عصر توریسم: معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی با بیان که از میان ۹۰ کلیسای موجود در این استان، ۸۰ کلیسا فعال و ۱۰ کلیسا متروک است و ۴۸ کلیسا نیز ثبت ملی شده اند، وضعیت مرمت و حفاظتِ دو کلیسای جهانی در آذربایجان غربی را تشریح نمود.
داود فرازی در رابطه با وضعیت کلیساهای این استان به ایسنا اظهار داشت: در استان آذربایجان غربی حدود ۹۰ کلیسا وجود دارد که از میان آنها ۴۸ کلیسا در لیست آثار ملی به ثبت رسیده اند و حدود ۱۰ کلیسا هم متروکه هستند. دوره تاریخی این کلیساها از قرن اول میلادی تا دوران پهلوی است و به جز کلیساهای متروکه حدودا ۸۰ کلیسا در حال حاضر فعال می باشند که برای اجرای مراسم های مذهبی، دست کم دو بار در سال فعالیت می نمایند. همینطور کلیساهای «مارسرگیز» در کوه سیر، کلیسای «آده» کردآباد و «قره کلیسا» در چالدران علاوه بر آن که همچنان محلی برای عبادت مسیحیان هستند، امکان بازدید گردشگران را هم فراهم نموده اند.
به قول معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی، در این استان یک کنیسه وجود دارد که در حال حاضر غیرفعال است.
او سپس در رابطه با کلیساهای فعال این استان اظهار داشت: بعضی از کلیساهای استان کاملا فعال می باشند و مراسم مذهبی هر هفته در آنها برگزار می شود؛ کلیسای شرق آشور، کلیسای انجیلی آشوری (پروتستان)، کلیسای کاتولیک، کلیسای آشوری، کلیسای کلدانی (کلیسای حضرت مریم)، کلیسای ارامنه گیریگوری و کلیسای جماعت ربانی، همچون این کلیساها هستند.
معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی، علت غیرفعال ماندن بعضی از این کلیساها را چنین بیان نمود: مسیحیان از روستاها مهاجرت کردند و همین سبب شده که بعضی از کلیساها غیرفعال شوند.
او در رابطه با اجرای مراسم غسل تعمید در کلیساهای این استان اظهار نمود: در تمامی کلیساهای فعال استان، این مراسم بعد از چهل روزگی نوزاد برگزار می گردد و امکان دارد بعضی خانواده ها نذر کنند که فرزندشان پس از چند سال در یک کلیسای خاص، مانند کلیسای مارسرگیز و یا قره کلیسا غسل تعمید شود.
فرازی همینطور در رابطه با آخرین وضعیت حفاظت، نگهداری و حریم دو کلیسای «قره کلیسا» و «زور زور(مریم)» که در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸) در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند، اظهار داشت: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری مبلغ ۵۰ میلیاردریال برای تأمین زیرساخت های مجموعه جهانی «قره کلیسا» مصوب و پیشبینی شده است. هر دو کلیسا تعیین حریم شده و چالشی در حریم آنها وجود ندارد. از نظر مرمت هم هر دو بنا در وضعیت مناسبی قرار دارند.
معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی در رابطه با آیین های ارامنه که اجرای آنها هنوز جریان دارد، اظهار نمود: آیین «زیارت قره کلیسا» که در میراث ناملموس جهانی به ثبت رسیده است، هر سال برگزار می گردد و از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محدودیتی برای آن وجود نداشته است. مدیریت و امنیت این مراسم به عهده فرمانداری و مراجع ذی ربط است و با عنایت به مذهبی بودن مراسم، محدودیتی برای اجرای آن تا کنون وجود نداشته است، هر چند تعداد شرکت کنندگان در این مراسم به نسبت سالهای گذشته کمتر شده است، اما همچنان مراسم بدون محدودیت ویژه ای برگزار می گردد. مراسم سال جاری هم با حضور چهارهزار نفر برگزار گردید. همینطور در کلیساهای آشوری مراسم جشن انگور، جشن آب پاشان و مراسم یادبود قدیسین برگزار می گردد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم