عصر توریسم: اعلام برنامه های میراث در هفته پژوهش، برنامه ریزی برای نمایشگاه گردشگری تهران، تشکیل کارگروه ساماندهی سوغات ملی و ثبت جهانی سه اثر همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبر رسید که سه پرونده از ایران در لیست میراث ناملموس یونسکو ثبت شده است. جشن سده بعنوان بیست و چهارمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس ایران در هجدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در بوتسوانا با مشارکت کشور تاجیکستان به ثبت رسید. جشن سده، جشنی ایرانی است که در آغاز شامگاه ۱۰ بهمن برگزار می گردد. این جشن بیشتر از هزاران سال قدمت دارد (از زمان پیدایش آتش) و از قدیمی ترین جشن های ایرانی به حساب می آید. «سده» بعنوان یک میراث ایرانی است و اعضای جوامع را بدون توجه به سن، جنسیت و موقعیت اجتماعی گرد هم می آورد.
در این کمیته که در آفریقا برگزار شده بود، پرونده افطار و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی وابسته به آن و پرونده هنر تذهیب هم جهانی شدند. هنر تذهیب بعنوان بیست و دومین عنصر میراث فرهنگی ناملموس ایران به صورت مشترک با کشورهای آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان به ثبت رسید. پرونده افطار و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی وابسته به آن هم بعنوان بیست و سومین عنصر میراث فرهنگی ناملموس با مشارکت کشورهای ترکیه، آذربایجان و ازبکستان و ایران تهیه و تدوین شده است.
ایران در جایگاه پنجم جهانی ثبت آثار ناملموس پیرو برگزاری این برنامه، معاون میراث فرهنگی با بیان خبر ثبت جهانی ۳ پرونده میراث ناملموس اظهار داشت: بعد از این اتفاق بزرگ توانستیم در بین ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به رتبه پنجم دنیا صعود نماییم. علی دارابی با اشاره به اینکه ضیافت افطاری و سنت های حسنه آن پرونده ای بود که از سهمیه ایران مطرح شده بود و چند کشور دیگر همچون ترکیه، آذربایجان و ازبکستان هم به این پرونده پیوستند، افزود: این اتفاق افتخار بزرگی است که در دولت سیزدهم امکان پذیر شد و ما توانستیم یک سنت الهی و اسلامی را به ثبت جهانی برسانیم.
معاون میراث فرهنگی ضمن اشاره به این که پرونده های بعدی جشن سده و هنر تذهیب بود، اظهار نمود: این دو پرونده با مشارکت ایران و کشورهای دیگر به ثبت رسید. با ثبت جهانی این سه عنصر تعداد پرونده های کشورمان در حوزه میراث ناملموس از ۲۱ به عدد ۲۴ افزایش پیدا کرد. قائم مقام وزیر همینطور اضافه کرد: بعد از این اتفاق بزرگ ما توانستیم در بین ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به رتبه پنجم دنیا صعود نماییم.
ارائه خدمات غیر حضوری گواهینامه بین المللی رانندگی در تهران در حوزه گردشگری هم از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی خبر رسید عرضه خدمات غیر حضوری صدور گواهینامه بین المللی رانندگی با تحویل چند ساعته را در تهران به راه افتاده است. به دنبال این اقدام، شهروندان تهرانی می توانند با رفتن به وبسایت رسمی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نشانی www.taci.ir، درخواست خود برای بهره مندی از سرویسهای طلایی و نقره ای را ثبت کنند. گواهینامه بین المللی متقاضیانی که به این روش درخواست خویش را ثبت کنند، ظرف چند ساعت توسط پیک های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به درب منزل و یا محل کار آنان ارسال خواهد شد.
یزد پایلوت کاربردی سازی صنایع دستی باز هم شهر یزد سر تیتر اخبار شد. این دفعه یزد بعنوان پایلوت کاربردی سازی صنایع دستی در واحدهای اقامتی و پذیرایی انتخاب شده است. در اینباره نشستی با حضور محمدصالح جوکار دبیر فراکسیون گردشگری مجلس و نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی، سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، همینطور مدیرکل میراث فرهنگی و معاون صنایع دستی این اداره کل برگزار شد و استان یزد بعنوان پایلوت اجرای این رویداد در سطح کشور انتخاب گردید.
انتصاب دبیر کارگروه ساماندهی سوغات ملی ایران این تنها خبر صنایع دستی نبود. بلکه در این هفته دبیر کارگروه سامان دهی سوغات ملی ایران، با حکم معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتخاب شد. مریم جلالی دهکردی طی حکمی علیرضا احمدیان را بعنوان دبیر کارگروه سامان دهی سوغات ملی ایران منصوب نمود. سوغات در جایگاه پدیده ای فرهنگی و اقتصادی، امکانی است بی نظیر که امکانات فراوانی را پیش روی کشور قرار می دهد. ازاین رو به منظور مدیریت صحیح و بهره برداری از چنین عطیه ای تشکیل «کارگروه سامان دهی سوغات ملی ایران» در دستور کار قرار گرفته است.
تجهیز عمارت تاریخی مسعودیه به کارگاه مرمت اضطراری از حوزه میراث فرهنگی هم خبر رسید که عمارت تاریخی مسعودیه به کارگاه مرمت تجهیز شده تا مرمت های اضطراری آن انجام گیرد. بخش های این بنای نفیس در زمانیکه میان سرمایه گذار و صندوق توسعه، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی دعوای حقوقی بود، گرفتار تخریب بیشتری نسبت به قبل شده است. نم موجود به دنبال بنا بیشترین صدمه را به قسمتهایی از آن زده، بعضی از دیواره هایی که تخریب شده بود، شاهد خرابی بیشتری است.
در بعضی از قسمت ها دیوارها تبله کرده است. بخشی از آئینه کاری ها هم حال و روز خوبی ندارند و درحال ریزش هستند. مرمت این بنا سال ها به صورت موقتی انجام می شد اما دعوای حقوقی میان سرمایه گذار و متولیان میراث فرهنگی اجازه نمی داد مرمت اساسی این بنا شکل بگیرد. حالا مدتی است که داربست ها روی بنا بوجود آمده تا مرمت اضطراری انجام گیرد. شهاب طلایی مدیرعامل صندوق احیا در نشست خبری خود اظهار داشت: در فضای آرام و به دور از هیاهو با سرمایه گذار جلساتی داریم که به نتیجه می رسد. اگر امروز بنایی پیدا نماییم که برای صندوق مناسب باشد، عمارت را تخلیه می نماییم. خوشبختانه سرمایه گذار، از آغاز سال جاری مرمت های اضطراری را انجام داده و تجهیز کارگاه کرده است. واگذاری ۳۶ بنای تاریخی و جذب ۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری این هفته شهاب طلایی مدیرعامل صندوق توسعه، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی در اولین جلسه خبری خود که در عمارت مسعودیه برگزار شد، در رابطه با فعالیتهای این صندوق اظهار داشت: بسته های مزایده استانی را فعال کرده ایم و از این به بعد مزایده در استان صورت می گیرد. استان ها از ابتدا تا انتهای مشارکت مردم در جریان امور واگذاری بناها هست. این رویه در استان اصفهان و زنجان انجام شده و ادامه پیدا می کند. وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری که برای احیای بناهای تاریخی پیش قدم می شود در تمام مراحل چه آنجایی که درگیر شهرداری ها هست چه مکاتباتی که باید با استان ها انجام دهد در کنار سرمایه گذار هستیم و مطالبات آنها را از دستگاههای مختلف پیگیری می نماییم. همکاری با دستگاه هایی مختلف در حال انجام می باشد بیشتر از سه هزار بنا در اختیار دستگاه ها و مؤسسات دولتی قرار دارند که صندوق تعامل خوبی را با این دستگاه آغاز کرده که در یک ماه آینده نتیجه این همکاری با یکی از دستگاه ها که بناهای تاریخی دارد، رسانه ای می شود. وی افزود: صنایع دستی در قانون پشتیبانی از هنرمندان به وظایف صندوق اضافه شده است جلسات گوناگونی با معاون صنایع دستی برگزار کردیم که از موازی کاری هایی که بعدها به وجود می آید جلوگیری شود و کاری را انجام دهیم که با هماهنگی معاونت صنایع دستی باشد تا بتواند هم افزایی ایجاد نماید. از آغاز تأسیس صندوق ۱۰۸ بنا به صورت واقعی واگذار شده است یعنی سالی ۸ بنا. اما در ۶ ماه اخیر ۳۶ بنا در ۱۲ استان کشور توسط مردم جذب سرمایه شده است و مردم ۲۷۰ میلیارد تومان در این بناها سرمایه گذاری می کنند.
تعطیلی کاخ سعدآباد باز هم خبر رسید که کاخ سعدآباد به مدت سه روز از یکشنبه تا سه شنبه این هفته تعطیل می باشد.
کشف اموال عتیقه و زیر خاکی در محله انقلاب تهران از حوزه انتظامی هم خبر رسید سرهنگ کیومرث حسنوند سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری اظهار داشت: به دنبال دریافت خبری در خصوص فعالیت فردی در خرید و فروش سکه های تاریخی و عتیقه در محدوده میدان انقلاب تهران، بررسی مبحث در دستور کار تیم عملیات کلانتری ۱۴۸ انقلاب اسلامی قرار گرفت. این مقام انتظامی اضافه کرد: مأموران کلانتری بعد از انجام تحقیقات نامحسوس از صحت مبحث اطمینان حاصل کرده و متوجه شدند متهمان درحال فروش عتیقه های منسوب به دوران هخامنشی به خریداران هستند.
برنامه های پژوهشگاه میراث فرهنگی در هفته پژوهش رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه های این پژوهشگاه را در هفته پژوهش شرح داد. ده پهلوان اظهار داشت: روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذر ماه بعنوان هفته پژوهش معرفی شده و نشست های مختلفی پیرامون مبحث میراث فرهنگی برگزار می شود. ایشان در ادامه اظهار داشت: مراسم افتتاحیه هفته پژوهش با حضور وزیر میراث فرهنگی و معاون وزیر برگزار می گردد و در کنارش نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی را برگزار می نماییم. رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: در مراسم افتتاحیه از حدود ۲۰ جلد کتاب رونمایی خواهیم کرد. ۱۵ جلد از این کتاب حالا آماده شده است. ده پهلوان بیان نمود: نشست مهم این هفته در رابطه با یافته های غار هستیجان با عنوان میراث در خطر ایران است. آثار این غار به خارج از کشور رفته است. در تلاش هستیم پژوهشی در رابطه با یافته های فصل اول آن داشته باشیم و نشستی برگزار نماییم که به بررسی ابعاد گل مهره ها و چرم نوشته ها و آثاری که به کشورهای دیگر رفته بپردازد. وی اظهار داشت: نقشه دیرینه شناسی کشور موضوعی است که هر سال باید رونمایی شود چون هر سال به اطلاعات آن اضافه می شود. باید بدانیم جامعه مخاطب ما که پژوهشگران هستند؛ چطور می توانند از این نقشه استفاده نمایند. آیا باید همه اطلاعات نقشه را در اختیار همه گذاشت؟ بخشی از این نقشه در سایت مؤسسه دیرینه شناسی دانشگاه تهران گذاشته شده بود وقتی از قاچاقچیان پرسیده شد که چطور به این اطلاعات دست پیدا کردید گفتند سایت دیرینه شناسی دانشگاه. اما میتوان اطلس های زبان شناسی و … را در اختیار همه گذاشت. رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی اضافه کرد: آپ های بازدید موزه ها در کشورهای دیگر بیشتر از ده سال است که راه افتاده است. اما در موزه های شاخص خودمان، فناوری و آپ های لازم را نداریم. نیاز است که اشیا با تولید محتوای خوب به مخاطب عرضه شود. امروز مبحث متاورس مطرح است. البته ان اف تی می تواند برای موزه های ما خطرناک باشد و موزه داران باید این را بدانند. ده پهلوان بیان نمود: در ۹۹ درصد کاوش هایی که صورت می گیرد پژوهشگاه بودجه ندارد این بودجه یا از سوی استان ها یا دانشگاه تأمین می شود. مگر این که کاوش اضطراری باشد یا این که مطالعاتی است که با همکاری جایی مثل وزارت نیرو یا شرکتهای عمرانی صورت می گیرد و آنها می پردازند. جای جستجوهای پرسش محور خالی است. با وزیر صحبت شده که بتوانیم اعتباری در این حوزه بگیریم.
برنامه ریزی برای نمایشگاه گردشگری تهران نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران درحالی هفدهمین دوره را پیش رو دارد که برای هر یک از استانهای شرکت کننده یک رویکرد در نظر گرفته شده تا در فضای دو هزار متری به معرفی ظرفیتهای خود بپردازند. هفدهمین دوره از نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران و صنایع وابسته ۲۳ تا ۲۶ بهمن سال جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی برگزار می گردد. «گردشگری سبز» و «رویدادهای گردشگری» با عنایت به طبیعت گردی، روستاگردی، جامعه محلی و حفظ محیط زیست رویکرد نمایشگاه هفدهم است. رویکرد هر یک از استانهای شرکت کننده در نمایشگاه گردشگری را بدین شرح است: چهارمحال و بختیاری (ذخیره گاه های زیست کره)، سمنان (جاده ابریشم)، خراسان رضوی (زیارت)، خراسان جنوبی (گوهرسنگ ها و کویر)، یزد (تاریخی و سفر به تاریخ)، هرمزگان (دریایی و ساحلی)، همدان (گردشگری کودک)، مرکزی (کویر و تالاب میقان)، گلستان ( جزیره آشوراده)، گیلان (شهر رویداد محور)، کهگیلویه و بویراحمد (گردشگری عشایر)، کرمانشاه (گردشگری خوراک و دفاع مقدس)، مازندران (مسیر سبز و جنگل های هیرکانی)، لرستان (دره تاریخی خرم آباد)، فارس (گردشگری الکترونیک)، سیستان و بلوچستان (گردشگری خوراک و کشاورزی)، کردستان (نوروز و موسیقی)، قم (سرمایه گذاری سبز)، خوزستان (پرنده نگری)، آذربایجان شرقی (آثار ثبت جهانی در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، آذربایجان غربی (طبیعت و تاریخ)، ایلام (طبیعت گردی)، اردبیل (تندرستی و آب های درمانی)، اصفهان (گردشگری دیجیتال)، بوشهر (گردشگری ساحلی دریایی و گردشگری مقاومت) و زنجان (ژئوتوریسم).

منبع: