عصر توریسم: رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول اظهار داشت: مرمت و بهسازی قسمت هایی از پل باستانی دزفول با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال شروع شده است.

حجت الله آریایی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: طرح مرمت و بهسازی پل باستانی دزفول كه یادگار اعصار تاریخی و از مهمترین آثار گردشگری این شهرستان به حساب می آید، با اعتبار بالغ بر پنج میلیارد ریال شروع شده است.
وی اضافه كرد: در این مرحله از عملیات مرمت پل باستانی دزفول متناسب با میزان اعتبار تخصیص یافته، اقداماتی همچون برچیدن الحاقات انجام شده از روی دیوارها، ترمیم و تعویض مصالح فرسوده آجری، تخلیه بندهای فرسوده، مرمت چشمه ها و طاق ها و همین طور برچیدن جان پناه فرسوده و الحاقی جنوبی و بازسازی مجدد آن صورت خواهد گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در ادامه با اشاره به اینكه پل باستانی دزفول یكی از آثار ثمین تاریخی با شهرت فرا منطقه ای است، اظهار داشت: یكی از اهداف اداره میراث فرهنگی مرمت و حفاظت از این اثر به نحو مطلوب است اما متاسفانه در تمام سال های اخیر محدودیت های موجود در میزان و روند تخصیص اعتبارات شرایط را برای این مهم ناهموار تولید كرده است.
آریایی نیا، اعتبار مورد نیاز برای مرمت تمام این پل تاریخی را ۶۰ تا ۷۰ میلیارد ریال برشمرد و افزود: با عنایت به مكاتبات و مذاكرات گوناگون با مجموعه مدیریت شهری انتظار می رود تمامی دستگاه ها خصوصاً فرمانداری، شهرداری و نماینده دزفول در مجلس در روند مرمت و حفاظت از این پل كه گنجینه ثمین این شهرستان شمرده می شود با تامین اعتباراتی، مساعدت های لازم را به عمل آورند.
وی با تاكید بر ضرورت ورود خیران در روند حفاظت و مرمت این پل تاریخی عنوان كرد: در كنار لزوم مرمت برخی قسمت های پل، تامین روشنایی و نورپردازی پل، ساماندهی اوضاع نابسامان ساحل درحریم پل باز كه سبب به وجود آوردن منظر آشفته و نامناسبی شده باز از دیگر اقداماتی است كه لازم است ادارات و دستگاه ها در اجرای آنها مساعدت كنند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، پل قدیم مهم ترین اثر تاریخی دزفول با بیشتر از ۱۷ قرن قدمت یكی از قدیمی ترین پل های استوار جهان است.
پل ساسانی دزفول كه ۲ بخش شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می كند در دوران گذشته یكی از طریق های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین النهرین بوده كه در سال ۲۶۰ میلادی (در حدود ۱۷۵۰ سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی و به دست اسرای رومی بر روی رود دز ساخته شد و بنا بر این این پل به پل رومی باز مشهور است.