به گزارش عصر توریسم، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: گسترش فرهنگ دسترس پذیری جهت استفاده افراد دارای معلولیت از اماکن و تأسیسات گردشگری کشور حائز اهمیت می باشد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، علی اصغر شالبافیان با حضور در نشست امضای تفاهم نامه چهار جانبه همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان بهزیستی کشور و بانک پارسیان که در محل وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار گردید، اظهار داشت: یکی از برنامه هایی که در دولت سیزدهم دنبال شد، استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور برای تحریک تقاضای سفرهای داخلی و کمک کردن به مردم عزیزمان در عرصه سفر بود. وی ادامه داد: یکی از سیاست های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز تشکیل میز گردشگری دسترس پذیر و زمینه سازی برای حضور معلولین گرانقدر در جامعه است که به تعبیری این زمینه سازی بوسیله گردشگری انجام می گیرد. به صراحت عرض می کنم این اقدام را ما نه برای افراد دارای معلولیت انجام می دهیم، بلکه بیشتر بدنبال استفاده از ظرفیتهای معلولین در جامعه هستیم که این دو نگاه متفاوت می باشد. شالبافیان با اعلان اینکه چگونه استعدادهای عزیزان دارای معلولیت می تواند در حل مسائل جامعه و کمک به سایر اقشار راهگشا باشد، اشاره کرد: میز گردشگری دسترس پذیر چند هدف را دنبال می کند که طی سالهای اخیر تعدادی از آنها محقق شده است. او اشاره کرد: اصلاح ضوابط تأسیسات گردشگری و منوط و مقید کردن واحدهای جدیدالاحداث گردشگری به مناسب سازی جهت استفاده افراد دارای معلولیت، یکی از اهداف مذکور است. ما اکنون می توانیم بگوییم در ضوابط واحدهای گردشگری درحال ساخت این مساله گنجانده شده است و واحدهایی که افتتاح خواهند شد این خاصیت ها و قابلیت ها را جهت استفاده از معلولین عزیز دارند. معاون گردشگری افزود: هدف دیگر، ترویج به دسترس پذیر کردن شهرها و ایجاد فرهنگ دسترس پذیری گردشگری برای افراد دارای معلولیت بوده است. در این میان برای ۵ استان بصورت آزمایشی دوره های آموزشی طراحی کردیم که تعدادی از آنها در حال اجراست. در عمده کلان شهرها برای استخراج این که چه مواردی می بایست در شهر گردشگری برای عزیزان معلول فراهم گردد، دوره آموزشی توجیهی گردشگری دسترس پذیر طراحی شده که حدود یک سال قبل در منطقه آزاد کیش این دوره را در کنار پاراتور آشناسازی گردشگری دسترس پذیر برگزار کردیم. وی اشاره کرد: گروهی از عزیزان دارای معلولیت در میز گردشگری دسترس پذیر خودشان نقش امور اجرائی و هماهنگی را بر عهده دارند و این میز از انجمن های بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد تشکیل شده است. خوشبختانه اکنون در تعاملات با شهرداری ها فرهنگ خوبی برای ایجاد زیرساخت های مناسب شهری در عرصه گردشگری درحال ایجاد است.
شالبافیان با اشاره به این که در هفته گردشگری میزبانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای نخستین بار از نشست ستاد مناسب سازی کشور با حضور اعضای مربوطه انجام گرفته است، اظهار داشت: امروز نیز قسمتی از همان ظرفیت منابع موجود تبصره ۱۸ که با بانک پارسیان قرارداد همکاری داریم، در این زمینه اختصاص پیدا خواهدنمود. من امیدوار هستم که روند اختصاص تسهیلات هم به عنوان یکی از برنامه هایی که در دولت به وجود آمده است، مرتفع شود تا ما بتوانیم سفر عزیزان دارای معلولیت را هموارتر نماییم. وی ادامه داد: شاید تشکیل این جلسه در وزارت کار که یک شأن مستقلی به جز سازمان بهزیستی دارد، ناشی از همفکری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز ظرفیت هایی باشد که در عرصه گردشگری همچون امکانات اقامتی و فراهم آوردن امکان استفاده از آنها ویژه معلولین وجود دارد. شالبافیان در آخر این جلسه اظهار داشت: ما همیشه برای مساعدت با تحقق هدف مقدس رضایت مندی افراد دارای معلولیت و استفاده از ظرفیتهای گسترده آنها در جامعه گام برداشته ایم و پس از این نیز این مساله را بر خود فرض می دانیم. لازم به ذکر است تفاهم نامه چهارجانبه با هدف اصلی اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون پشتیبانی از حقوق افراد دارای معلولیت از طرف علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مصطفی ضرغامی، عضو هیأت عامل بانک پارسیان، علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به امضا رسید. برمبنای تفاهم نامه چهارجانبه مذکور وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در امتداد گام برداشتن در اجرای قانون پشتیبانی از حقوق افراد دارای معلولیت باتوجه به تجربه همکاری دراین زمینه، نسبت به تسهیل خدمات حمل و نقل برون شهری، فراهم آوردن امکان سفرهای آسان و متناسب با افراد دارای معلولیت و خانواده آنها و نیز تسهیلات استفاده از سفرهای برنامه ریزی شده داخلی به گروههای هدف را با بهره گیری از ظرفیت زیرساختی، اعتباری و قانونی طرفین مورد پیگیری قرار خواهد داد.

دسته‌ها: توریسم