عصر توریسم: عصر توریسم: خوزستان عملیات مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری با اختصاص اعتبار توسط خیرین و با نظارت اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول شروع شد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، عملیات حفاظتی، مرمتی و سامان دهی منظر محیطی در این بنای تاریخی همچون اقداماتی است که در این فصل صورت خواهد گرفت.

آرامگاه یعقوب لیث چندین بار مرمت شده و آن طور که میراث فرهنگی دزفول می گوید پیمانکاری که بار اول مسؤولیت مرمت بنا را بر عهده گرفته به سبب نابلد بودن موجب تخریب دیوار ضلع جنوبی آرامگاه شده است و این دیوار حتی بعد از مرمت با مصالح سنتی جنبه تاریخی خودرا از دست داد و تفاوت آن با سایر قسمت های بنا کاملا مشخص است.

این آرامگاه در روستای شاه آباد در نزدیکی شهر دزفول استان خوزستان و فاصله ۱۰ کیلومتری آن شهر قرار دارد.

عنصر اصلی و مهم به کار رفته در آرامگاه یعقوب لیث خشت خام است و نقش برجسته های بسیاری را روی آن می توان دید که از ترکیب گچ و خاک درست شده است.

قدمت این بقعه تاریخی به دوران سلجوقی تا قاجار می رسد و طبق اظهاراتی که مردم محلی داشته اند در حدود چند دهه پیش کتیبه ای با خط عربی بر روی دیوار گنبد وجود داشت که نام یعقوب لیث بطور واضح بر روی آن نوشته شده بود.

در معماری زیبای این بنا گنبدی دندانه دار با طراحی ظریفی مشاهده می کنید و از نکته های دیگر در معماری این مقبره وجود اتاق انتظار، حیاط شبانه و مسجد در بنا است که در دوره های مختلف تاریخی به آن اضافه شده اند.

در بنای یادبود یعقوب لیث صفاری، دوران مختلف و عمر سازه ها را می توان بوسیله معماری آن حدس زد.

در طراحی این بنا نکته های زیادی از دوران مختلف تاریخ معماری ایران دیده می شود که به عنوان مثال می توان از بخش بالایی در که دوران ایلخانی تولید شده و سقف منحنی شکل راهرو در زمانی که سبک رومی باب بود تولید شده است نام برد.

این آرامگاه اثری برجا مانده از دوره تیموریان است که در هشتم دی‎ ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۵۰ در ردیف آثار ملی ثبت گردید.

منبع: