به گزارش عصر توریسم، یک عتیقه شناس اظهار داشت: استفاده از مصالح نوین برای مرمت و یا عایق کاری بناهای تاریخی محدودیت هایی دارد و با احتیاط و در موارد بسیار خاص به انجام می رسد.

محسن جاوری در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب عایق کاری عرشه پل باستانی شهرستان در اصفهان که با هدف مرمت این سازه انجام شده است، گفت: اداره میراث فرهنگی در گذشته شورای فنی داشت و اگر قرار بود اقدام مرمتی در این سطح به ویژه بناهای مهم صورت گیرد حتما توسط شورای فرهنگی به شور و مشورت گذاشته و بعد عملیاتی می شد.
وی با اعلان اینکه حالا نمی دانیم این مساله در کمیته فنی میراث فرهنگی بررسی شده است یا خیر، اضافه کرد: باید توجه داشت که در بعضی بناهای تاریخی نیز از عایق کاری و مواد مثل ایزوگام و… استفاده می نمایند اما این که در چه مورد و با چه هدفی صورت گیرد و آیا منظور مرمت بوده یا عایق کاری، این ها تفاوت به وجود می آورد.
باستان شناس و استادیار دانشگاه کاشان اشاره کرد: عایق کاری بناهای تاریخی زیر نظر متخصصان مرمت در مواقعی که ضرورت داشته باشد و در بخشهایی که لازم باشد بعضاً انجام شده و می گیرد.
جاوری افزود: استفاده از مواد و مصالح نوین در کار مرمت محدودیت های خودرا دارد و دستکم باید با احتیاط تمام و در مواقع بسیار بسیار خاص صورت گیرد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، شهرستان یا پل جی یا پل جسر حسین قدیمی ترین پل اصفهان روی رودخانه زاینده رود است. این شاهکار معماری با ۱۰۵ متر طول و عرض پنج متر را در سال ۱۳۴۸ در لیست آثار ملی ثبت گردید.
دیرینگی پل جی به عصر ساسانیان بر می گردد و در دوره سلجوقیان به سبب سیلاب رودخانه زاینده رود تعمیر شد. یک دفعه هم در دروره دیلمیان مرمت گشت که در طاق های آن علایم تعمیر قابل مشاهده می باشد.
انتشار تصویری از پل شهرستان طی دو روز اخیر که در آن ادعا شده بود میراث فرهنگی اصفهان این پل باستانی را آسفالت کرده است، در رسانه های اجتماعی بحث برانگیز شد.
روز گذشته شهرام امیری سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت که عملیات مرمت پل شهرستان از سه ماه پیش شروع شده است و تصویری که در رسانه های اجتماعی انتشار یافته مربوط به یک مرحله مانده به پایان عملیات مرمت است.
وی افزود: طی این عملیات از سه ماه پیش تا حالا سبک سازی و حذف تمامی مصالح زائد مرمت های ۵۰- ۶۰ سال قبل از روی پل انجام و حتی قلوه سنگ هایی که روی پل بود و سبب اذیت پای رهگذران می شد، حذف گردیده است.
امیری اضافه کرد: برای عایق بندی روی پل و جلوگیری از نفوذ آب مانند نزولات آسمانی به سقف لایه های زیرین پل، از قیر و گونی استفاده کردند که از مصالح نسبتاً قدیمی و مربوط به ۱۵۰ سال اخیر است و ایزوگام و آسفالت نیست.
وی افزود: بعد از خشک شدن عایق بندی روی پل، در همین هفته مرحله آخر عملیات مرمت شروع و روی پل سنگ فرش می شود.
سخنگوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اشاره کرد: حرارتی که برای عملیات قیر و گونی به کار می رود به شکلی نیست که برای بدنه پل شهرستان لطمه زا باشد ضمن این که قیر و گونی یکی از مصالح قدیمی است.

منبع: