عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، فارس هر گوشه از استان پهناور فارس، بنایی تاریخی را میتوان یافت، آثاری که بخشی از ابعاد فرهنگ، هنر و تمدن مردمان این سرزمین را نشان می دهد؛ گستردگی دارایی های فارس در زمینه ابنیه پرارزش تاریخی، باعث کم مهری به بعضی از بناها شده؛ بناهایی که سرعت تخریب و فرسایش در آنها بیم نابودی کامل را بوجود آورده است.
به دنبال بارش بارندگی های قابل توجه ماه های اخیر در شهرستان کازرون، که بخش زیادی از آثار تمدنی و تاریخی ایران زمین را در خود جای داده است، شاهد شدت گرفتن فرسایش در بعضی آثار و ابنیه پرارزش و برجسته تاریخی نظیر بنای معروف به “هشتی” بوده ایم.
بررسی میدانی خبرنگار ایسنا طی روزهای اخیر حاکی از ضرورت توجه جدی به این اثر پرارزش تاریخی، واقع در منطقه “کمارج” از شهرستان کازرون است، بنایی که اگر هرچه زودتر نسبت به استقامت بخشی و مرمت آن اقدام لازم عملیاتی نشود، جبران خرابی ها بسیار دشوار، هزینه بر و طولانی خواهد بود.

یکی از فعالان میراث فرهنگی در این ارتباط به ایسنا اظهار داشت: این بنای تاریخی که اهالی “کمارج” آنرا “هشتی” می نامند؛ بقایای ساختمانی ۲ طبقه بوده که دارای یک حیاط مرکزی و اطاق های پیرامونی است؛ آخرین مالک شناخته شده‌ی این ساختمان که از بیرون نمایی سنگی و زیبا دارد، ملامحمدشفیع کمارجی، یکی از چهره های تاریخی و شناخته شده‌ی این منطقه، بوده که بالغ بر ۱۵۰ سال پیش در آن زندگی می کرده است.
محسن عباسپور افزود: خصوصیت های مختلف معماری این ساختمان تاریخی در کنار بررسی های علمی انجام شده در ارتباط با سایر ساختمان ها و ابنیه تاریخی همجوار با آن، نظیر کاروانسرا و برج های نگهبانی کمارج، نشان داده است که ساختمان مذکور احتمالا در ارتباط با اواخر دوره صفویه است؛ گرچه برای قدمت سنجی دقیق، احتیاج به آواربرداری و خواناسازی پلان است.
عباسپور با اشاره به اینکه در طول سالیان متمادی، این بنا متروکه شده و الان سال هاست که کسی در آن زندگی نمی کند و ازاین رو گرفتار صدمه های زیادی شده به طوریکه بخش هایی از این ساختمان تاریخی تخریب شده و بخش های قابل توجهی از آن هم در زیر خاک مدفون است، اظهار داشت: آنچه حالا در این ساختمان قابل مشاهده می باشد، یک هشتی به نسبت بزرگ با هشت درگاهی و یک حوضچه‌ی مرکزی است که به بخش های مختلف این ساختمان راه داشته و دارای سقفی گنبدی با مقرنس های گچی زیبایی است.

او تصریح کرد: سقف گنبدی این هشتی را میتوان از بزرگترین نمونه های سقف های گنبدی تاریخی در منطقه‌ی کازرون و زیباترین و بزرگترین نمونه‌ی برجای مانده از چنین سقف هایی در این منطقه دانست. چند اتاق دیگر به همراه بخشی از دیواره های بلند این ساختمان، همچنان پابرجا هستند اما به علت عدم استقامت بخشی، احتمال تخریب آنها هم وجود دارد.
این کارشناس ارشد جامعه شناسی اظهار داشت: توجه و علاقه‌ی اهالی روستای کمارج نسبت به آثار تاریخی موجود در این روستا و همینطور فعالیت برخی افراد آگاه و علاقمند محلی برای حفظ و احیاء ارزش های تاریخی روستای کمارج، بستر مناسبی را بوجود آورده تا سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بتواند با استفاده از کمک و مشارکت اهالی این روستا، نسبت به محافظت از این بنای شاخص تاریخی اقدام نموده و فصل جدیدی را در معرفی ظرفیت های تاریخی روستای کمارج آغاز کند.
عباسپور همینطور اظهار داشت: نام روستای کمارج در متون مختلف تاریخی، همچون کتاب «مسالک و ممالک» اصطخری که نزدیک به هزار سال پیش نوشته شده است هم آمده و در متون مختلف و معتبر تاریخی دیگری همچون «مفتاح الهدایه و مصباح العنایه»، «فارسنامه» و… با نام این روستا مواجه می شویم.

این فعال میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: این مساله حاکی از اهمیت بالای کمارج در مطالعات تاریخی در رابطه با نواحی جنوبی فارس است. بخصوص آنکه بایستی در نظر داشت این منطقه در طول تاریخ خود، در راه یکی از محورهای مهم ارتباطی دشت میانی کشور به خلیج فارس قرار داشته و کاروان های گوناگونی که در راه شیراز ـ کازرون ـ بوشهر تردد داشته اند، از این منطقه عبور می کرده اند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، روستای کمارج در ۳۰کیلومتری جنوب غربی کازرون و در قسمت کنارتخته و کمارج این شهرستان قرار دارد. خصوصیت های مختلف طبیعی و تاریخی این روستا، کمارج را به یکی از روستاهایی تبدیل نموده که ظرفیت بالایی در حوزه های مطالعات تاریخی و جذب توریست دارد.
وجود دو کاروانسرا در نزدیکی این روستا، پنج برج نگهبانی در ارتباط با دوره‌ی صفوی که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند، در کنار بافت تاریخی روستا و برخی آثار تاریخی دیگر در اطراف آن، همچون ظرفیت های برجسته روستای کمارج در حوزه های تاریخی به حساب می آید.

منبع: