هنر و آثار فرشچیان سرمایه ای ژئوپلیتیک و سودآورتر از صنعت فولاد

هنر و آثار فرشچیان سرمایه ای ژئوپلیتیک و سودآورتر از صنعت فولاد

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- کوروش دیباج: اولین برنامه از سلسله برنامه های شبهای هنر اصفهان با بزرگداشت استاد محمود فرشچیان شامگاه پنجشنبه در عمارت توحیدخانه دانشگاه هنر اصفهان و همزمان با نهصد و هجدهمین شب از شبهای بخارا با همکاری مجله بخارا انجام شد و حضور چهره های برجسته ای چون علی دهباشی، استادان، هنرمندان و دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان، بر اهمیت و شور مراسم افزود. علی دهباشی، سردبیر مجله بخارا

فرشچیان و احیای گفتگوی هنر اصفهان

علیرضا خواجه احمد عطاری، رئیس دانشگاه هنر اصفهان در این برنامه اظهار نمود: شبهای هنر اصفهان یکی از آرزوهای طولانی وی بوده تا بستری برای ارتباط مستمر دانشگاه و هنرمندان اصفهان فراهم گردد.
وی اظهار داشت: سیاست فعلی دانشگاه هنر بر پیوند عمیق دانش نظری با کار عملی است؛ موضوعی که حالا در سطح وزارت خانه نیز مورد توجه قرار دارد.
رئیس دانشگاه هنر اصفهان از بازبینی گسترده برنامه های رشته های مختلف دانشگاه اطلاع داد و توضیح داد: در بازبینی جدید رشته صنایع دستی برای هر گرایش تخصصی همچون سفال یا قلم زنی ۹ کارگاه تخصصی پیشبینی شده که دانشجو از ترم اول با آنها آشنا می شود و از ترم چهارم تا آخر دوره در راه تخصصی خود آموزش عمیق می بیند.

لزوم استمرار سنت نگارگری فرشچیان در دانشگاه های هنر

وی اضافه کرد: این رویکرد در رشته نگارگری نیز در حال اجراست و استادان دانشگاه تلاش دارند همان شیوه هایی را که استاد فرشچیان در کارگاه خود بنیان نهاده بود به دانشجویان آموزش دهند.
خواجه احمد عطاری ضمن اشاره به ریشه های مکتب اصفهان و دیگر مکاتب نگارگری تصریح کرد: یکی از اولین خصوصیت های تمایزبخش استاد محمود فرشچیان طراحی پیوسته و خستگی ناپذیر وی بوده است.
وی اضافه کرد: استاد بخش عمده عمر هنری خویش را وقف طراحی کرد و حتی در گفتگوهایی اشاره داشته که شب ها تنها دو ساعت می خوابیده است. طراحی برای وی هم زمان با رنگ گذاری انجام می شد و برعکس روش های قدیم که طرح جداگانه روی مقوا منتقل می شد استاد طرح را از ذهن مستقیم بر کاغذ اجرا می کرد.
رئیس دانشگاه هنر اصفهان اضافه کرد: قدرت قلم گیری، استواری دست، رنگ گذاری های منحصر به فرد و مضامین یکتایی که استاد در آثار خود به کار می برد وی را از دیگر هنرمندان متمایز می کند و امروز خیلی از شاگردان وی همین شیوه را ادامه می دهند.
وی تصریح کرد: استمرار مکتب استاد فرشچیان نیازمند تقویت آموزش های عملی، بازبینی در سرفصل ها و پرورش نسلی است که بتواند نگارگری ایرانی را با همان عمق، نوآوری و اصالت پیش ببرد. سید محمد بهشتی شیرازی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور

فرشچیان هنرمندی که معاصر شدن را با حفظ ریشه ها محقق کرد

در ادامه این جلسه سید محمد بهشتی شیرازی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور به تبیین جایگاه استاد فرشچیان در جریان هنر معاصر ایران پرداخت و با تکیه بر این که سنت اصیل همواره در طول تاریخ همزاد نو شدن بوده است، اظهار داشت: مدرن شدن در ذات خود تفاوتی لازم دارد که آنرا از تجدد جدا می کند.
وی در تحلیل روند تاریخی نو شدن در فرهنگ ایرانی اظهار نمود: سنت اصیل، در طول تاریخ همواره یکی از ارکان پویایی جامعه بوده و امتناع از نو شدن، نه نشانه سنت گرایی که نشانه تحجر است.
عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور ضمن اشاره به نمونه های تاریخی معاصر شدن در معماری ایرانی اضافه کرد: مسجد جامع اصفهان گواه روشن این حقیقت است که نو شدن زمانی دوام می آورد که اتصال به ریشه برقرار باشد.
وی بیان نمود: در تاریخ معاصر ایران، سه جریان عمده وجود دارد: متجددین، متحجرین و گروه سومی که در سکوت و نجابت، همواره به دنبال معاصر شدن بوده اند.
بهشتی در رابطه با مهم ترین چهره های این گروه اظهار داشت: از میرزا حبیب اصفهانی در ترجمه و دهخدا در روزنامه نگاری تا صبا و کلنل وزیری و پیرنیا در موسیقی، کسانی بودند که ضمن حفظ ریشه ها، سخن نو ارائه کردند.

فرشچیان از معدود نگارگرانی بود که توانست در هیاهوی تجدد و تحجر راه سومی بگشاید

وی با طرح این پرسش که فرشچیان در کدام یک از سه جریان فکری جای می گیرد تصریح کرد: که این استاد بزرگ نگارگری نه در شمار متجددین است که اتصال به گذشته را گسسته باشند و نه در شمار متحجرینی که تنها به تکرار گذشتگان بسنده می کنند. بلکه فرشچیان از معدود هنرمندانی بود که کوشش کرد معاصر باشد و همین میزان از معاصر شدن باعث شد جامعه با آثار وی ارتباط برقرار کند.
عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور ضمن اشاره به حضور گسترده نقش ها و نگاره های خلق شده توسط فرشچیان در هنرهای کاربردی ایران اظهار داشت: از منبت کاری تا فرش، آثار وی الگو شده است. جامعه به روشنی نشان داده که این زبان بصری را درک می کند و با آن همراه می شود.
وی تاکید کرد: فرشچیان در بین هیاهوی دو گروه اول توانست با اتکا به قلم خود مسیر مستقلی بیافریند. این کار بسیار دشوار بود اما وی موفق شد به جایگاه هنرمندی از گروه سوم برسد. یادش گرامی و روحش شاد. منیژه سادات طباطبایی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه

فرشچیان؛ پدیدآورنده مکتب و سرمایه فرهنگی ایران

در ادامه منیژه سادات طباطبایی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه، ضمن اشاره به جایگاه بی بدیل استاد فرشچیان در هنر ایران، سخنان خویش را با مروری بر نقش وی در نگارگری معاصر و اقتصاد هنر شروع کرد.
وی اضافه کرد: عشق و معنویت در آثار استاد فرشچیان چنان در تار و پود نگاره ها تنیده شده که بیننده را به سمت وحدت و احدیت رهنمون می سازد و همین پیوند ژرف روح ایرانی با جلوه های بصری، آثار او را به نردبانی میان زمین و آسمان بدل کرده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه ضمن اشاره به توصیف دکتر بهمن نامورمطلق یکی از رؤسای پیشین فرهنگستان هنر در رابطه با استاد فرشچیان که وی را پدیدآورنده مکتب خوانده است، تصریح کرد: استاد فرشچیان نگارگری ایران را به زبان جهانی ترجمه کرد و حیاتی تازه به آن بخشید.
وی اظهار نمود: هنر و اقتصاد هنر عرصه ای است که در آن زیبایی و خلاقیت با سازوکارهای اقتصادی گره می خورد و ارزش های فرهنگی در چارچوب ارزش های اجتماعی و اقتصادی تجلی می یابد.
طباطبایی اضافه کرد: در سرزمینی چون ایران که برخوردار از پیشینه ای غنی فرهنگی است، هنر می تواند به مثابه کالای فرهنگی در بازار ارزش افزوده ایجاد نماید.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد هنر با تکیه بر نوآوری و خلاقیت، علاوه بر خلق زیبایی بصری، توان تولید ثروت دارد، اشاره کرد: استاد فرشچیان با نوآوری در رنگ گذاری و حرکت خطوط، سبکی منحصر به فرد و تقلیدناپذیر آفرید که پیوند سنت نگارگری با روح زمانه را ممکن ساخت و آثار وی را واجد پیام های فرهنگی و معنوی فراوان کرد.

آثار استاد فرشچیان؛ میراث پایدار و مزیت رقابتی در اقتصاد هنر

عضو هیات علمی دانشگاه علامه ضمن اشاره به این که آثار استاد فرشچیان علاوه بر سرمایه فرهنگی، واجد مزیت رقابتی اقتصادی نیز هست، اظهار نمود: آثار وی اصالت و نوآوری را توأمان دارد و همین خصوصیت ارزش افزوده و جایگاه اقتصادی ویژه آنرا رقم می زند. به قول وی نگهداری آثار استاد در مجموعه های معتبر داخلی و خارجی، ایران را به عنوان یک برند فرهنگی در سطح جهان معرفی می کند و فرصت هایی تازه در عرصه دیپلماسی فرهنگی و تعاملات اقتصادی فراهم می آورد.
طباطبایی بیان نمود: آثار استاد فرشچیان بارها به عنوان هدیه ای رسمی به سران کشورها تقدیم شده و نقشی مؤثر در تقویت روابط فرهنگی و اقتصادی داشته است. این آثار به علت پیام آوری امید، همبستگی و معنویت، از نظر اجتماعی نیز جامعه را در مقابل بحران ها مقاوم می سازد و از نظر زیست محیطی نیز برعکس اقتصاد متکی بر منابع طبیعی، بر دانش، فرهنگ و نوآوری تکیه دارد.
وی اضافه کرد: استاد فرشچیان نگارگری را از محدوده سنتی بیرون آورد و آنرا به شکوهی تازه در هنر معاصر و عرصه اقتصاد هنر رساند؛ ازاین رو شخصیت والای این استاد بزرگ، مفاهیمی چون توسعه پایدار، ارزش افزوده فرهنگی و معنا را یکجا در آثار خود گنجانده و آنرا به بشریت عرضه نموده است. علی مطیفی فرد، نویسنده و معمار

هنر استاد فرشچیان سرمایه ژئوپلیتیک است

علی مطیفی فرد، نویسنده و معمار با تبیین رابطه ژئوپلیتیک، اقتصاد و هنر، بر ضرورت تغییر پارادایم توسعه در اصفهان تاکید کرد.
وی ضمن اشاره به تفاوت ارزش اقتصادی هنر متعالی با صنایع پرمصرفی چون فولاد اظهار نمود: مقایسه اثری چون معراج استاد فرشچیان با تولید هر تن فولاد در اصفهان نشان میدهد مصرف انرژی و آب در صنایع فعلی با حقیقت های اقلیمی سازگار نیست و باید هنر و اقتصاد هنر بالاتر از صنایع مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در حالی که تولید فولاد برای هر تن حداقل ۲۰ مترمکعب آب نیاز دارد، آثار هنر ایرانی می توانند با مصرف نزدیک به صفر منابع، ارزآوری بسیار بالاتری برای کشور فراهم نمایند.
این معمار و پژوهشگر با تشریح روند تاریخی تحولات ایران از جنگ های ایران و روس تا دوران معاصر اظهار نمود: ایران بعد از دوره ای طولانی از فروپاشی های پی در پی، تحت فشار توهم توسعه سخت افزاری قرار گرفت و بخش عمده توان خویش را بر ساخت صنایع سنگین همچون توپخانه و فولاد متمرکز کرد.
وی این رویکرد را پاسخی ضروری برای حفظ تمامیت ارضی ایران دانست اما اضافه کرد: که تبدیل این صنایع به الگوی درآمدی، اشتباه راهبردی توسعه ایران بوده است.
مطیفی فرد بیان نمود: حالا که مزیت های اقتصادی صنایع سنگین در جهان به حداقل رسیده، اصفهان ناگزیر به بازاندیشی در مدل توسعه است و هنر می تواند محور این باز تعریف قرار گیرد. به گفته ی ایشان، ملت ها چهار دوره شکل گیری، استقرار، بقا و موقعیت یابی جهانی را طی می کنند و ایران امروز وارد مرحله رقابتهای هنری شده است؛ دوره ای که نمادهای هویت بخش همچون نگارگری استاد فرشچیان اهمیت ویژه ای پیدا می کنند.

فرشچیان؛ نقطه اتصال اقتصاد خلاق و هویت تمدنی ایران

وی ضمن اشاره به این که آثار استاد فرشچیان مصداق اقتصاد کم مصرف و پربازده فرهنگی است اضافه کرد: هنر اصیل ایرانی ظرفیت ایجاد مزیت رقابتی جهانی دارد و نمونه های آنرا می توان در ارزش گذاری بین المللی آثار نگارگری مشاهده کرد. از طرفی هنر استاد فرشچیان نه تشریفات بلکه سرمایه ژئوپلیتیک است و می تواند نقش سیاستگذاری فرهنگی را متحول کند.
این نویسنده ضمن اشاره به این که میدان نقش جهان در دوره صفوی با راهبردی درست شکل گرفت اظهار نمود: با وجود فاصله تکنولوژیک ایران و غرب، صفویان با انتخاب مسیر صحیح، درگیر رقابتهای فرسایشی نشدند و با ترکیب تجارت، صنایع و هنر، الگوی بی بدیلی از توسعه شهری و اقتصادی خلق کردند.
وی این تجربه را قابل بازخوانی برای امروز اصفهان دانست و تصریح کرد: که شهر آمادگی ورود به مرحله جدیدی از اقتصاد هنر را دارد. علی صادقی همدانی دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه

چگالی ارزش آثار استاد فرشچیان؛ از فولاد صدها برابر سودآورتر

علی صادقی همدانی دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه اظهار نمود: ارزیابی اقتصادی کشور نشان میدهد ما درسهای خیلی از مکتب های اقتصادی روز جهان بخصوص سنتز نئوکلاسیک جدید نیاموخته ایم و این خلأ بر سیاست گذاری صنعتی کشور سایه انداخته است.
وی ضمن اشاره به مطالعه موردی خود در رابطه با یک کارخانه فولاد در استان کرمان توضیح داد: در این تحلیل به جای اشاره مستقیم به صنایع فولادی اصفهان نمونه فولاد زرند ایرانیان با ظرفیت یک و نیم میلیون تن مورد بررسی قرار گرفت تا نشان داده شود چطور اختصاص صدها میلیون یورو سرمایه فقط برای راه اندازی یک کارخانه هم سنگ ذوب آهن اصفهان بار مالی سنگینی بر اقتصاد گذاشته است در صورتیکه ظرفیتهای هنری اصفهان به مراتب پربازده تر هستند به قول وی ارزش راه اندازی این کارخانه بالاتر از پانصد میلیون یورو بوده و الان با بدهی چند هزار میلیارد تومانی به سیستم بانکی و با سود بسیار اندک کار می کند.
به باور این دکترای اقتصاد مقایسه ساده هزینه ساخت این مجموعه فولادی با سودآوری بالقوه آثار هنری نشان میدهد راهبرد صنعتی کشور مسیر درستی را نپیموده است صادقی همدانی تصریح کرد برعکس صنایع سنگین که با چالش هایی همچون آلودگی محیط زیست راندمان پایین قیمت های دستکاری شده انرژی و محدودیت های صادراتی مواجه اند صنایع هنری از مزایایی چون عدم وابستگی تکنولوژیک معافیت ضمنی از تحریمها امکان درآمد ارزی بالا و قابلیت خلق ارزش افزوده عظیم برخوردار می باشند.
وی با عرضه کرده هایی از فروش آثار استاد محمود فرشچیان در حراجی های معتبر جهان تصریح کرد: آثار این استاد بزرگ دارای چگالی ارزش کم نظیری در بازار جهانی هنر هستند. تابلوی پنجمین روز آفرینش که در نیویورک به فروش رسید ۲۶ دلار به ازای هر سانتی متر مربع ارزش داشته همینطور تابلوی پیدایش در تهران حدود ۲۸۰ دلار به ازای هر سانتی متر مربع فروش رفته و برخی آثار دیگر استاد نیز در لندن و دیگر شهرها ارزش هایی چشم گیر داشته اند که به قول وی میانگین ارزش چگالی آثار فرشچیان بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار برآورد می شود رقمی که بطور مطلق با صنعت فولاد قابل قیاس نیست.
صادقی همدانی اضافه کرد: مقایسه واحدی که انجام شد نشان داد یک اثر فرشچیان بین چندصد تا چند هزار برابر سودآورتر از فولاد است
وی نمونه هایی ارایه داد همچون این که اثر پنجمین روز آفرینش حدود هزار برابر فولاد چگالی ارزش دارد و اثر پیدایش بالاتر از دوازده هزار برابر این اقتصاددان اشاره کرد هنر ایرانی کالایی با کمیابی مطلق است اثری منحصر به فرد و غیرقابل تکرار که ارزش آن برعکس محصولات صنعتی گرفتار استهلاک یا رقابت پذیری فشرده نمی گردد.

اصفهان؛ خوشه جهانی هنر با ظرفیت مغفول اقتصاد ملی

این پژوهشگر ضمن اشاره به این که اصفهان یک خوشه جهانی هنر است و تمرکز هنرمندان صنایع دستی استادکاران و رشته های وابسته در آن مزیت بی بدیلی به وجود آورده بیان کرد متاسفانه نبود استراتژی صنعتی مشخص در عرصه فرهنگ و هنر سبب شده این ظرفیت عظیم مورد بهره برداری قرار نگیرد به قول وی اصفهان دارای بالاتر از هفتاد هزار هنرمند و صنعتگر و بالاتر از نود و چهار رشته صنایع دستی است اما هیچ برنامه مدون برای تبدیل این مزیت به ثروت و اشتغال پایدار وجود ندارد.
صادقی همدانی نبود تشکل یابی مؤثر در بین هنرمندان را از علل اصلی عقب ماندگی اقتصاد هنر دانست و اظهار داشت: در خیلی از کشورها اتاق های هنر مشابه اتاق تجاری فعالیت می نمایند و هنرمندان در چارچوب ساختاری قدرتمند بر سیاست گذاری فرهنگی و اختصاص بودجه اثر می گذارند اما در ایران کارهای جمعی در این عرصه محدود و پراکنده است.
به باور وی آثار هنری علاوه بر ارزش بازار خود دارای نتایج خارجی مثبت هستند و می توانند مدت اقامت گردشگران افزایش درآمد بخش خدمات و رونق زنجیره های تأمین فرهنگی را سبب شوند موضوعی که در کشورهای پیشرو به یکی از ارکان توسعه گردشگری فرهنگی تبدیل گشته است.

فرشچیان؛ نماد مزیت نسبی ایران در اقتصاد هنر جهان

صادقی همدانی تصریح کرد: هنر برخاسته از فرهنگ و تاریخ ایران است و دانش فنی آن در داخل کشور وجود دارد برعکس صنایع سنگین که وابستگی تکنولوژیک دارند هنر ایرانی مزیتی اصیل و جهانی است آثار استاد فرشچیان نمونه بارز این مزیت اند و نشان می دهند ایران می تواند بر پایه اقتصاد هنر و خلاقیت فرهنگی مسیر توسعه ای متفاوت از اقتصاد وابسته به منابع طبیعی طی نماید.
وی ضمن اشاره به نظریه مزیت نسبی اظهار نمود: مسیر درست برای ایران سرمایه گذاری بر حوزه هایی است که در آن خلاقیت و توانایی واقعی دارد نه حوزه هایی که فناوری بومی برای آنها وجود ندارد صادقی همدانی اضافه کرد: همان گونه که پروفسور هاشم پسران در پژوهش خود در رابطه با صد سال نفرین منابع تاکید کرده اتکای بیش از اندازه به ثروت های زیرزمینی کشور را از ظرفیتهای واقعی خود دور کرده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: لازم است بازبینی اساسی در استراتژی صنعتی کشور صورت گیرد چونکه توسعه گردشگری بدون توجه به اقتصاد هنر امکان ندارد و هنر می تواند ثروت اشتغال و رفاه پایدار برای کشور به همراه بیاورد. جلیل جوکار نگارگر و عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان

نگاه جهانی استاد فرشچیان چطور به الگویی برای برندینگ هنر ایران تبدیل شد؟

در ادامه این جلسه جلیل جوکار نگارگر و عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان ضمن اشاره به جایگاه بی بدیل استاد فرشچیان در هنر ایران و جهان نکاتی در رابطه با اهمیت برندینگ هنر ایرانی بیان کرد.
وی اظهار نمود: تربیت هنرمند در رمز و راز خلقت موجودات ریشه دارد و عشق به زیبایی در فطرت آدمی به شکل لایتناهی در نقوش هنری تجلی پیدا می کند. نگارگری استاد فرشچیان تجلی اظهار داشت: ار نیک رفتار نیک و اخلاق نیک است که در قلم وی ظهور یافته است.
جوکار اضافه کرد: دانشمندان و هنرمندانی که در این آیین حضور دارند می دانند که استاد فرشچیان یکی از گنجینه های زنده بشری است که عنوان جهانی دارد و خیلی از نگارگران امروز مستقیم یا غیرمستقیم از مکتب وی بهره مند شده اند. اولین آموزه ای که شاگردان وی فرا گرفتند درس اخلاق بود سپس درس هنر.

برندسازی شرط ورود هنر اصفهان به چرخه اقتصاد

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان ضمن اشاره به سخنان کارشناسان حوزه اقتصاد هنر بیان نمود: برندینگ مقدمه مارکتینگ است یعنی ابتدا باید برای هنر یک برند معتبر ساخت سپس انتظار بازار گسترده داشت. فقدان این مرحله مهم یکی از چالش های جدی هنر اصفهان است.
وی تاکید کرد: استاد فرشچیان بواسطه موقعیت خانوادگی و مهم تر از آن هوشمندی و سلوک فردی توانست برند شخصی بسیار قدرتمندی بوجود آورد که امروز مخاطبان جهانی دارد. اگر می خواهیم هنر اصفهان به چرخه اقتصاد منتهی شود باید روی برندینگ هنرمندان صاحب ذوق و صاحب نامه اصفهان با تیم های حرفه ای کار تخصصی صورت گیرد.
جوکار ضمن اشاره به رابطه هنر و بازار اظهار داشت: همان گونه که در اقتصاد سنجش بازار و شناخت سلیقه مخاطب شرط نخست ورود به یک بازار است در هنر نیز هنرمند باید به شناخت زبان جهانی برسد. هنری که مخاطب جهانی با آن ارتباط برقرار کند قابلیت تبدیل شدن به ارزش اقتصادی را دارد.

اثر هنری، سند صیقل یافتگی درون هنرمند است

جوکار ضمن اشاره به جایگاه معنوی و درونی هنر استاد فرشچیان اظهار نمود: آثار این استاد نه تنها از نظر تکنیک که به علت صفای درون وی پرارزش است. هر اثر هنری در واقع سندی از فرهیختگی هنرمند و نتیجه تهذیب درونی اوست.
وی اضافه کرد: ارزش هنر ایرانی بر پشتوانه هزاران سال فرهنگ ادبیات عرفان و حکمت است و همین پشتوانه فرهنگی و فکری است که به مثقالی رنگ و بوم ارزش می بخشد و سبب می شود آثار نگارگران بزرگی چون استاد فرشچیان در جهان درخشندگی داشته باشد.
این استاد دانشگاه با آرزوی استمرار این سلسله برنامه ها اظهار داشت: امید است شبهای هنر اصفهان همانند شبهای بخارا که حالا به ۹۱۸ برنامه رسیده است استمرار یابد و روزی شاهد گردهمایی هنرمندان در هزارمین برنامه این سلسله باشیم.
خلاصه اینکه وی در تحلیل روند تاریخی نو شدن در فرهنگ ایرانی اظهار داشت: سنت اصیل، در طول تاریخ همیشه یکی از ارکان پویایی جامعه بوده و امتناع از نو شدن، نه نشانه سنت گرایی که نشانه تحجر است. وی ضمن اشاره به مطالعه موردی خود در ارتباط با یک کارخانه فولاد در استان کرمان توضیح داد: در این تحلیل بجای اشاره مستقیم به صنایع فولادی اصفهان نمونه فولاد زرند ایرانی ها با ظرفیت یک و نیم میلیون تن مورد بررسی قرار گرفت تا نشان داده شود چه طور اختصاص صدها میلیون یورو سرمایه فقط جهت راه اندازی یک کارخانه هم سنگ ذوب آهن اصفهان بار مالی سنگینی بر اقتصاد گذاشته است در صورتی که ظرفیت های هنری اصفهان بمراتب پربازده تر هستند به قول وی ارزش راه اندازی این کارخانه بیشتر از پانصد میلیون یورو بوده و هم اکنون با بدهی چند هزار میلیارد تومانی به سیستم بانکی و با سود خیلی اندک کار می کند. تابلوی پنجمین روز آفرینش که در نیویورک فروخته شد ۲۶ دلار به ازای هر سانتی متر مربع ارزش داشته همین طور تابلوی پیدایش در تهران حدود ۲۸۰ دلار به ازای هر سانتی متر مربع فروش رفته و برخی آثار دیگر استاد هم در لندن و دیگر شهرها ارزش هایی چشمگیر داشته اند که به قول وی میانگین ارزش چگالی آثار فرشچیان بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار برآورد می شود رقمی که به طور مطلق با صنعت فولاد قابل مقایسه نیست.