عصر توریسم: یك باند سرقت آثار باستانی كه آثار باستانی مناطق تاریخی جنوب ایتالیا را غارت می كرد و مجموعه ای از آثار باستانی مسروقه  با ارزش میلیون ها دلار را جابه جا می كرد، در ایتالیا كشف شد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از رویترز، پلیس برای كشف این باند سرقت و قاچاق آثار تاریخی بیشتر از ۸۰ پرونده تحقیقاتی در سراسر ایتالیا، فرانسه، بریتانیا، آلمان و صربستان تشكیل داد و سرانجام موفق شد ۲۳ نفر از اعضای این باند را دستگیر و حدود ۱۰ هزار اثر تاریخی مسروقه را كشف كند.
این باند سرقت آثار تاریخی در مناطق تاریخی جنوب ایتالیا كه هنوز دست باستان شناسان به آنها نرسیده بود بطور غیرقانونی حفاری می كرد.
پلیس می گوید از سال ۲۰۱۷ تابحال به دنبال دستگیری این باند قاچاق بوده است. سایت های تاریخی متعلق به قرن چهارم و پنجم قبل از میلاد همچون مناطقی هستند كه توسط این باند بزرگ غارت شده اند.
بگفته پلیس، این باند گلدان های سفالین، صفحه های رنگ آمیزی شده و جواهرات بسیاری را كه ارزش ها آنها به میلیون ها دلار می رسد از این مناطق تاریخی غارت كرده است.
دلال هایی كه با این باند برای فروش آثار تاریخی همكاری می كردند در لندن، مونیخ و شهرهای كوچك فرانسه و صربستان زندگی می كردند.
دولت ایتالیا یك یگان پلیس مخصوص برای تعقیب باندهای قاچاق آثار باستانی بخش جنوبی كشور معین كرده است. بگفته این یگان، «كالابریا» یكی از غنی ترین مناطق از لحاظ آثار تاریخی در ایتالیا شمرده می شود كه همواره بعنوان یكی از منابع مهم بازار مخفی خرید و فروش آثار باستانی شناخته می شود.

منبع: