به گزارش عصر توریسم علی اصغر مونسان اظهار داشت: ثبت خطی پرونده ها مانند ثبت تمام كاروانسراهای كشور را آغاز كردیم، تا همه آثار در چارچوب یك پرونده به ثبت جهانی برسد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در دیدار با نماینده مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سالی یک سهمیه برای ثبت جهانی داریم، باتوجه به گستردگی آثار، مجبور هستیم برخی از پرونده ها را به شکل مشترک با سایر کشورها ثبت نماییم تا سهمیه باز شود. آغاز به ثبت خطی پرونده ها مانند ثبت تمام کاروانسراهای کشور کردیم، تا همه در چارچوب یک پرونده به ثبت جهانی برسد. باید از سهمیه های مشترک حداکثر بهره را ببریم.
او اشاره کرد: باتوجه به تعدد آثار تاریخی و ثبت بیش از ۳۴ هزار اثر تاریخی، بودجه میراث فرهنگی تنها ۲۰۰ میلیارد تومان است، به این منظور نیاز است تا بودجه این وزارتخانه افزایش پیدا کند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: در ابتدای دولت دوازدهم، بودجه وزارتخانه ۷۰۰ میلیارد تومان بود اما حالا به ۱، ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بودجه دو برابر شده، اما کافی نیست.
محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با توجه به این که بافت تاریخی اردکان زنده است و بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده، تقاضا داریم برای ثبت جهانی آن اقدام گردد.
او اضافه کرد: طی سه ماهه اخیر با کوشش های رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردکان برخی از بناهای ارزشمندی که در حال تخریب بودند، با راه اندازی گروه جهادی متشکل از اقشار مختلف با کمترین هزینه حفظ و احیا شدند.
نماینده مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد ثبت جهانی چند کاروانسرای این شهر را داد و تقاضا کرد تا تسهیلات به واحدهای بوم گردی و هنرمندان صنایع دستی خصوصاً زنان سرپرست خانوار اختصاص داده شود.
سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد نیز در این جلسه درباره طرح پردیسان اردکان اظهار داشت: ۱۵ سال است این طرح معطل مانده و به دنبال سرمایه گذار هستیم. با مشارکت شهرداری ها تعداد پرونده های ثبتی استان یزد زیاد شده و مقرر است در دفتر ثبت آثار چند جلسه برای ثبت ملی این آثار اجرا شود. همین طور برای ثبت جهانی بادگیرهای یزد پرونده تهیه کرده ایم.