عصر توریسم: وزارت گردشگری و فرهنگ مالزی طی قراردادی شراكت رسمی مالزی در برگزاری نمایشگاه گردشگری برلین ۲۰۱۹ را اعلام نمود بخش خصوصی فعال در گردشگری ایران باز امسال در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، نمایشگاه بین المللی گردشگری برلین ((Die Internationale Tourismus-Börse (ITB) از سال ۱۹۶۶، نمایشگاه تجاری پیشرو در صنعت گردشگری جهانی بوده است. كشورها، شهرها، ایالات، آژانس های مسافرتی، تورها، صاحبان هتل ها و خیلی از نمایش دهندگان خدمات سفر از بیشتر از ۱۸۰ كشوردنیا، پیشنهادات و تبلیغات خودرا در نمایشگاه ITB نمایش می دهند. این نمایشگاه همه ساله در ماه مارس در مركز نمایشگاه برلین (ExpoCenter City) برپا و توسط Messe Berlin GmbH برگزار می گردد.ر
شناخت روندها و تفكر الهام بخش از همان ابتدا در دستوركار مسئولان این نمایشگاه برای رسیدن به موفقیت ITBقرار داشته است. با این وجود این نمایشگاه در ابتدا شروع خوبی نداشته است. آغازین بار كار این نمایشگاه با ۹ غرفه از ۵ كشور دنیا همچون آلمان، مصر، عراق، برزیل و گینه شروع شد. با افزایش شمار گردشگران در دهه ۶۰ میلادی و شركت های گردشگری این نمایشگاه توانست به موفقیت دست پابد. در دوران جنگ سرد حضور دو كشور مجارستان و رومانی از بلوك شرق در این نمایشگاه، ITB را بعنوان یك پلتفرم بی طرف و فرای مرزهای سیاسی حاكم در دنیا معرفی نمود.
در دهه ۷۰ میلادی ITB همچنان به رشد خود ادامه داد به طوریكه وسعت زمین محل برگزاری به ۲۰۰۰۰متر مربع رسید و از منظر كارشناسی باز بعنوان شاخص سنجش استانداردها در سطح دنیا ارائه شد. با معرفی و نمایش فن آوری های علمی جدید، ITB برلین با ورود به بحث رسانه های جدید “New Media” نام خودرا بعنوان پیشگام در این زمینه در دهه ۸۰ میلادی ثبت نمود.در دهه ۹۰ میلادی با تمركز ITB بر موضوعات بهداشت، حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی منابع طبیعی سبب افزایش آگاهی بیشتر در زمینه ارتباط محیط زیست و توریسم در حوزه گردشگری شد.
دیجیتال سازی همانطور كه انقلابی در تمام صنایع احداث كرد سبب تغییر در صنعت گردشگری باز شده است. نقش اینترنت سیار در گردشگری برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ در نمایشگاه ITB عنوان شد و در همان زمان، بخش فناوری مسافرتی بعنوان یك بخش نمایشگاهی مجزا در ITB فعالیت خودرا آغاز نمود به طوریكه تا به امروز، فناوری مسافرتی ثابت كرده است كه یكی از بزرگترین، پویا ترین و بین المللی ترین بخش های این نمایشگاه است.
از ابتدای دهه ۲۰۰۰ برگزاركنندگان ITB بخشی را به سفرهای فضایی اختصاص داده و سفرهایی را مخصوص افراد فراجنسیتی، هم جنس گرا و دوجنسی قرار دادند. این نمایشگاه با نمایش “e Travel World” بزرگترین فن آوری دیجیتال مسافرت در جهان را به نمایش گذاشته و بازدید كنندگان را در مورد بازاریابی دیجیتال، رسانه های اجتماعی و خدمات مسافرتی دیجیتال آگاه نموده و در این زمینه سخنرانی ها و كارگاه های آموزشی كاربردی را برای علاقمندان نمایش می دهد.
حدود دو سوم از غرفه داران و ۴۰ درصد از بازدیدكنندگان از خارج از آلمان درITB حضور می یابند و غرفه داران میزان رضایت خودرا از حضور در این نمایشگاه و میزان موفقیت خود در امر گردشگری به واسطه ITB را ۹۰ درصد اعلام می كنند و همچنان علاقمند به حضور دوباره می باشند. چراكهITB برلین انجمن ارتباطات و بازاریابی مركزی و بزرگترین نمایشگاه خدمات صنعت گردشگری می باشد.
غرفه داران ITB برلین از تمام سازمان های بین المللی كسب و كار و صنعت گردشگری در این نمایشگاه حضور می یابند. شركت كنندگان شامل سازمان های گردشگری ملی و منطقه ای، دفاتر حمل و نقل، اپراتورهای تور، آژانس های مسافرتی، هتل ها، شركت های بیمه های مسافرتی، شركت های اجاره اتومبیل، تامین كنندگان صنعت گردشگری، سیستم های ارتباطی و اطلاعاتی، ناشران و سازمان های تحت نظر صنعت گردشگری بین المللی هستند.
از سال ۲۰۰۴ كنگره ITB برلین همزمان با نمایشگاه با بیشتر از ۲۳، ۰۰۰ شركت كننده، ۴۰۰ نفر از سخنرانان و میهمانان از متخصصان و سیاستمداران در ۴ روز برگزار می گردد كه در نوع خود بزرگترین كنفرانس گردشگری در جهان است. در این كنگره سمینارها، كارگاه ها و كنفرانس های مطبوعاتی موضوعات داغ در صنعت گردشگری را مطرح می كنند.
اهدای جایزه كتاب ITB برلین از سال ۲۰۰۲ همچون برنامه های جانبی برگزار شده طی برگزاری این نمایشگاه است. این جایزه به كارهای برجسته روزنامه نگاری و خدمات در زمینه گردشگری اهدا میگردد. از سال ۲۰۰۰ باز جایزه بهترین غرفه باز از جنبه جذابیت در نمایش و نوآوری، به برنده این بخش اهدا میگردد.
علاوه بر برگزاری ITB در برلین، این نمایشگاه در بعضی از دیگر نقاط دنیا مانند سنگاپور، چین و هند برگزار می گردد. نمایشگاه ITB Asia همه ساله در ماه اكتبر در كشور سنگاپور با حضور ۷۰ كشور و ۹۶۵۰ شركت كننده از ۱۱۰ كشور دنیا در بخش آسیایی ITB برگزار می گردد. به موازات این نمایشگاه باز كنگره سه روزه ITB با الگوی ITB Berlin برپا میگردد. نمایشگاه BITB در دهلی نو باز از سال ۲۰۱۶ با تمركز بر گردشگران هند برگزار می گردد.
ITB China یك نمایشگاه تجاری سه روزه است كه به صورت انحصاری بر بازار گردشگری چینی متمركز است. ITB China در شانگهای بیشتر از ۸۵۰ نمایش دهندهمحصولات گردشگری شركت می كنند. همزمان با نمایشگاه مانند سایر نمایشگاه های ITB، كنفرانس گردشگری China ITB باز برگزار می گردد وITB برلین در زمینه اجرا و عمل به اهداف به حقوق بشر، مبارزه با استثمار جنسی كودكان و زنان در گردشگری، عدالت اجتماعی و حفاظت از محیط زیست و حیوانات متعهد است.
ITB Berlin ۲۰۱۹
در نمایشگاه امسال كه از تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۹ آغاز و تا ۱۰ مارس ادامه دارد وزارت گردشگری و فرهنگ مالزی و ITB برلین طی قراردادی شراكت رسمی مالزی در برگزاری این نمایشگاه را اعلام نموده اند.
محمد نذری، وزیر گردشگری و فرهنگ مالزی، توضیح داده است كه «هدف ما در دراز مدت رسیدن به ۳۶ میلیون توریست و ۳۷.۱ میلیاردیورو در آمد در سال مالی ۲۰۲۰ میلادی، بر طبق طرح حمل و نقل و گردشگری مالزی است.» لازم به ذكر است كه قرارداد این همكاری از دوسال قبل از برگزاری ITB Berlin ۲۰۱۹ یعنی در سال ۲۰۱۷ میان آلمان ومالزی منعقد شده است.
فناوری، تور و فعالیت (TTA) یكی از سریعترین بخش های در حال رشد صنعت گردشگری با هدف تسهیل خدمات مقصد است. بازار TTAدر نمایشگاه ۲۰۱۹ یك محل ملاقات مركزی برای اپراتورهای تور، راهنماهای تور، نمایش دهندگان فناوری های روز و اپلیكیشن ها، نمایندگان فروش و واسطه ها خواهد بود. علاوه بر این، بازدیدكنندگان و غرفه داران و بازرگانان فرصت و امكان تبادل تجربیات در رویدادهای شبكه ای را در سالن های ۴.۱ و ۷.۱b خواهند داشت.
در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۰۰۰۰ شركت كننده از ۱۸۰ كشور دنیا محصولات خودرا برای بیشتر از ۱۷۰ هزار باردیدكننده نمایش دادند. گفته میگردد كنگره ۴ روزه سال ۲۰۱۸ باز چیزی حدود ۲۰ هزار مخاطب داشته و ۶ میلیارد یورو فروش از راه این نمایشگاه صورت گرفته است.
چهار عنوان ار مهمترین عناوین سمینارهایی كه بناست در كنگره امسال، كه به موازات نمایشگاه از تاریخ ۶ الی ۱۰ مارس ۲۰۱۹ برگزار می شود، مطرح شوند به قرار زیر هستند: پایداری زیست محیطی ارتباطات آینده فراتر از گردشگری تغییر نیازهای مشتری
این مطلب را رایزنی فرهنگی سفارت ایران در آلمان تهیه و در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.