عصر توریسم: آیین رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه مشاهیر برج میلاد با حضور شهردار تهران، معاون وزیر میراث فرهنگی و مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران در برج میلاد اجرا شد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، پیروز حناچی شهردار تهران در این مراسم كه شب گذشته (26 آذرماه) در برج میلاد برگزار شد، ضمن تقدیر از مسئولان وزارت میراث فرهنگی و برج میلاد برای فراهم كردن فضایی برای نمایش و یادآوری تاریخ و فرهنگ ایران زمین اظهار داشت: اسنادی از وجود مدیران زن در تخت جمشید در دست داریم كه بعنوان مثال نشان می دهند زنان آبستن حقوق بیشتری برای كار می گرفتند. جالب این جاست كه با وجود تكریم زنان، هیچ تصویری از آنها در نقوش برجسته تخت جمشید موجود نیست. این نشان دهنده تفاوت میان فرهنگ شرق و غرب است.
وی ادامه داد: پارسه یا پاسارگاد و پرسپولیس در تاریخ هرودوت تحت عنوان غنی ترین شهر زیر آفتاب یاد شده است. این سازه در زمان خود بدون شك یكی از عجایب بشری بود كه ساخت آن حدود ۲۰۰ سال طول كشید.
حناچی اشاره كرد: سیستم ساخت و حمل سنگ های این سازه از معادن دوردست نیز خود ماجرای گسترده و پیچیده ای است؛۳۰ قوم در آن دوران تحت حاكمیت هخامنشی زندگی می كردند. انواع این اقوام را هم در نقوش برجسته تخت جمشید به عیان می توان دید، حتی رنگین پوستان آفریقایی در آن قابل تشخیص هستند.
شهردار تهران اظهار داشت: یكی از عجایب تخت جمشید این است كه برای هزاران سال بعد ساخته شد و برای این ادعا نیز ادله محكم وجود دارد. در عمق یك متری كاخ آپادانا چهار لوح كشف شد كه محفظه های سنگی داشتند و چگونگی ساخت تخت جمشید كاملاً در آنها توضیح داده شده و این لوح ها بطور ایمن مدفون شدند.
حناچی با اشاره به اینكه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زمانی كه در تپه های عباس آباد «شهستان» بنیان گذاشته می شد، یك لوح نیز به تأسی از همین اقدام در آن جا دفن شد، عنوان كرد: آثار مكتوبی كه از ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح داریم بسیار بیشتر از آثار ۵۰۰ سال پس از میلاد مسیح است. مرحوم علامه طباطبایی معتقد بود شخصیت مجهول ذوالقرنین همان كوروش هخامنشی است و ادله تاریخی نیز برای آن ذكر كرد. «وی معتقد بود كوروش از بین شاهان هخامنشی با نشانه های ذوالقرنین منطبق تر بوده است.»
وی در بخش دیگری از اظهارات خود اظهار داشت: اسنادی از وجود مدیران زن در تخت جمشید در دست داریم كه بعنوان مثال نشان می دهند زنان آبستن حقوق بیشتری برای كار می گرفتند. جالب این جاست كه با وجود تكریم زنان، هیچ تصویری از آنها در نقوش برجسته تخت جمشید موجود نیست. این نشان دهنده تفاوت میان فرهنگ شرق و غرب است.
شهردار تهران با اشاره به اینكه آنچه امروز برای دیدن آن به اینجا آمده ایم تنها یك قطعه بسیار كوچك از آن شاهكار انسانی است، اشاره كرد: معتقدم حكومت هخامنشی با تسخیر قلب ها بود كه توانست حاكمیت قدرتمندی داشته باشد چونكه كسی نمی تواند با زور و اسلحه، قدرت خودرا ماندگار كند.

تشكر مسجد جامعی از ظریف برای بازگشت سرباز هخامنشی
همین طور در این مراسم احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: كاش دختر هفت هزار ساله مولوی را هم كسی ربوده بود تا این قدر مورد احترام قرار گیرد. وقتی این دختر پیدا شد ما گفتیم سایتی ویژه در منطقه مولوی درست شود كه محرك فرهنگ و ظرفیت های گردشگری آن محله شود. اما آنچنان كه باید و شاید به آن پرداخته نشد در صورتیكه در كشورهای دیگر درباره رنگ مو و چشم او مقالات زیادی نوشته اند.
وی ادامه داد: ما باید به آنچه الان داریم بیشتر ارج بنهیم. آن دختر تهرانی در مولوی می توانست منشاء تحول در مشاغل شود و می توانست به توسعه گردشگری و توجه به میراث فرهنگی كمك نماید. اما از آنجا به موزه ملی منتقل شد.
مسجد جامعی در ادامه به نقش برجسته سرباز هخامنشی اشاره نمود و اظهار داشت: شما در آرایه های این سرباز شاهد یك نظم و سلسله مراتب هستید و این نشان میدهد كه اوج هنری را داشته است.
او در آخر از مسئولان وزارت امور خارجه و شخص جواد ظریف به خاطر تلاش ها برای بازگرداندن این اثر تشكر كرد.

سرباز هخامنشی از اعماق تمدن این سرزمین برگشته است
مجتبی توسل مدیرعامل برج میلاد نیز در مراسم رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی با اشاره به این نقش برجسته اظهار داشت: این نقش برجسته سربازی است كه از اعماق تمدن این سرزمین برگشته و به جرم غنا و تمدن و هنر و توانمندی های سرزمینش به اسارت رفته بود و پس از 80 سال به موطن خود برگشت و امروز در بنایی كه نشان و نماد توانمندی مهندسان ایران امروز است این سرباز جای گرفته. این اتفاق فكر می كنم اتفاق مباركی باشد و خدا را شكر كه این توفیق را یافتیم و از همه عزیزانی كه ما را در انجام این امر یاری كردند سپاسگزارم.

امیدوارم ساختمان میدان مشق بزودی تبدیل به موزه شود
در این مراسم محمد حسن طالبیان – معاون وزیر میراث فرهنگی – هم اظهار داشت: تعداد زیادی از این قطعات به تاراج رفته است و در آینده احیانا تعدادی دیگر از این قطعات به كشور برخواهد برگشت. من سال ها در تخت جمشید مدیر بودم و ان شاءالله این سرباز پس از سفر به استان های مختلف به تخت جمشید می رود.
وی با تشكر از حناچی برای كارهای فرهنگی در تهران اشاره كرد: تهران بیشتر از كارهای سخت افزاری نیازمند كارهای فرهنگی است. امیدوارم ساختمان میدان مشق هم بزودی به موزه تبدیل گردد.
جبرئیل نوكنده رئیس كل موزه های ایران از دیگر سخنرانان این مراسم بود كه از همكاری مشترك بین موزه ملی ایران و موزه مشاهیر برج میلاد قدردانی نمود و اظهار داشت: این نقش برجسته مربوط به سده پنجم قبل از میلاد است. نشانی از شكوه فرهنگ و هنر و تمدن غنی دوره هخامنشی كه یكی از باشكوه ترین آثار است.
وی ادامه داد: این اثر با آن كه از سرزمین اصلی دور شده بود در كشورهای دیگر جهانیان را با فرهنگ آشنا ساخته و مایه مباهات این سرزمین بوده است. این نقش برجسته هخامنشی اثری ملی متعلق به مردم ایران است و مقرر شد این اثر برای بازدید مردم فرهنگ دوست در شهرهای مختلف نمایش داده شود.
در این مراسم محمدرضا كارگر مدیر كل موزه ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی و گدشگری نیز با اشاره به سوابقی از تخت جمشید و آثار بجامانده از آن دوره بر بهره گیری از جلوه های فرهنگی آن اصرار كرد و اظهار داشت: بهترین مسیر برای باور پذیری اثبات هویت بازسازی تاریخی از آثار بجامانده است امروز موزه ها صادقانه با ما صحبت می كنند و اسناد موزه باورهای متقن و غیرقابل انكار هستند.
در این مراسم علاوه بر مقاماتی از شهرداری و میراث فرهنگی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سیف الله صمدیان، عبدالجبار كاكایی و سفرای سوئیس و كرواسی هم حاضر بودند.
بر اساس گزارش روابط عمومی برج میلاد، این نقش برجسته از امروز 27 آذرماه به مدت یك ماه در موزه مشاهیر برج میلاد به نمایش عمومی گذاشته شده است.

منبع:

دسته‌ها: توریسم