به گزارش عصر توریسم، خراسان رضوی نویسنده کتاب «گردشگری حلال» اظهار داشت: کتاب «گردشگری حلال» راهنمای جهان گردی اسلامی و به صورتی میهمان پذیری حلال را تبیین می کند.

فرید جواهرزاده در گفت و گو با ایسنا درباب کتاب «گردشگری حلال»، اظهار داشت: گردشگری حلال یک محصول تقریباً جدید در صنعت گردشگری است که متمرکز بر برنامه های سیاحتی و گردشگری حوزه کشورهای مختلف خصوصاً مسلمانان شمرده می شود.

وی اضافه کرد: تقریباً در دو دهه گذشته مفهوم جدیدی نزد متخصصان و صاحب نظران حوزه گردشگری شکل گرفته که به آن گردشگری حلال می گویند. طی مطالعاتی که انجام داده ام عده ای از پژوهشگران این نوع از گردشگری را به عنوان شاخه های گردشگری تلقی کردند.

نویسنده کتاب گردشگری حلال افزود: اما به عقیده من این مورد را نمی توان قسمتی از گردشگری تلقی نمود، بلکه می توان گفت گردشگری حلال یکی از زیر شاخه های گردشگری مذهبی شمرده می شود. در نهایت این نوع گردشگری منطبق بر تمهیدات و اقداماتی است که مقاصد مختلف را برای میزبانی از مسلمانان و افرادی که به دین اسلام و شریعت اسلامی پایبند هستند و به آنها توجه می کنند در نظر می گیرد تا بتواند شرایطی را برای میزبانی ما از آنها فراهم آورد.

وی عنوان کرد: بدین سبب زمانی که سخن از گردشگری حلال به میان می آید مفهوم آن بیشتر به این مساله باز می گردد که محصولات جدیدی در صنعت گردشگری دنبال نماییم تا طبق آن محصول بتواند جهت استفاده مسلمانان آسان تر، متناسب تر و نوعی مناسب سازی شده باشد؛ به عنوان مثال نوع غذا و خوراک هایی که گردشگران مسلمان تناول می کنند قاعدتا باید از گوشت حلال و از ذبح اسلامی برخوردار باشد یا از سرو مشروبات الکلی نیز خودداری شود.

جواهرزاده اشاره کرد: همین طور محلهای تفریحی مانند استخر باید به شکلی باشد که اختلاط زن و مرد در آن محل ها وجود نداشته باشد. همین طور رعایت اوقات شرعی در برنامه ریزی ها و زمان های سفر در طول تفریح و امکان به جا آوردن نمازهای روزانه در فضای مناسب طول سفر از اهم اقداماتی است که باید در گردشگری حلال به آن توجه گردد.

وی اشاره کرد: در چند سال قبل اقدامات خوبی در دنیا انجام شد و در مقاله ای مشاهده کردم که فاکتورهای حلال را در میان ۱۳۸ کشور دنیا رتبه بندی کرده و شاخصه های حلال را در بین کشورهای اسلامی مطرح کرده بودند. نکته جالب توجه این بود که نخستین کشور حلال که رتبه برتر، برند و نشان برتر را به خود اختصاص داده بود، کشور مالزی است. دومین رتبه به عربستان اختصاص پیدا کرد که در سالهای اخیر رشد سریعی داشته است. همین طور کشور اندونزی در رتبه دوم و با عربستان قرار دارد.

امارات در دسترس ترین مقصدها برای گردشگران مسلمان

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: امارات رتبه سوم را کسب کرده بود و به صورتی از در دسترس ترین مقصدها برای گردشگران مسلمان تلقی می شود. چهارمین کشور قطر است و ایران و اردن نیز در رتبه پنجم قرار دارند. همین طور بحرین، سنگاپور و دیگر کشورهای اسلامی رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

وی بیان کرد: این رتبه بندی ها بر طبق چند شاخص مشخص شده بود که ابتدا نحوه دسترسی و ارتباطات، امنیت و ثبات، خدمات حلال در رستوران ها، هتل ها و با اهمیت تر از همه تجربیات منحصر به فرد برای گردشگران مسلمان است که در این رتبه بندی به این موارد توجه شده بود.

جواهرزاده اظهار داشت: در کتاب گردشگری حلال که با همکاری دکتر الهام عناصری نوشته شده است مسائلی را بررسی و کوشیدیم در این کتاب راهنمای جهان گردی اسلامی و به صورتی میهمان پذیری حلال را تبیین نماییم. بر طبق آمارهای سازمان جهانی جهانگردی بطور معمول مسلمانان جهان اندکی هزینه بیشتری نسبت به گردشگران اروپایی برای کشورهای مقصد انجام می دهند.

وی اظهار داشت: ما کوشیدیم در این کتاب چند موضوع را واکاوی نماییم و ابتدا در مقدمه از جهان گردی اسلامی و گردشگری حلال سخن به میان آوردیم و سپس مطالعه تطبیقی از کشور مالزی انجام دادیم و اقدامات هتلی که در مالزی در زمینه گردشگری حلال انجام داده اند و نوع اقدامات متناسبی که می توانیم از روی آن بهره گیریم و استفاده نمائیم مورد توجه قرار دادیم.

نویسنده کتاب گردشگری حلال اضافه کرد: همین طور فاکتورهای ارزشیابی کشور مالزی و تجربیات منحصر به فرد توریست مسلمان و ارائه دهندگان خدمات گردشگران در کشور را مورد بررسی قرار دادیم. استراتژی های جدید گردشگران مسلمان و مزایای رقابتی مفاهیمی مانند هتل اسلامی، زیارت اسلامی یا میهمان پذیری را در قالب فصول این کتاب مورد بررسی قرار دادیم.

وی اظهار داشت: در نهایت گردشگری تونس را نیز که در مواقع بحرانی توانست با تجربه بسیار عالی در زمینه گردشگری حلال فعالیت کند را جزو فاکتورهای دیگر در این کتاب مورد بررسی قرار دادیم. همین طور در فصل دیگر از این کتاب کارهایی که اروپایی ها در زمینه گردشگری حلال انجام می دهند و همین طور بازاریابی آنها را بررسی کردیم.

معرفی ماه محرم را به عنوان یک فستیوال فرهنگی مذهبی
عکس از ‌بایگانی