عصر توریسم: رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول اظهار داشت: با تدوین برنامه ای مدون و كارشناسی، كت های دزفول بعنوان جاذبه های فصل گرمای این شهرستان ساماندهی می شوند.

حجت اله آریایی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: اداره میراث فرهنگی دزفول از مدت ها پیش طرح ساماندهی كت های حاشیه رودخانه دز را در جلسات مختلف همچون شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مطرح كرده اما عدم همكاری ادارات تابحال مانع تحقق این طرح شده است.
وی، حفظ سلامت محیط زیست، ارتقای امنیت، احداث زیرساخت های تفریحی و بهداشتی همچون راه اندازی سرویس بهداشتی و نصب سطل های زباله، پاكسازی محیط، احداث جاده دسترسی و در نهایت احداث اشتغال را بخشی از اهداف طرح ساماندهی كت ها برشمرد و اضافه كرد: با عنایت به استقبال گردشگران و مردم از این جاذبه فصل گرما، تعداد كت های دزفول در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته به گونه ای كه حدود ۸۰۰ كت در حاشیه رودخانه دز وجود دارد كه این افزایش بی رویه نقش زیادی در آلودگی رودخانه و از بین بردن سازه های تاریخی آن داشته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با اشاره به اینكه كت های دزفول در مالكیت ادارات دولتی و یا افراد حقیقی هستند، اظهار داشت: مالكان خصوصی و دولتی كت ها با این تصور كه مدیریت و درآمد حاصل از این كت ها از اختیار آنان خارج میگردد همواره نسبت به این طرح همكاری نداشته اند در حالیكه با ورود سرمایه گذاران خصوصی و اجرای این طرح نه تنها مالكیت و درآمد هیچ مالكی حذف نمی گردد بلكه شاهد رونق گردشگری و اقتصادی بیشتر از پیش این كت ها خواهیم بود.

آریایی نیا خواهان مساعدت فرماندار و دادستان شهرستان در امتداد اجرای این طرح و ملزم كردن صاحبان این كت ها شد و اضافه كرد: با همكاری اداره محیط زیست و سازمان امورآب شمالغرب برنامه اصولی و مدونی برای ساماندهی كت ها تدوین و بزودی اجرا خواهد شد كه امیدوار هستیم مالكان این كت ها خصوصاً ادارات و دستگاه های دولتی از این طرح تمكین كنند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، كت ها حفره های غار مانندی هستند كه در كنار ساحل رود دز حفر شده اند و در میان مردم دزفول به كت (kat) مشهور هستند.
كت های دزفول در دل صخره های كنار رودخانه كه از جنس سنگ «كانگرومرا» تشكیل شده اند، حفر می شوند. دیواره كت ها ارتفاعی بین دو تا چهار متر داشته و سقف آنها به وسیله سنگ های ریز و درشت كه به شكل طبیعی زمین هستند، تزیین شده اند.
مساحت كت ها بسته به امكان توسعه و كاربرد آنها از پنج مترمربع شروع شده و تا بیش از۱۰۰ مترمربع باز حفر می شوند.

در گذشته های دور كه وسایل خنك كننده مانند امروز وجود نداشت مردم دزفول برای فرار از گرمای هوا در تابستان و هم چنین استفاده از آب رودخانه دز، شنا كردن در آن و لذت بردن از محیط، این فضاها را در صخره های مجاور رودخانه دز احداث نموده و به آنها پناه می بردند.
امروزه باز كت ها همچنان محبوبیت خودرا حفظ نموده و به محلی تفریحی با كاركرد گردشگری تبدیل گشته اند. گردشگران خیلی از شهرهای مختلف، در ایام گرم سال به شهر دزفول آمده و ساعاتی از شبانه روز را درون این كت ها ودر كنار ساحل زیبای رود دز می گذرانند.
شبیه بودن فضای درون كت ها به غار و نزدیكی به رود سبب می شود، اقامت در این كت ها در طول گرمای روز برای مردم بدون استفاده از هیچ گونه وسایل برقی و خنك كننده و برای فرار از زندگی ماشینی، دلپذیر و لذت بخش باشد.
در طول مسیر رودخانه دز كت های زیادی به صورت دست كند وجود دارد كه تعداد كت ها به بیشتر از ۸۰۰ كت می رسد كه به تدریج در دل حاشیه ی رود دز حفر شده اند.
با توجه به آب و هوای شهرستان دزفول، كت ها از فروردین ماه تا اواخر مهرماه می توانند پذیرای گردشگران و علاقمندان باشند.