به گزارش عصر توریسم، باستان شناسان مجموعه بزرگی از سکه های 2000ساله را در یکی از معبدهای واقع در پاکستان کشف کردند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از لایوساینس، باستان شناسانی که در پاکستان مشغول کاوش بودند یک مجموعه بسیار نادر از سکه های مس متعلق به بالای ۲۰۰۰ سال پیش را در ویرانه های یک پرستشگاه بودایی واقع در «موهن جو دارو» کشف کردند.
گمان می رود این سکه ها و پرستشگاه به دوران «شاهنشاهی کوشانی» متعلق باشد که حکومتی عمدتا بودایی بود و از حدود قرن دوم قبل از میلاد تا قرن سوم بعد از میلاد بر منطقه حکومت می کرد.
این پرستشگاه در ویرانه های «موهن جو دارو» محوطه ای متعلق به حوالی ۲۶۰۰ قبل از میلاد در جنوب شرقی پارکستان واقع شده است. «موهن جو دارو» که به زبان محلی به مفهوم «تپه مردگان» است، در حوالی ۱۸۰۰ قبل از میلاد به همراه سایر شهرهای بزرگ تمدن دره سند رها گردید. بگفته باستان شناسان، این پرستشگاه بعد از افول «موهن جو دارو» در ۱۶۰۰ سال بعد، در بالای این ویرانه های متروکه تولید شده است.

باستان شناسان مجموعه سکه های باستانی را در جریان یک عملیات مرمت و بعد از فرو ریختن یک دیوار در «موهن جو دارو» کشف کردند. این سکه ها بعد از مرمت در یک لابراتوار دیرینه شناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سکه هایی که بتازگی کشف شده اند به سبب زنگ زدن مس بعد از قرار گرفتن در معرض هوا به رنگ سبز درآمده اند. زنگ زدگی سبب شده است وزن این سکه ها به ۵.۵ کیلوگرم تبدیل گردد.
با اینحال تعدادی از این سکه ها درحالی پیدا شدند که به سایر سکه ها متصل نبودند. احتمالاً این مجموعه سکه های متصل به هم از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سکه تشکیل شده است.

روی تعدادی از این سکه ها تصویر فردی ایستاده نقش بسته است که کارشناسان معتقدند احتمالاً یکی از پاشاهان کوشانی را به تصویر می کشد.
این سکه ها اولین آثار تاریخی محسوب می شوند که از سال ۱۹۳۱ میلادی تا حالا در بقایای این پرستشگاه کشف شده اند. در سال ۱۹۳۱ یک عتیقه شناس بریتانیایی بیش از ۱۰۰۰ سکه مس را در آن مکان پیدا کرده بود.

منبع:

دسته‌ها: توریسم