عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، خراسان رضوی مدیرعامل یک شرکت استارتاپی در مشهد اظهار داشت: ورود غول های سرمایه گذاری در زمینه کاری استارتاپ ها بزرگ ترین تهدید است و در دیگر کشورها قوانینی برای ممانعت از چنین وقایعی تصویب شده است.

محمدصادق امین شریعتی در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: از ۲ سال پیش خانه خلاق و مرکز نوآوری گردشگری ایران با تفاهم با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری وقت تاسیس شد.

وی اضافه کرد: این مرکز با هدف انتقال تجربیات ۱۷ ساله من و دوستانم به نسل بعد و جوانان صاحب ایده به وجود آمده است. در سالهای اول کارم به سبب اطلاعات کم سختی های زیادی را متحمل شدم.

امین شریعتی بیان کرد: هم اکنون در این مرکز فضای کار اشتراکی در اختیار گروههای استارتاپی حوزه گردشگری قرار می گیرد و این مرکز برای این گروه ها سرمایه گذار پیدا می کند و در روند گرفتن مجوزها و دانش بنیان شدن محصول به آنها کمک می نماید.

وجود ظرفیت های بالا در زمینه گردشگری کشور

وی بیان کرد: حوزه گردشگری یکی از صنعت های به روز دنیا است که خیلی از کشورها تمام درآمد خودرا از همین صنعت کسب می کنند. این حوزه محدود نیست و نمی توان گفت اشباع شده است. کشور ما پهناور است و ظرفیت های بالایی در زمینه گردشگری دارد.

امین شریعتی اشاره کرد: از سویی ایرانیان مردمان اهل سفری هستند و طبعی تنوع طلب دارند که بدنبال تفریح های جدید است؛ در نتیجه در این عرصه بسیار جای کار وجود دارد و گروههای استارتاپی می توانند از مسیرهای مختلفی با ایده های نو وارد شوند.

وی عنوان کرد: یکی از ایرادات نسل جدید این است که بدنبال کپی می روند. یک برند قدیمی سال ها تجربه دارد و توانسته به درستی برندسازی کند در نتیجه کار در مقابل این رقیبان سخت می شود.

مدیرعامل یک شرکت استارتاپی در مشهد افزود: مگر این که در چنین ایده های استارتاپی، مزیت رقابتی ایجاد شود، اما همچنان معتقد هستم بهترین گزینه شروع کار در زمینه ای است که برند بزرگی در کشور نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: اعتقاد شخصی من این است که موفیقت نیازمند ۳ مولفه است. نخستین آن صبوری و سماجت است. این روزها افراد کم طاقت شدند و زود تسلیم می شوند. مولفه بعدی سلامت و درستی اخلاق است.

امین شریعتی افزود: در راه پیشرفت نباید به سمت کارهای غیراخلاقی و کثیف برویم. سومین مولفه که برای من بسیار اهمیت دارد توکل و توسل به خداوند است؛ به این معنا که با تمام وجود باور نماییم رازق همه ما خداوند قادر می باشد.

وی با اعلان اینکه ورود غول های سرمایه گذاری در زمینه کاری استارتاپ ها بزرگ ترین تهدید است، اظهار داشت: در دیگر کشورها قوانینی برای ممانعت از چنین وقایعی تصویب شده است اما در ایران قوانین کاملی وجود ندارد یا اگر هست به درستی اجرا نمی شود.

مدیرعامل یک شرکت استارتاپی در مشهد با اشاره به این که این مشکلات در ایران بسیار بیشتر است بیان کرد: چند جوان با تلاش زیاد تکنولوژی یا ایده ای را خلق، آزمون و خطا و فرهنگ سازی می کنند.

وی افزود: ناگهان یکی از غول های سرمایه گذاری روی پروژه مشابه همان پروژه سرمایه گذاری می نماید و با سرمایه کلان خود از گروه استارتاپی جلو می زند. در نتیجه استارتاپ ها نابود می شوند.

امین شریعتی بیان کرد: حالا جوانی که با سختی توانسته مجوز بگیرد، سرمایه گذار جذب نماید و با مشکلات زیادی درگیر شده است زیر پای غول های سرمایه گذاری نابود می شود.

سرمایه گذاری غیرمنطقی راهی برای پولشویی است

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری در استارتاپ ها به چند صورت است. صورت اول می تواند سرمایه گذاری منطقی و سالم باشد که بدنبال منافع منطقی خود است. گاهی با سرمایه گذاری هایی مواجه می شویم که هیچ توجیه علمی ندارد. خیلی از چنین سرمایه گذاری ها بدنبال پولشویی هستند.

امین شریعتی بیان کرد: نوع دیگر سرمایه گذاری با هدف جمع آوری داده و اطلاعات برای موارد مختلف است؛ برای مثال در حوزه گردشگری بدنبال پیدا کردن سلیقه مردم یک کشور یا شهر هستند.

منبع: