به گزارش عصر توریسم سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی فقط فرمانده نظامی نبود، آن روز كه به نجف رفت و ضریح گردگرفته و حرم متروك امام علی (ع) را دید، فرمان بازسازی و تأمین امنیت عتبات عالیات در عراق را هم صادر كرد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، فرمان سردار سال ۱۳۸۲ صادر شد، نیت زدودن گرد جنگ و غم غربت از رخ حرم های نجف و كربلا بود. بعد هم قصه كاظمین و سامرا آغاز شد. رد خمپاره و گلوله و سرقت زخم عمیق در دل حرم ها بودند. تعریف می كرد كه حتی تعداد زائرها هم آنقدر زیاد نبود. فضا حتی در شأن نبود.
فرمانده حتی به وقت نبرد با داعش برای یك لحظه، دستور توقف بازسازی حرم ها را صادر نكرد. حرم ها در سامرا، كاظمین، نجف و كربلا در زمان حمله داعش با وجود تهدیدهای گسترده، امن ترین جای عراق بودند.
سردار سلیمانی در جمع همرزمانش در سنگر بازسازی عتبات عالیات گفته بود كه «حرم ها باید در شأن باشد». پس از بازسازی، پروژه های توسعه عتبات عالیات آغاز شد، توسعه حرم حضرت علی (ع) یكی از بزرگترین آنها به شمار می آید كه از سال ۱۳۹۰ به همت هنرمندان و مهندسان ایرانی شروع شده و همچنان ادامه دارد. ستاد بازسازی عتبات آنرا به لحاظ فنی و وسعت، یكی از بزرگ ترین پروژه های جهان اسلام نامیده است.
توسعه حرم امیرالمؤمنین (ع) دو بخش زیارتی و غیر زیارتی تشكیل شده است. بخش غیرزیارتی شامل ساختمان موزه برای نگهداری و نمایش آثار تاریخی و عتیقه های موجود در خزانه ی این حرم، ساختمان های اداری، كتابخانه ای با ظرفیت یك ملیون كتاب و مجهز به كارگاه ترمیم نسخ خطی و یك شبستان بزرگ به منظور برگزاری دروس حوزوی و سخنرانی های دینی است. بخش زیارتی آن كه ۵۰ درصد از كل مساحت را تشكیل می دهد كه شامل یك مصلا و خدمات رفاهی همچون مهمانسرای زائرین، سرویس بهداشتی و غذاخوری خادمان حرم است.
حرم حضرت علی (ع) تا قبل از آن كه یكی از كوچك ترین فضاهای زیارتی را در عتبات عالیات عراق داشت و دیگر پاسخگوی نیاز زائرین نبود، اینك مساحت آن ۲۰ برابر شده است. این طرح بیشتر با نذورات و كمك های مردمی اجرا شده است.
حرم امام حسین (ع) اما یكی از فنی ترین و تخصصی ترین پروژه های ستاد بازسازی عتبات عالیات به حساب می آید كه در جریان آن نه تنها فضای حرم چند برابر وسعت پیدا می كند كه گنبد آن ۷ برابر بلندتر و فضای قدیمی حرم با لاغرسازی ستون ها وسیع تر می شود.
این پروژه ها با نظارت مستقیم سردار شهید قاسم سلیمانی مدیریت و اجرا می شدند.
ستاد بازسازی عتبات عالیات كه بعد از ۱۵ سال آشكار كرد بنیانگذار و پرچمدار این ستاد، سردار سپهبد قاسم سلیمانی بوده، اینك فیلمی را از بازدیدهای نظارتی فرمانده با همراهی ابومهدی مهندس ـ رهبر حشدالشعبی ـ از این پروژه ها منتشر نموده است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4