به گزارش عصر توریسم، وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: پیش از جنگ، هدف گذاری ما جذب 15 میلیون توریست در انتها برنامه هفتم بود. حالا تمرکزمان بر حوزه تمدنی نوروز و خلیج فارس با اولویت عراق، کویت، بحرین، کشورهای اسلامی است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴ در دیدار با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی اعزامی به خارج از کشور، با اشاره به اینکه «مهم ترین نیاز جامعه امروز ایران امیدآفرینی است» گفت: پس از جنگ ۱۲ روزه اخیر، مهم ترین کار ما غرورآفرینی عمومی، نشاط اجتماعی و تقویت دلبستگی به ایران، نظام، انقلاب و جامعه ایرانی است. وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی نیاز حیاتی امروز ماست. چونکه موتور محرکه جامعه، اعتماد اجتماعی، رضایتمندی و مشارکت جویی مردم است. صالحی امیری ضمن اشاره به نقش این سرمایه در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در جنگ، سرمایه اجتماعی ما ارتقا پیدا کرد و امروز حفظ آن از تولیدش مهم تر است. رضایتمندی با مفهوم کار آمدی پیوند دارد و کارآمدی، اصلی ترین و مبرم ترین نیاز جامعه برای امید به آینده است. وی با یادآوری تجربه تاریخی دولت در دوران جنگ ۱۲ روزه اظهار داشت: در زمان جنگ، دولت بالاتر از یک میلیون تن کالای اساسی در کشور توزیع کرد، یعنی یک و نیم برابر شرایط عادی، تا مردم از تامین کالا نگران نباشند و این همان رویکرد کار آمدی بود. وزیر میراث فرهنگی، نکته مهم بعدی را انسجام ملی دانست و اظهار داشت: انسجام به مفهوم وحدت ظاهری نیست، بلکه یعنی همه ظرفیتهای کشور، همچون فرهنگی، در کنار هم برای هدف مشترک یعنی بقای ایران قرار گیرند. صالحی امیری در ادامه اضافه کرد: در یک سال اخیر تمرکز ما بر تقویت دلبستگی و وابستگی نسل جوان به مفهوم ایران و ایران فرهنگی بوده است. همین طور الزام داریم جامعه ایرانی ها خارج از کشور را به داخل پیوند دهیم. جمعیت ایرانی ها خارج از کشور بین ۷ تا ۹ میلیون نفر است و شورای عالی ایرانی ها با مأموریت دستگاههای مختلف برای این هدف تشکیل شده است. وی با تکیه بر این که «انسجام عامل حیات سیاسی است» اظهار داشت: امروز با مجموعه ای از دشمنان در زمینه های سیاسی، رسانه ای و نظامی روبه رو هستیم. بدین سبب باید بر حفظ سرمایه ایرانی ها خارج از کشور و تقویت تعلق آنان به میهن تمرکز نماییم. وی ادامه داد: هرقدر جامعه ایرانی ها خارج از کشور بتوانند در فضای فرهنگی ایران تنفس کنند و به ایران متصل بمانند، سرمایه و تخصص بیشتری جذب کشور خواهد شد. دولت اراده کرده است که مانع این ارتباط نباشد. وزیر میراث فرهنگی از تشکیل چهار کارگروه تخصصی در حوزه گردشگری، آموزش و فناوری، حقوقی و کنسولی و اقتصادی و جذب سرمایه ایرانی ها اطلاع داد و اضافه کرد: اگر ایرانی ها احساس امنیت کنند، جذب و بازگشت سرمایه بی نظیر خواهد بود. صالحی امیری درباره ی اهداف گردشگری ایران اظهار داشت: پیش از جنگ، هدف گذاری ما جذب ۱۵ میلیون توریست در انتها برنامه هفتم توسعه بود. حال تمرکز ما بر حوزه تمدنی نوروز و خلیج فارس با اولویت عراق، کویت، بحرین، کشورهای اسلامی، مصر، اندونزی و سپس چین، هند و روسیه است. هم اکنون آسیای میانه، قفقاز و حوزه نوروز سبد اصلی گردشگری ما هستند. وی ضمن اشاره به همکاریهای منطقه ای اضافه کرد: ازبکستان از همکاری استقبال کرده و مسیرها هموار شده است. همین طور گرجستان سه برابر گذشته درحال همکاری است. حوزه نوروز شامل کشورهایی چون ترکیه، پاکستان و افغانستان اهمیت ویژه ای دارد. افغانستان ظرفیت بالایی دارد که نباید از آن غفلت نماییم. وی ضمن اشاره به ظرفیتهای گردشگری در کشورهای مختلف اظهار داشت: پاکستان از عمق فرهنگی مشترکی با ایران برخوردارست و لازم است همکاریهای فرهنگی با این کشور بازبینی و تقویت شود. همین طور با بازسازی روابط سیاسی با مصر، بستر مناسبی برای توسعه همکاریهای فرهنگی و گردشگری فراهم گشته است. افزون بر این، اندونزی و مالزی نیز علاقمند به توسعه گردشگری مذهبی با ایران هستند و پیشبینی می شود تعاملات گردشگری با این کشورها در آینده نزدیک افزایش یابد. وی با تکیه بر اهمیت بازارهای گردشگری شرق آسیا و شمال اوراسیا اظهار داشت: سهم ایران از بازار گردشگران چینی در مقایسه با کشورهای همسایه اندک است و باید با هدف گذاری دقیق و تمرکز بر چین، این سهم را افزایش دهیم. همین طور برنامه ریزی برای استقرار دفاتر خدمات مسافرتی در این کشور در دستور کار قرار دارد. روسیه نیز از مقاصد مهم هدف در حوزه گردشگری ایران است و با عنایت به ظرفیتهای طبیعی کشور، همچون گردشگری کویری، میتوان همکاریهای گردشگری با این کشور را گسترش داد. صالحی امیری ضمن اشاره به رشد ۳۰ درصدی گردشگران در فروردین و اردیبهشت سال جاری اظهار داشت: در صورت ادامه ثبات، پیشبینی می شود تعداد گردشگران تا انتهای سال از ۸ میلیون نفر فراتر رود. سه سناریو برای وضع موجود، ثبات و شرایط بحران تدوین شده و برای هر یک برنامه مشخصی درنظر گرفته ایم. همین طور برنامه پنج ساله گردشگری کشور در چارچوب دو هزار صفحه و با رویکرد ملی، استانی و شهرستانی تدوین و به رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عرضه شده است. وزیر میراث فرهنگی، جذب سرمایه را از اولویت های مهم دانست و اظهار داشت: پنج مشوق بزرگ از دولت دریافت کرده ایم که بی سابقه است: معافیت ۸۰ درصدی عوارض شهرداری، صفر شدن عوارض تغییر کاربری، اعطای مجوز برای مجتمع های ترکیبی و واردات ۲۰۰ قلم کالای مورد نیاز هتل ها با گمرک و عوارض صفر. صالحی امیری در قسمت دیگری از سخنانش، بر لزوم بازسازی تصویر ایران تصریح کرد و اظهار داشت: سه مؤلفه اصلی جذب توریست عبارتند از: جذابیت، امنیت و زیرساخت. ۸۵ درصد توریستهایی که به ایران آمدند، با تصویری مثبت از ایران بازگشتند. وی ادامه داد: برای میزبانی از گروههای مرجع آمادگی داریم. هر فردی که نفوذ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی دارد باید شناسایی و معرفی شود. مهم ترین نیاز امروز نظام سیاسی، تصویرسازی جدید از ایران زیبا است؛ این یک تکلیف ملی است. وی ضمن اشاره به اهمیت تبلیغات اظهار داشت: تولید گسترده محتوای سه زبانه شروع شده و در اختیار رایزنان فرهنگی قرار می گیرد. باید از همه ظرفیت ها استفاده نمائیم و از خط کشی های رایج عبور کرده تا همه در یک دایره واحد برای ایران کار نماییم. صالحی امیری در انتها تصریح کرد: هر برنامه ای که در کشورهای هدف در حوزه گردشگری و تعامل با ایرانی ها مقیم برگزار شود، وزارت میراث فرهنگی از آن حمایت می کند. اگر قسمتی از ظرفیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این راه هم افزا شود، شاهد تحولات مثبت در گردشگری ایران خواهیم بود.وی با تاکید بر اینکه انسجام عامل حیات سیاسی است عنوان کرد: امروز با مجموعه ای از دشمنان در زمینه های سیاسی، رسانه ای و نظامی روبه رو هستیم. وزیر میراث فرهنگی، جذب سرمایه را از اولویت های مهم دانست و عنوان کرد: پنج مشوق بزرگ از دولت دریافت کرده ایم که بی سابقه است: معافیت ۸۰ درصدی عوارض شهرداری، صفر شدن عوارض تغییر کاربری، صدور مجوز برای مجتمع های ترکیبی و واردات ۲۰۰ قلم کالای مورد نیاز هتل ها با گمرک و عوارض صفر. وی اضافه کرد: برای میزبانی از گروه های مرجع آمادگی داریم.

منبع: