عصر توریسم: مدیركل میراث فرهنگی استان مركزی اظهار داشت: طی تفاهم نامه مشترك فی درخلال اداره كل میراث فرهنگی استان مركزی و شهرداری تفرش، فاز اجرایی كاوش دستكندهای تاریخی محله ترخوران این شهر انجام می گیرد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، علیرضا ایزدی در جمع خبرنگاران اظهار نمود: محله ترخوران یكی از دو محله اصلی شهر تفرش، دارای دستكندهای بی نظیری است كه برای روشن شدن ساختار، تاریخ و كیفیت معماری شان می بایست جستجوهای كارشناسی را تجربه كنند تا نه تنها از گزند زمانه در امان بمانند بلكه قسمت های تاریك تاریخی آنها باز روشن شود.
وی اضافه كرد: طبق اطلاعات اولیه، این دستكندها متعلق به قرون متاخر اسلامی و دارای دالان ها و اتاق های تو در توست كه در صورت عدم كاوش، نگهداری و اطلاع رسانی؛ شدیدا در دست تخریب های ناآگاهانه قرار خواهند گرفت چراكه هر گودبرداری شهری، پروژه های عمرانی و سیستم های فاضلاب شهری می تواند یك خطر جدی برای این دستكندها محسوب شود.
ایزدی درانتها اظهار داشت: با عنایت به دغدغه شهرداری و شورای اسلامی تفرش و همچنین اهمیت فوق العاده این دستكندها برای میراث فرهنگی استان مركزی، تفاهم نامه همكاری مشتركی بین این دو دستگاه به امضا رسید تا كاوش این آثار وارد فاز اجرایی شود.

دسته‌ها: توریسم