عصر توریسم: از گیلان گردنه کوهستانی حیران آستارا به عنوان محور ارتباطی مهم استانهای گیلان و اردبیل از مسیرهای پر تردد شمال غرب کشور است که از مناظر طبیعی خیره کننده ای برخوردارست.
روستای توریست پذیر حیران با ۲۲۰۰ هکتار مساحت در ۳۰ کیلومتری آستارا در فصل های مختلف سال همیشه میزبان توریستهای داخلی و خارجی است. این روستا از یک سو به جنگل های انبوه و از طرف دیگر به رودخانه مرزی آستاراچای در مرز استان گیلان و جمهوری آذربایجان منتهی می شود.
شوق تماشای گردنه حیران زیبا سبب شده است تا با بوجودآوردن تله کابین توسط بخش خصوصی، گردشگران از فراز آسمان و در فصول مختلف سال به ویژه بهار، تابستان و پاییز به این معجزه طبیعی نگاه کنند. هتل ها و اقامتگاه های مختلفی در گذر از گردنه حیران فعالیت دارند و طعم ترش و شیرین تمشک های آبدار و عسل ناب و شیر بلال هایی که بر دستان نوجوانان روستاهای مسیر گردنه کوهستانی حیران به سرنشینان خودرو های عبوری تعارف می شود به همراه نوشیدن چای در طبیعت، زیبایی این منطقه را دوچندان می کند.

ترافیک در گردنه حیران
گردنه حیران که زمستان های سردی دارد، در محور مواصلاتی آستارا به اردبیل به عنوان شریان حیاتی در ارتباط استانهای اقتصادی گیلان و اردبیل نقش مهمی ایفا می کند و تعریض و دو بانده کردن آن برای تسهیل حجم بالای تردد خودرو های سبک مسافران و سنگین ترانزیتی ضرورت دارد. امتداد این محور مواصلاتی مهم از شهر مرزی آستارا تا تونل منتهی به حوزه استحفاظی استان اردبیل یک جاده پرپیچ وخم است و مسیر یاد شده بطور کلی شامل گردنه ها و پیچ های مختلفی می باشد بطوریکه اکبر اکسیر شاعر مطرح و طنزپرداز کشور و استان گیلان در یکی از کتاب های شعر خود درباره ی گردنه حیران می گوید، “از گردنه حیران که می گذرم مار می شوم”.

ترافیک وسایل نقلیه جاده حیران که هم اکنون در مرحله طرح ملی آسفالت و لکه گیری قرار دارد، به سبب گردشگرپذیر بودن شهرهای آستارا و اردبیل، در فصل های بهار و تابستان بطور شایان توجهی بیشتر می شود و مسیر فوق به سبب کم عرض بودن و حجم بالای تردد خودرو ها همیشه تصادفات ناگواری را شاهد است و متاسفانه تعدادی از سوانح جاده ای آن به جرح و فوت رانندگان و مسافران منجر می شود.
حیران و تونل آن در مواقعی که مسافران و گردشگران زیادی از استانهای همجوار آن تردد می کنند، گرفتار گره های ترافیکی طولانی مدت و خسته کننده می شود. کارشناسان پلیس راه ترافیک گردنه حیران و تونل آنرا بیشتر مربوط به روزهای تعطیل می دانند و طبق رصد آنها، مسافران و گردشگران زیادی از استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و کردستان در روزهای تعطیل و فصل های بهار و تابستان از تونل گردنه حیران به مقصد شهرهای مختلف ساحلی استان سرسبز گیلان گذر می کنند.

توسعه زیرساخت های گردشگری در حیران
فرماندار آستارا در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به زیبایی های این منطقه بکر و دیدنی کشور، اظهار داشت: آستارا دارای محلهای زیبای گردشگری و توریستی است که هر بیننده ای را به وجد آورده و از حضور خود در این محلهای مختلف احساس رضایت و لذت می کند.

عنایت رضایی پور اضافه کرد: آستارا یکی از با اهمیت ترین و ارزشمندترین مناطق توریستی استان گیلان به شمار می آید که برای توسعه و گسترش صنعت گردشگری از توانایی های قابل توجهی برخوردارست.
وی افزود: گردنه حیران از جاذبه های بکر شهرستان مرزی آستارا و استان گیلان است و زیرساخت های گردشگری آن با مشارکت دولت و بخش خصوصی تکمیل می شود.
فرماندار آستارا اشاره کرد: دولت برای گسترش زیرساخت های آب، برق و گاز در منطقه حیران شهرستان مرزی آستارا اقدامات خوبی انجام داده و به رونق گردشگری کمک کرده است.

احداث تونل دوم حیران با هدف کاهش بار ترافیکی
مطابق اعلام استانداری اردبیل مطالعات راه اندازی تونل دوم حیران به طول ۶۵۰ متر و با ورودی ها و خروجی ها به طول ۲۲۰۰ متر که از طرف مسئولان و دستگاه های متولی در این استان همسایه گیلان از سال ۹۷ شروع شده بود، از تیر ماه ۹۹ مراحل اجرائی آن با هدف کاهش بار ترافیکی از ۳۰ کیلومتری خروجی شهر اردبیل و ۱۲ کیلومتری شهر نمین به سمت آستارا شروع شده و در حال انجام می باشد.
در مقطعی از عملیات اجرائی پروژه، به سبب ریزش کوه در مدخل تونل مشکلاتی به وجود آمد اما با تمهیدات اندیشیده شده برطرف و مسیر کار پیمانکار بطور کامل باز شد و عملیات اجرائی بدون وقفه و به سرعت از سمت استانهای گیلان و اردبیل ادامه دارد. در ماه های گذشته عملیات اجرائی راه اندازی تونل دوم حیران توسط استان اردبیل شتاب گرفته و حفاری تونل نیز روند مطلوبی دارد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، امید می رود هر چه زودتر با تکمیل و بازگشایی تونل دوم حیران در محور مواصلاتی و مهم استانهای گیلان و اردبیل، تردد در این محور پرتردد و اقتصادی شمال غرب کشور تسهیل و گامی بلند در امتداد مانع زدایی در راه توسعه و عمران منطقه زیبای حیران و تردد راحت و ایمن گردشگران با خودرو های شخصی و به دور از ترافیک های طولانی پایان هفته برداشته شود.