عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، باستان شناسان بعد از حدود سه ماه کاوش در محوطه «ازبکی» در دشت نظرآباد استان البرز، درحالی در جست وجو یک محوطه «عصر آهن III» یا «ماد» بودند، که یک سازه معماری متفاوت را شناسایی نمودند. گمان اولیه آنها بر اینست که این سازه‌ی خشتی به دوره «هخامنشی» ها تعلق داشته باشد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، محوطه باستانی ازبکی در نظرآباد استان البرز واقع شده است، حدودا در ۸۰ کیلومتری تهران. این محوطه، شامل یک تپه بلند به نام «ازبکی» و تعدادی تپه کوتاه تر به نامهای «گوموش تپه»، «جیران تپه»، «یان تپه»، «مارال تپه»، «دوشان تپه» و «تپه تختگاه» است.
این محوطه باستانی که در یک ملک شخصی واقع شده است، اولین بار سال ۱۳۷۷ به سرپرستی «یوسف مجیدزاده» کاوش و آثاری از دوره ماد، عصر آهن II و III (دو و سه) در آن شناسایی شد. آن کاوش ها تا سال ۱۳۸۴ ادامه داشت و قدمت محوطه تا حدود ۹ هزار سال تخمین زده شد.
حالا بعد از گذشت حدود ۲۰ سال باستان شناسان به محوطه ازبکی بازگشته اند. آن ها در جست وجو مادها بودند، اما به یافته های جدیدی دست پیدا کردند؛ سازه ای خشتی با معماری متفاوت از دوران ماد، که احتمال می دهند هخامنشی باشد. هرچند برای تأیید این فرض ضروری است نتیجه آزمایش های کربن ۱۴ مشخص شود.
محوطه ازبکی و تپه ازبکی با دژی از دوره ماد بر فراز آن

منبع:

دسته‌ها: توریسم