رهایی تهران از وابستگی به درآمدهای سنتی با هوشمندسازی گردشگری

به گزارش عصر توریسم، یک استاد دانشگاه معتقد است: رویکرد فناورانه گردشگری هوشمند با تشکیل زیرساخت های دیجیتال، امکان تحلیل داده های گردشگری را فراهم نموده و به تصمیم گیری برای افزایش بهره وری اقتصادی منجر می شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، اسماعیل قادری استاد دانشگاه تهران تحلیلی بر ظرفیتهای اقتصادی توسعه گردشگری هوشمند در شهر تهران داشته است در این گزارش تحلیلی آمده که تهران با داشتن جاذبه های زیاد، اگر بسمت هوشمند شدن برود، می تواند اقتصاد شهری را متنوع کند و از وابستگی به درآمدهای سنتی (مثل ساخت وساز) بکاهد. نمونه های موفق دنیا (مثل سنگاپور، اسپانیا، امارات) نشان داده اند که گردشگری هوشمند هم درآمد را بالا می برد و هم تجربه توریست را بهتر می کند. در این گزارش در رابطه با زیرساخت های شهر تهران در حوزه هوشمندسازی و ضعف های آن پرداخته شده است و ظرفیتهای اقتصادی که می تواند برای درآمدزایی از این مسیر به وجود بیایید مانند عوارض و مالیات هوشمند، داده فروشی، جذب سرمایه گذار و رویدادهای دیجیتال. همینطور عنوان شده که اگر شهرداری تهران بخشی از بودجه و برنامه های خویش را روی توسعه گردشگری هوشمند بگذارد، می تواند درآمدهای پایدارتر برای شهر بسازد. کیفیت خدمات گردشگری را بالا ببرد و گردشگران بیشتری جذب نماید. از فناوری برای کاهش هزینه ها و شفافیت استفاده نماید. در نهایت تهران را به یک مقصد گردشگری جذاب و رقابتی در منطقه تبدیل کند.
در بخشی از این تحلیل آمده: با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی که به دنبال آن امکانات گسترده ای برای سفر بوجود آمده، گردشگری رونق قابل ملاحظه ای گرفته و به یک صنعت تبدیل گشته است که بعد از صنایع خودروسازی و پالایشگاهی در زمره پرسودترین صنایع قرن بیست و یکم قرار دارد. شهرها در اولی نگاه به سبب قدمت تاریخی و این که خود بعنوان یک حافظه تاریخی بشریت هستند، مقصد مهمی برای گردشگران به شمار می آیند. هوشمند شدن پدیده ها در عصر نوین، موضوعی غیر قابل کتمان است. دراین خصوص مفهوم گردشگری هوشمند هم در عین جدید بودن از پیچیدگی های زیادی برخوردارست چون که هماهنگی سامان مند و گسترده و به اشتراک گذاری و بهره برداری از داده های گردشگری برای ایجاد ارزش هنوز در مراحل ابتدایی آن است. حالا گردشگری هوشمند بعنوان یکی از اشکال نوظهور گردشگری شناخته شده که به دنبال تحولات ناشی از فناوری اطلاعات شکل گرفته است. از بسیاری جهات گردشگری هوشمند را میتوان توسعه منطقی گردشگری الکترونیکی سنتی و مدرن دانست که در آن زمینه برای نوآوری و جهت گیری فناورانه صنعت و مصرف کنندگان با پذیرش گسترده فناوری اطلاعات فراهم می شود.

رابطه همزیستی توسعه گردشگری هوشمند با اقتصاد

تحلیل ظرفیتهای اقتصادی گردشگری هوشمند در تهران نه تنها راهگشای افزایش درآمدهای شهرداری، بلکه زمینه ساز توسعه پایدار، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و تقویت موقعیت رقابتی شهر در سطح بین المللی خواهد بود. این تحلیل تخصصی می تواند به مدیران شهرداری بینش عمیق تری نسبت به تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم گردشگری هوشمند بر شاخصهای اقتصادی داشته باشد و مسیر حرکت به سمت شهری هوشمند و مدرن را هموار سازد. قادری همینطور در این مقاله به مبانی تئوریک و تجارب جهانی هم پرداخته و نوشته: توسعه گردشگری هوشمند رابطه ای همزیستی با اقتصاد دارد و نتایج این رابطه تأثیرات بسیار گسترده ای بهمراه دارد. با این وجود، تاثیر اقتصادی گردشگری هوشمند فراتر از سودهای کوتاه مدتی است که از افزایش کارآمدی عملیاتی و بهبود رضایت گردشگران حاصل می شود.
با پذیرش این فناوری ها توسط مقاصد گردشگری، آنها نه تنها بهبود داخلی را تجربه می کنند، بلکه بعنوان مراکز نوآوری و توسعه اقتصادی شناخته می شوند. دومین جنبه این تاثیر، پتانسیل متنوع سازی اقتصادیست. در خیلی از پروژه های گردشگری هوشمند، محرکی برای توسعه صنایع ثانویه شکل می گیرد که شامل استارت آپ های نوآورانه ای است که به عرضه راهکارهای اختصاصی برای گردشگران تا کسب وکارهای محلی با خدمات و اختراعات مختلف می پردازند. این تنوع بخشی برای ساخت اقتصادهای پایدار و مقاوم که در مقابل شوک های خارجی کمتر صدمه پذیر هستند هم اهمیت دارد. مقصد هوشمند بعنوان یکی از مؤلفه های گردشگری هوشمند، شکل ویژه ای از شهر هوشمند است. در حالیکه گردشگری هوشمند و شهر هوشمند تجارب متفاوتی را برای ذینفعان خود خلق می کنند، میتوان اجزا و ساختارهای آنها را مشابه درنظر گرفت. ازاین رو با هوشمندسازی مناطق شهری، نه تنها ساکنان بلکه گردشگران هم در برنامه ریزی و تخصیص منابع، پایداری، کیفیت زندگی یا بازدید و … مدنظر قرار می گیرند. ازاین رو توسعه شهر هوشمند دسترسی به خدمات ارزش افزوده برای گردشگران را هم راحت می کند و با ادغام پلت فرم سخت افزاری و نرم افزاری برای اطلاعات و خدمات شهر هوشمند، گردشگری هوشمند می تواند از همه مزایای بازار گردشگری، جاذبه های گردشگری، اطلاعات مرتبط، نهادهای دولتی و خدمات شرکت ها برای ترویج و توسعه گردشگری استفاده نماید.

نقش اینترنت اشیا در مقاصد هوشمند

از اولویت های ساخت و ساز مقاصد گردشگری هوشمند میتوان به بهبود تجربه سفر گردشگران، فراهم کردن بستر هوشمندتر برای جمع آوری و توزیع اطلاعات در مقصد، تسهیل و تخصیص کارآمد منابع گردشگری و ادغام تأمین کنندگان گردشگری در هر دو سطح خرد و کلان با هدف اطمینان از این که منافع این بخش به خوبی در جامعه محلی توزیع می شود اشاره نمود. با این وجود، تحقیقات انجام شده در مورد هوشمندی مقاصد گردشگری در درجه اول بر اجرای فناوری متمرکز است. اینترنت اشیا هم می تواند مقاصد هوشمند را از نظر عرضه اطلاعات، تحلیل و بررسی و همینطور اتوماسیون و کنترل پشتیبانی کند و اتصال همه جا حاضر و در هر زمانی را ارائه نماید. در مورد اتوماسیون و کنترل، سیستم می تواند بعنوان مثال تعداد بازدیدکنندگان را در سایت های گردشگری خاص با بهره گیری از سنسورهای مختلف در ارتباط با ظرفیت حمل هر مکان کنترل کند. بنابراین اینترنت اشیا بعنوان یکی از فناوری های کلیدی تحول دیجیتال، مزایای اقتصادی گسترده ای را برای مدیریت مقاصد گردشگری هوشمند و شهرداری ها بهمراه دارد. با بهره گیری از حسگرها و دستگاههای متصل، شهرداری ها می توانند داده هایی از میزان تردد گردشگران، مصرف انرژی، کیفیت هوا و شرایط ترافیکی را دریافت کرده و تصمیمات بهینه تری برای تخصیص منابع اتخاذ کنند. علاوه بر این، اینترنت اشیا به شهرداری ها کمک می نماید تا از راه سیستم های هوشمند در زمینه هایی مانند مدیریت پارکینگ و حمل و نقل عمومی، ضمن مدیریت ازدحام، بهره وری اقتصادی را بالا برند. همچنین، امکان نظارت بر جریان های توریستی و عرضه تحلیل های دقیق به کسب وک ارهای محلی، فرصت هایی را برای بازاریابی هدفمند و افزایش درآمد به وجود می آورد. بلاکچین هم یک فناوری توزیع شده است که یک پایگاه داده عمومی ایمن و قابل اعتماد در بستر شهر و گردشگری شمرده می شود. این فناوری پاسخ مناسبی برای چالش انتقال داده ایمن و مطمئن شهر و گردشگری هوشمند است. به کارگیری پهپادها، نرم افزارهایی در چارچوب خدمات SaaS، اسکن سه بعدی، فناوری های پوشیدنی، روبات ها، حقیقت مجازی VR و حقیقت افزوده AR می تواند در طراحی و کارکرد شهر های هوشمند مورد استفاده قرار گیرند همینطور فناوری های دیگری همچون به کارگیری پهپادها، نرم افزارهایی در چارچوب خدمات SaaS، اسکن سه بعدی، فناوری های پوشیدنی، روبات ها، حقیقت مجازی VR و حقیقت افزوده AR هم در طراحی و کارکرد شهر های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. فناوری بلاکچین با عرضه شفافیت، امنیت و کارآمدی در مدیریت داده ها، می تواند به صورت قابل توجهی در توسعه اقتصادی شهر و بهره برداری توسط مدیران شهری و شهرداری ها مؤثر باشد. در حوزه گردشگری هوشمند، استفاده از بلاکچین امکان ایجاد هویت دیجیتال امن برای گردشگران را فراهم می آورد که این امر به تسهیل فرآیندهای اداری و کاهش تخلف کمک می نماید. براین اساس گردشگری هوشمند بعنوان ابزاری نوین در مدیریت شهری و گردشگری، نقش برجسته ی در بهینه سازی فرآیندهای اجرایی سازمان هایی مانند شهرداری ایفا می کند. این رویکرد فناورانه با تشکیل زیرساخت های دیجیتال، امکان تحلیل داده های گردشگری را در لحظه فراهم نموده و به تصمیم گیریهای دقیق تر برای تخصیص بهینه منابع، کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش بهره وری اقتصادی منجر می شود. همچنین، با تسهیل ارتباط میان ذی نفعان و بهبود دسترسی به اطلاعات، روند سرمایه گذاری در حوزه گردشگری تسریع شده و رقابت پذیری مقاصد بیشتر می شود. در این راستا، پیاده سازی هوشمندی در مقاصد گردشگری نیازمند یک پلت فرم یکپارچه و پویاست که از راه آن اطلاعات در رابطه با فعالیتهای شهری و گردشگری به شکل لحظه ای میان بخش های مختلف مبادله شود. گردشگری تجربه محور، با تکیه بر خلق تجربیات منحصر به فرد و معنادار برای گردشگران، بعنوان یک راهبرد کلیدی در توسعه اقتصادی مقاصد هوشمند هم عمل می کند. تجربه مثبت و به یادماندنی در یک مقصد نه تنها باعث افزایش رضایت توریست و طولانی تر شدن مدت اقامت و هزینه کرد وی در مقصد می شود، بلکه احتمال بازدید مجدد و وفاداری توریست را هم تقویت می کند. در مقاصد هوشمند گردشگری که از داده محوری و هماهنگی نهادها بهره می برند، شخصی سازی خدمات و بهینه سازی تجربه سفر، منجر به افزایش تعاملات اقتصادی در سطح محلی می شود در مقاصد هوشمند گردشگری که از داده محوری و هماهنگی نهادها بهره می برند، شخصی سازی خدمات و بهینه سازی تجربه سفر، منجر به افزایش تعاملات اقتصادی در سطح محلی، همچون رونق کسب و کارهای کوچک و افزایش درآمدهای دولت محلی یا شهرداری از روش های مستقیم و غیرمستقیم و گسترش زیرساخت های گردشگری می شود. علاوه بر این، تجربیات مثبت، تبلیغات شفاهی و دهان به دهان را تقویت کرده و به جذب گردشگران جدید کمک می نماید، که در نهایت سبب ایجاد یک چرخه پایدار از رشد اقتصادی و ارتقاء رقابت پذیری شهرها در صنعت گردشگری می شود. پیشبینی می شود گردشگری هوشمند در دهه های آینده رشد قابل توجهی را در مناطق مختلف تجربه کند. در کوشش برای تحقق این مفهوم نوین و پویا، اکوسیستم های خدمات هوشمند به ایجاد اتحادهای جدیدی برای به اشتراک گذاشتن ریسک، گردش دانش و گسترش یا فرمول بندی مجدد زنجیره ها و شبکه های خود احتیاج دارند و به دنبال ایجاد محیطی هستند که در آن فشار رقابتی زیادی برای مقرون به صرفه بودن و نوآوری در پیکربندی خدمات وجود دارد.

ترکیب گردشگری با هوشمندسازی

براین اساس میتوان گفت توسعه گردشگری می تواند به یک ستون اقتصادی مهم برای شهرها تبدیل گردد. با این وجود، مطالعات موجود شواهد کافی در رابطه با تاثیر ساخت شهر های هوشمند و توسعه گردشگری هوشمند را در بُعد اقتصادی عرضه نداده بودند. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال پر کردن شکاف موجود و احصا ظرفیتهای اقتصادی گردشگری هوشمند در شهر تهران انجام گرفت. بررسی ظرفیتهای اقتصادی توسعه گردشگری هوشمند در تهران نشان میدهد که این رویکرد نه تنها یک تحول فناورانه در صنعت گردشگری ست، بلکه ابزاری کارآمد است که می تواند به افزایش بهره وری اقتصادی، جذب سرمایه گذاری، رونق اشتغال و بهینه سازی مدیریت شهری منجر شود. از دید مدیریت شهری و شهرداری که متولی آن است، با توجه به این که تهران بعنوان پایتخت و یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری کشور از ظرفیتهای گوناگونی برخوردار است، ترکیب گردشگری با هوشمندی می تواند با افزایش جذب گردشگر، تنوع بخشی به منابع درآمدی شهرداری و بهینه سازی هزینه های عملیاتی، بعنوان یک راهبرد کلیدی در توسعه پایدار شهری ایفای نقش کند. از ابتدایی ترین دستاوردهای گردشگری هوشمند، افزایش درآمد مستقیم شهرداری از راه افزایش فروش خدمات گردشگری به واسطه افزایش گردشگران، توسعه سیستم های بلیت فروشی آنلاین، توسعه جاذبه های مبتنی بر تکنولوژی و عرضه خدمات حمل و نقل هوشمند گزارش نهائی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران است. همچنین، با به کارگیری فناوری هایی مانند تحلیل کلان داده ها، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، شهرداری می تواند به مدیریت بهینه جریان گردشگران پرداخته و بهره وری اقتصادی اماکن و مسیرهای توریستی را افزایش دهد. علاوه بر این، توسعه این فناوری ها به جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در حوزه گردشگری و فناوری های شهری کمک کرده و منابع مالی جدیدی را برای گسترش زیرساخت های شهری فراهم می آورد.