عصر توریسم: عصر توریسم: همدان رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسدآباد از ثبت حمام قدیمی روستای کمک سفلی در لیست آثار ملی کشور به عنوان بنای واجد ارزش آگاهی داد.
کامران اکبری شایگان در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: حمام کمک سفلی مربوط به اوایل دوران قاجاریه به عنوان آخرین حمام فعال شهرستان اسدآباد بشمار می رود که تا سال ۹۴ فعال بوده و اهالی این روستا از آن استفاده داشته اند.
وی با اشاره به مرمت و بازسازی اضطراری این بنای قدیمی در سال قبل اضافه کرد: در سال قبل نسبت مرمت و بازسازی اضطراری این حمام قدیمی شامل عملیات خاکبرداری پشت بام حمام بمنظور سبک سازی سقف، پالومه و عایق کاری پشت بام برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به سقف، نصب نورگیرهای جدید حمام و نیز اندود و بندکشی بدنه بیرونی بنا و مرمت قسمت تخریب شده پشت بام راهرو ورودی بنا و علاوه بر آن جمع آوری آب های سطحی اطراف حمام با اعتباری افزون بر ۱۵۰ میلیون تومان اقدام شد.
اکبری ‍شایگان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی مرمت حمام کمک سفلی اشاره کرد: هم اکنون فضای بیرونی این حمام قدیمی مرمت و بازسازی اضطراری شده و تنها مرمت داخلی آن باقی مانده است که با اختصاص اعتبار مورد نیاز ادامه مابقی مرمت و بازسازی اضطراری نیز صورت خواهد گرفت. با اتمام و تکمیل صددرصدی مرمت و بازسازی بنا، این حمام قدیمی به عنوان فرهنگسرا و یا کتابخانه روستا مورد استفاده قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: شهرستان اسدآباد علاوه بر حمام قدیمی کمک سفلی دارای دو حمام قدیمی دیگر شامل حمام نیلوفر در شهر اسدآباد و حمام قدیمی در شهر آجین بوده که اولی مربوط به دوران صفویه از سال ها پیش ثبت لیست آثار ملی کشور شده و دومی متعلق به دوران قاجاریه، برای پیگیری ثبت در لیست آثار ملی کشور دارای برخی نقصها بود که خوشبختانه این نقصها مرتفع شده و ثبت آن در دست پیگیری است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، در شهرستان اسدآباد افزون بر ۱۵۶ اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد که ۶۴ اثر از این مجموع در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و قدمت برخی از این آثار به دوره های هزاره ۵ و ۶ پیش از میلاد می رسد.

منبع: