عصر توریسم: یک پژوهشگر خلیج فارس اشاره کرد: هیچ شبهه ای بر سر نام خلیج فارس نیست. تمام اسناد و منابع موجود در سطح جهان بر نام پارسی خلیج فارس تاکید دارند و اگر شبهه هایی به وجود آمده سیاسی و از جانب کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، غلامرضا زعیمی ـ نویسنده و پژوهشگر مطالعات هرمزگان پژوهشی و خلیج فارس ـ در وبینار تخصصی روز ملی خلیج فارس با اشاره به میراث تاریخی و همگرایی فرهنگی مردمان خلیج فارس، خلیج فارس را یکی از مهم ترین و پرمناقشه آمیزترین دریاهایی خواند که در جهان وجود دارد و اظهار داشت: شاید هیچ دریایی اینگونه در ایفای نقش حائز اهمیت نباشد.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه هیچ شبهه ای بر سر نام این دریا نیست، اظهار نمود: آنچه در منابع تاریخی و جغرافیایی تا حالا به درستی عنوان شده نام هایی مانند دریای فارس، بحرالفارس و… است و تمام اسناد و منابع موجود در سطح جهان بر این نام ها تاکید دارند و اگر شبهه هایی به وجود آمده ارزش پرداختن ندارند و علمی نیستند و مسائل سیاسی اند که توسط کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس راجع به آن صحبت می شود.
وی ادامه داد: خلیج فارس به لحاظ تاریخی کانون یکی از اولین تمدن های بشری بشمار می رود و مردمانی که دارای قدمت تاریخی و اصالت تاریخی هستند، می توان در یک توالی تاریخی میراث آنها را یافت و این میراث تاریخی مجموعه هایی از داشته ها و کنش هایی است که مردمان انجام داده اند و بعنوان یک میراث تاریخی از خود به جا گذشته و به دیگران منتقل کرده اند.
زعیمی در ادامه به دوره اساطیری و تاریخی در شاهنامه فردوسی اشاره نمود و اظهار داشت: ملت هایی بهترین اسطوره ها را دارند که از توالی و اصالت تاریخی برخوردار می باشند. این ملت ها اسطوره های عمیق تری خواهند داشت و اهالی خلیج فارس از این دسته اند.
وی افزود: اگر تاریخ خلیج فارس را مطالعه نماییم می بینیم که در پهنه این دریای با اهمیت اساطیر مختلفی شکل گرفته و در قالب قصه ها و داستان ها به نسل های دیگر منتقل شده اند و اینگونه هم اکنون ما از اصالت تاریخی ملتی که در جوار این دریا زندگی کرده و حیاتشان به آن متصل بوده است مطلع می شویم.
نادر کریمیان سردشتی ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ـ نیز در این وبینار، با بیان مواردی درباب شناخت نامه «بزرگ بن شهریار رامهرمزی»، دریانورد شهیر ایرانی و صاحب عجایب الهند، او را دریا نوردی مشهور، ناخدای کشتی و نویسنده کتاب عجایب الهند معرفی نمود.
وی با اشاره به مطالعات گسترده اش در زمینه آب و علوم آب که به چاپ ۱۲ کتاب در این عرصه منجر گردیده است، اظهار داشت: سه جلد این کتاب ها مربوط به دانشنامه مشاهیر فنون آب، آبیاری و سازه های آبیاری است که در آنها به دریانوردان دوره های هخامنشی تا صفویه، زندیه و افشار اشاره و خدمات آنها گزارش شده است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: مسأله علوم آب و دریایی مقوله ای بسیار مهمست که متأسفانه باتوجه به ارزش و اهمیت آن کمتر مورد توجه قرار گرفته و کتاب های اندکی در دوره معاصر دراین زمینه نوشته شده و باید اهتمام بیشتری در معرفی این شخصیت ها داشته باشیم.
ایشان سپس به تعدادی از شخصیت ها و دریانوردانی که نام آنها در کتاب «عجایب الهند» آمده است، اشاره نمود و اظهار داشت: در این کتاب داستان های اعجاب انگیزی مطرح شده که برخی به سبب شگفتی معتقدند قابل باور نیستند.
کریمیان سردشتی اظهارکرد: اگر به این داستان ها از نظر ادبی بنگریم، این کتاب یک اثر باارزش شمرده می شود که در آن ۱۳۶ گزارش تاریخی ـ دریایی در زمینه دریانوری تدوین شده است.
وی با اشاره به اینکه حوزه خلیج فارس دریانوردان، دانشمندان و نوابغی را در خود داشته که گم نام اند و این کتاب که در قرن چهارم هجری قمری تدوین شده، تنها منبعی است که این افراد را به ما می شناساند، اضافه کرد: این کتاب در سال ۱۳۴۸ توسط محمد ملک زاده از زبان عربی به زبان فارسی برگردانده شده و در دو هزار نسخه به چاپ رسید.
مژگان اسماعیلی ـ رئیس پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون ـ نیز با اشاره به نامگذاری روز ملی خلیج فارس همزمان با سال روز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز و خلیج فارس به رهبری امام قلی خان، درباره جایگاه باارزش خلیج فارس در طول تاریخ اظهار داشت: خلیج فارس همیشه مورد نظر قدرت های بزرگ، بازرگانان و تجار بوده است و در زمینه فرهنگ تمدنی ما جایگاه بالایی دارد، بطوریکه شایسته است ما اقدامات باارزش و درخوری را برای بزرگداشت این منطقه راهبردی انجام دهیم.
این زبان شناس با اشاره به اینکه ایرانیان در طول تاریخ و از زمان امام قلی خان و رئیسعلی دلواری تا هشت سال دفاع مقدس از خلیج فارس حراست کرده اند، اظهار نمود: خلیج فارس تنها از نظر راهبردی و به لحاظ اینکه مرکز فرهنگی و تمدنی است، مهم نیست، بلکه بعنوان یک میراث معنوی برای ما اهمیت دارد.
اسماعیلی اظهار داشت: مطالعات دیرینه شناسی قدمت و سابقه این منطقه را مشخص کرده و ما باید به بهترین شکل ممکن از آن حفاظت نماییم که در این راستا پژوهشگاه و بطور ویژه پژوهشکده زبان شناسی، متون و کتیبه ها در هر سه گروه توان فعالیت و پژوهش را دارد.
رئیس پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون بیان کرد: امیدواریم با حضور دستگاه های مرتبط بتوانیم سال آینده برای بزرگداشت روز ملی خلیج فارس همایش حضوری برگزار نماییم. به زودی دبیرخانه این همایش دایر می شود تا بتوانیم با برنامه ریزی و هماهنگی از حضور پژوهشگران و صاحبنظران این حوزه استفاده نمائیم.

منبع: