داخلی در این جلسه در پاسخ به سوالی در رابطه با راه اندازی کشتی های کروز که برای جام جهانی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: از این کشتی ها بازدید کرده ام و حدودا آمادگی لازم را دارند، ولی مسایل قانونی و فنی وجود دارد که سعی شده موانع و مشکلات آن برطرف شود، اما بحث های فنی همچنان وجود دارد که زمان بر است و به سازمان بنادر و کشتیرانی سپرده ایم.

افتتاح ۱۸۳ پروژه گردشگری در یک هفته
احمد تجری ـ مدیرکل سرمایه گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری ـ در ادامه این نشست اظهار داشت: ۱۸۳ پروژه در سطح کشور با حجم سرمایه گذاری ۳۱۹۸ میلیارد تومان در هفته گردشگری بهره برداری می شود که در این صورت، بیشتر از ۳۸۸ هزار متر مربع به ظرفیت تأسیسات گردشگری اضافه می کند. با بهره برداری این پروژه ها ۲۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد می شود.
به قول او، این پروژه ها شامل ۲۱ هتل و هتل آپارتمان، ۸۱ اقامتگاه بوم گردی و سنتی، ۲۱ سفرخانه سنتی، ۲۶ مجتمع گردشگری و ۳۴ پروژه مرکز تفریحی و سرگرمی و سایر است.
تجری اضافه کرد: بعضی از این پروژه ها معطل مانده بودند و بخشی هم در تسهیلات بانکی گرفتار مشکل شده بودند که برای حل آن ها اقدام شده است.

او ضمن اشاره به تفاهم هایی که با برخی سازمان ها و دستگاههای برای تسهیل سرمایه گذاری گردشگری انجام شده است، اظهار داشت: با سازمان امور اراضی به این توافق رسیدیم که ارزش اراضی به هنگام واگذاری محاسبه شود. با شرکت فرودگاه ها هم برای ایجاد تأسیسات در اراضی اطراف فرودگاه و با شرکت ملی پست در رابطه با استفاده از ساختمان های تاریخی در گردشگری، تفاهم هایی شده است.
مدیرکل سرمایه گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری در رابطه با آماده نبودن برخی شهرها برای پذیرش توریست و کمبود تأسیسات گردشگری، اظهار نمود: فرآیند ایجاد زیرساخت گردشگری زمان بر است، اگر یک هتل پنج ستاره تمام مجوزها را گرفته باشد و مشکل سرمایه نداشته باشد، چندسال زمان می برد آماده شود. در حال حاضر بیشتر از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه در حال راه اندازی داریم، با به بهره برداری رسیدن این تعداد، نه اینکه مشکل گردشگری کشور حل شود، ولی عدد قابل توجهی از تأسیسات گردشگری وارد چرخه بهره برداری می شود.
او این توضیح را اضافه کرد که اولویت برای سرمایه گذاری برپایه نیاز و شرایط زیرساخت در هر شهر و استان تعیین می شود و یکی از نگاههای و اولویت های جدید وزارت خانه هم گردشگری موضوعی است و اگر تسهیلاتی وجود داشته باشد اولویت با پروژه های سرگرمی و موضوعی خواهد بود.

یحیی نقی زاده محجوب ـ بعنوان مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ـ با گرامی داشت هفته دفاع مقدس و تسلیت رحلت پیامبر و شهادت امام رضا (ع) و تبریک هفته گردشگری، خاطرنشان کرد: رویکرد معاونت گردشگری تقویت ارتباط با بدنه بخش است و تشکل ها را محور اصلی رشد و اعتلای گردشگری محسوب می کند و برنامه ریزی در این بخش با مشارکت تشکل ها و به کارگیری ظرفیت نخبگان و صنوف است.
او اضافه کرد: با عنایت به این رویکرد، دو لایحه قانون اهداف وظایف وزارت و تسهیل گری و حمایت در برنامه هفتم توسعه، تهیه شده و در رابطه با آئین نامه ها و شیوه نامه ها هم اقداماتی در حوزه تسهیل گری و حمایتی انجام شده است.
زاهد شفیعی ـ مدیرکل دفتر مطالعات آموزش گردشگری ـ نیز به برنامه های این بخش اشاره نمود و اضافه کرد: به مناسبت هفته گردشگری حدود ۸۰ عنوان دوره آموزشی در استان ها برگزار می گردد. علاوه بر این، سند صادرات گردشگری وارد فاز عملیاتی شده است. در حوزه مطالعات، پنج سند اصلی خواهیم داشت که سند گردشگری سلامت، سند گردشگری تعالی بخش، گردشگری ارزش محور و طرح شناسایی و ارزیابی روستاهای گردشگری از آن جمله است.

در ادامه این نشست، رؤسای انجمن بومگردی، جامعه گردشگری الکترونیک، جامعه تورگردانان و جامعه گردشگری سلامت در رابطه با برنامه های هفته گردشگری که از جانب تشکل های گردشگری مقرر است برگزار شود، توضیحاتی دادند. هم اندیشی با سفرای اروپایی و سازمان های بین المللی با عنایت به ایران هراسی همچون برنامه هایی است که به این مناسبت برگزار می گردد.
در ادامه این نشست، پوستر هفته گردشگری در ایران هم با حضور نمایندگان تشکل های خصوصی گردشگری رونمایی گردید.

منبع: