عصر توریسم: عصر توریسم: باستان شناسان با کاوش در فرانسه تابوت 1800ساله متعلق به زنی را پیدا کرده اند که از موقعیت اجتماعی ویژه ای برخوردار بوده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا و به نقل از لایوساینس، باستان شناسانی که در یک گورستان باستانی واقع در شمال شرقی فرانسه مشغول کاوش بودند، یک تابوت دان رومی مُهر و موم شده و غارت نشده را پیدا کردند که قدمت آن به قرن دوم میلادی بازمی گردد. بگفته باستان شناسان بنظر می رسد که بقایای یک زن اشراف زاده در این تابوت دفن شده است.
این تابوت که از جنس سنگ آهک تولید شده است، با بهره گیری از هشت گیره فلزی مُهر و موم شده بود و محتوای آن زیر یک درپوش ضخیم سنگی به وزن ۷۷۰ کیلوگرم مخفی شده بودند.
باستان شناسان برای مشاهده آن چه که درون این تابوت دان قرار داده شده است، ابتدا از اشعه ایکس-ری استفاده کردند و سپس دوربین کوچکی را درون محفظه فرستادند و از این روش بقایای اسکلت انسان و اشیاء مخصوص خاکسپاری را مشاهده نمودند.

دستیار علمی و مدیر فنی موسسه ملی تحقیقات دیرینه شناسی فرانسه، این اکتشاف را کاملا استثنائی توصیف کرد، چونکه این اولین باری است که مقبره ای کشف شده است که دست نخوره و غارت نشده است.
اسکلت این زن درحالی درون تابوت قرار داده شده بود که اطراف آن مجموعه از اشیاء همچون یک آینه کوچک، یک حلقه کهربا و یک شانه وجود داشت. بگفته پژوهشگران، باتوجه به این اشیاء می توان نتیجه گرفت، این زن که در حوالی ۴۰ سالگی درگذشته است در زمان زندگی از جایگاه اجتماعی ویژه ای برخوردار بوده است.
باستان شناسان این تابوت دان را درحالی کشف کردند که در گورستان باستانی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع واقع در شهر «رنس» مشغول کاوش بودند. در قرن دوم میلادی، «رنس» یکی از بزرگ ترین شهرهای امپراتوری روم به شمار می رفت.

منبع:

دسته‌ها: توریسم