به گزارش عصر توریسم مدیركل میراث فرهگی استان قزوین اظهار داشت: در صیانت از آثار تاریخی و هویت فرهنگی قزوین امانتدار هستیم و ضوابط سخت گیرانه و قانونی برای حفظ این سرمایه های باارزش كشور است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، علیرضا خزائلی عصر چهارشنبه در دیدار با لطف الله سیاهکلی منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم که در اداره میراث فرهنگی انجام شد گفت: در افکار عمومی شاید در نگاه اول میراث فرهنگی و محیط زیست به سبب سخت گیری هایی که دارند از اداراتی محسوب شوند که مانع توسعه تلقی شوند در صورتیکه نگاه ما صیانت از ثروت هایی است که شاید اگر تخریب شود دیگر نتوانیم آنها را بازیابی نماییم. وی افزود: کمتر کشور و ملتی سابقه فرهنگی و تاریخی ما را دارد و این افتخار بواسطه صیانت سخت گیرانه و مجدانه از تک تک آثاری بوده که میراث کشور است و اگر سخت گیری ضابطه مند نباشد آیندگان ما را نخواهند بخشید. خزائلی اشاره کرد: باید بدانیم همه ما در این سازمان امانتدار هستیم تا این تمدن و فرهنگ بی نظیر دستخوش لطمه نشود و متعصبانه از آن صیانت می نماییم و گاهی متهم به مانع توسعه شناخته می شویم.
وی اظهار داشت: در همه مناطق استان همچون قزوین، آوج، آبیک، تاکستان و بویین زهرا با تمدن های چند هزار ساله روبرو می باشیم که سابقه سکونت در خله کوه تاکستان و یا سگزآباد بویین زهرا به ۵ هزار سال می رسد و حفظ این ارزش کار دشواری است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: باید بپرسیم منظور از توسعه و پیشرفت چیست و آیا به بهانه آن باید بافت های تاریخی را تخریب و این میراث گرانبها را به بهانه توسعه از بین برد. خزائلی اظهار داشت: چندین پروژه راهبردی داریم که برای ما بسیار اهمیت دارد که تبیین ضوابط بافت تاریخی از آن جمله است و در این راستا بشدت با تخریب آثار مخالفیم و باید مشکل تراکم در این بافت را حل نماییم. وی گفت: اگر در بافت تاریخی خود شاهد شکل گیری مناطقی مانند هشتگرد و کرج شویم دیگر این اثر باارزش را از دست داده ایم و لازم است برمبنای ضوابط معماری و اصیل تاریخی و ضوابط تعیین شده از طرف سازمان میراث از هویت خود دفاع نماییم. مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اشاره کرد: مشخص نیست اگر ما در بافت تاریخی اجازه تراکم ۵ طبقه بدهیم حتما به زندگی بهتر مردم کمک کرده ایم و کیفیت سکونت را بهبود بخشیده ایم.
وی اضافه کرد: توجه به حق و حقوق مردم و مطالبات منطقی ساکنان بافت تاریخی را در اولویت داریم و تلاش می نماییم هر جا لازم بود بازبینی در طرح ها را در دستور کار قرار دهیم. در ادامه نادر محمدی معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان اظهار داشت: در حوزه جذب سرمایه گذاری به سبب رویکرد غیر منطقی برخی دستگاه ها شاهد تأخیر در اجرای طرح ها هستیم و استقبال را کاهش داده است. وی اظهار داشت: نگاه سلیقه ای و جزیره ای در این عرصه باعث شده وقتی ما مجوز راه اندازی یک هتل چند ستاره را در کمترین زمان و هزینه های بسیار ناچیز صادر می نماییم در پیچ و خم شهرداری با رویکردهایی مواجه می شویم که مانع کار می شود. محمدی تصریح کرد: در صدور مجوز یک هتل چند ستاره باید ساخت استخر، فروشگاه تجاری، سالن ورزشی، آمفی تاتر و خدمات دیگر رعایت شود اما شهرداری به بعضی از این ظرفیت ها مانند واحدهای تجاری عوارض سنگین تعیین می کند که سرمایه گذار پشیمان می شود. وی بیان کرد: حتی در نگاه مسئولان محلی، قزوین ابتدا یک استان صنعتی، سپس کشاورزی و در نهایت گردشگریست بنا بر این بیشترین تسهیلات اشتغال و سرمایه گذاری به دو بخش دیگر داده شده و گردشگری مظلوم واقع شده است. معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان قزوین اشاره کرد: فقط ۷ درصد تغییر کاربری ها متعلق به حوزه گردشگریست که نشان میدهد نگاه ما به این بخش باید اصلاح گردد.
محمدی افزود: در استان قزوین ۱۲ هتل در دست ساخت است و امسال ۳ هتل سه ستاره افتتاح می شود و همچنان به دو هتل ۵ ستاره دیگر هم نیازمندیم. وی اظهار داشت: ۵۵ پروژه اقامتگاهی، رستوران و مجتمع بین راهی در استان با اشتغال ۵ هزار نفر فعال شده که در مناطق ۱۷ گانه در سه منطقه ظرفیت خوبی داریم که می تواند فعال شده و به اقتصاد و گردشگری استان کمک نماید. معاون گردشگری استان قزوین گفت: یک سرمایه گذار بخش خصوصی برای توسعه منطقه گردشگری اوان آمادگی دارد تا ۲۶۰ میلیارد تومان برای این منطقه هزینه کند که امیدواریم این طرح به سرانجام برسد.
میثم حصاری معاون صنایع دستی استان قزوین هم اظهار داشت: در حوزه صنایع دستی با داشتن جاجیم، گلیم و قفل سازی، شیرینی سنتی و باقلوا قادریم با برند سازی به شکوفایی این صنعت کمک نماییم.

منبع: