عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، از گیلان استاندار گیلان، با تکذیب برخی ادعاها در مورد عدم اجرای طرح ساماندهی سواحل در نقاط آزاد شده، اظهار داشت: در بعضی از شهرستان ها همچون رضوانشهر، تالش، رشت، آستارا و چابکسر طرح سالمسازی دریا در نقاط آزاد شده درحال اجرا بوده و مردم درحال استفاده از این نعمت الهی هستند.
اسدالله عباسی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه یک صدا و سیما درمورد بررسی آخرین وضعیت ساماندهی سواحل شمال با اشاره به اینکه اجرای طرح آزادسازی سواحل یکی از اقدامات جهادی دولت سیزدهم در طول ۴۴ سال قبل در حوزه ساحل بوده است، اظهار نمود: پس از دستور ریاست محترم جمهوری در مورد آزادسازی حریم ۶۰ متری دریا، این امر در اسرع وقت در سواحل گیلان انجام و در اولین مرحله نقاط مد نظر توسط دستگاههای اجرایی عقب نشینی شد.
وی ضمن اشاره به اجرای طرح ساماندهی سواحل در نقاط آزاده شده در ساحل گیلان اظهار داشت: برای اجرایی کردن گام دوم(ساماندهی سواحل) جلسات گوناگونی را برگزار کردیم و بعد از بررسی های لازم ۲۷ طرح سالمسازی دریا در ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی گیلان شناسایی شد.
استاندار گیلان با تکیه بر ضرورت توجه مردم به حضور در نقاطی که طرح سالم سازی دریا در آن اجرایی شده است، اضافه کرد: چیزی حدود ۷۰۰ هتل آپارتمان، مجتمع های گردشگری دریایی و واحدهای بومگردی در سواحل گیلان وجود دارد و مردم با حضور در ۲۷ نقط شناسایی شده در سواحل قادر به استفاده از این طرح های گردشگری – دریایی بوده و هیچ مشکلی برای شنا در این نقاط وجود ندارد.
عباسی، یکی از اهداف دولت سیزدهم در مورد اجرای طرح آزادسازی سواحل را خروج سواحل از انحصار دستگاههای دولتی دانست و خاطرنشان کرد: در مورد حریم ۶۰ متری آزاد شده در سواحل گیلان نقاطی که آزادسازی در آن شکل گرفت را به مردم واگذار کرده و از ظرفیت بخش خصوصی، شهرداری و بخشداری ها استفاده کردیم تا ضمن ساماندهی، ایجاد اشتغال هم در آن مناطق صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه ۶۰۰ نجات غریق به همراه ۳۰۰ داوطلب هلال احمر در تمامی نوار ساحلی گیلان مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: پس از اجرای طرح آزادسازی سواحل، نقاط کم خطر شناسایی و با مشارکت مردم و هلال احمر طرح سالمسازی دریا به بهترین نحو اجرایی شد.
عباسی با اشاره به اینکه مردم و مسافران حق شنا در نقاط پر خطر سواحل را ندارند، اظهار داشت: در گیلان و از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، ۲۰۰ نقطه خطر ساز شناسایی شد، ازاین رو مردم حق شنا کردن در این نقاط را ندارند.
وی ضمن اشاره به نصب تابلوهای خطر در نقاط خطر ساز در تمامی اراضی دریایی گیلان، بیان نمود: به فرمانداری ها و شهرداری ها تکلیف کردیم ۲۰۰ نقطه خطر ساز و ۲۷ نقطه اجرای طرح ساماندهی سواحل را برای مردم با نصب تابلوهای مشخص کنند تا خدای نکرده شاهد غرق شدن شهروندان عزیز در نقاط پرخطر نباشیم.
استاندار گیلان از مستقر بودن نیروهای هلال احمر و پایگاه امداد و نجات در تمامی ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی این استان اطلاع داد و اضافه کرد: از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی موجود در این استان ۵۰ کیلومتر در ارتباط با نیروی دریایی و گمرک است و مابقی را مراقب و پایگاه امداد و نجات را ساکن کردیم ولی از مردم درخواست دارم برای شنا به ۲۷ نقطه مشخص شده بروند.
عباسی با تکیه بر امکان پذیر بودن سرمایه گذاری موقت در حریم ۶۰ دریا و فقط در فصل تابستان، خاطرنشان کرد: بخش های خصوصی برای سرمایه گذاری در سواحل در فصل تابستان به فرمانداری مراجعه نموده و این طرح ها در ستاد ساماندهی سواحل بررسی و مجوزهای لازم داده خواهد شد و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

منبع: