عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، مرکزی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین از برگزاری آئین سنتی کوسه ناقالدی با حضور اهالی روستای خان آباد از توابع شهرستان خمین اطلاع داد.
علی مشهدی ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ در این باره اظهار نمود: آیین سنتی کوسه ناقالدی(ناقالی) یک رسم از مناسک آئینی دیرینه مردم استان مرکزی است که هر سال دهم بهمن ماه در روستای خان آباد از توابع شهرستان خمین برگزار می گردد. این جشن در ارتباط با چوپانان است که پیام آن شکرگزاری از خداوند است.
وی ادامه داد: این ‎آئین که دارای قدمت طولانی است کمتر مد نظر بود و در چند سال گذشته سازماندهی شده و با نظم بیشتری از جانب جوانان و همکاری شورا، دهیار و شورای ورزشی روستا برگزار می گردد و پس از سازماندهی این مراسم، مردم به صورت قابل ملاحظه ای از این آئین استقبال می کنند.
مشهدی ضمن اشاره به حضور پر‎ شور اهالی روستاهای همجوار و گردشگران اظهار داشت: روز ۱۰ بهمن ماه بنام روز کوسه ناقالدی در تقویم تاریخی فرهنگی شهرستان خمین نهادینه شده است و می تواند در سالهای آینده به جذب توریست در این شهرستان کمک بیشتری داشته باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خمین اظهار داشت: اجرای این آئین سنتی به معنای آن است که کمر زمستان شکسته و بهار نزدیک است و این رسم در کنار کار ویژه فرهنگی، جنبه تفریح و سرگرمی هم دارد.
وی ادامه داد: این رسم که به لحاظ ریشه های تاریخی در شمار نمایش های آیینی آورده می شود، یادآور جشن سده از جشن های ایران باستان است که مردم با پشت سرگذاشتن سرمای شدید زمستان، نوید فرا رسیدن نوروز را جشن می گرفتند.
مشهدی با اشاره به اینکه این جشن در روزگاران قدیم مخصوص چوپانان و گله رانان بوده و بازیگران در این جشن پنج تا ۱۰ نفر هستند، اظهار داشت: نفر اول با پوشیدن لباس چوپانان و به سر کردن پوست بزغاله و تزئین خود، به نقش کوسه یا ناقالدی در می آ‎ید. مردم معتقد هستند که آمدن کوسه ناقالدی شگون دارد و با خود خیر و برکت به همراه می آورد و باعث باروری و زایش میش ها و بزها می شود، از طرفی چوپانان و افراد فقیر که اجراکنندگان این مراسم هستند از این راه معیشتی به دست می آوردند تا زمستان را راحتتر بگذرانند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خمین افزود: اوج جشن و هنرنمایی کوسه و همراهان در منزل کدخدا یا بزرگ ده است، در این خانه کوسه هنرنمایی را به حد کمال می رساند و سنگ تمام می گذارد و صاحب خانه مبلغی پول یا خوراکی به کوسه می دهد.
مشهدی افزود: آئین سنتی کوسه ناقالی در روستاهای چهارطاق، طیب آباد، لکان، خوراوند و نازی شهرستان خمین هم برگزار می گردد.

منبع: