عصر توریسم: محققان اظهار كردند: استانداردسازی و فراهم كردن امكانات برای افراد معلول می تواند با افزایش جذب توریست خارجی به تحول اقتصادی كمك نماید و برای هر كشوری ارزآوری داشته باشد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا- منطقه خراسان، از آنجائیكه تعداد معلولان در جهان كم نیست، كارشناسان باید به این مورد توجه داشته باشند كه فراهم سازی امكانات سفر و گردشگری معلولان، بازار گسترده ای است كه امكانات و خدمات مسافرتی و گردشگری برای آن هنوز فراهم نشده است.

برای گردشگری افراد مسن، معلول و دارای محدودیت های فیزیكی باید امكاناتی فراهم گردد كه به آسانی در دسترس باشند.

گردشگری قابل دسترس، همه افراد را قادر می سازد تا تجارب گردشگری داشته باشند و از آن بهره مند شوند. برای مثال، افراد مسن كمتر می توانند از فناوری هایی مانند تلفن همراه استفاده كنند و این مورد یك مانع برای گردشگری این افراد به حساب می آید.

البته لازم است بدانیم كه مشكلات معلولان می تواند شامل افراد دیگری مانند كسانی كه كودك در كالسكه دارند و یا سالمندان هم باشد.

موانع سفر و گردشگری برای افراد معلول چیست؟

مسافرت برای افراد معلول، می تواند یك چالش باشد، چونكه پیدا كردن اطلاعات در مورد خدمات در دسترس، چك كردن چمدان در هواپیما و رزرو اتاق برای خیلی از معلولان دشوار، پرهزینه و زمان بر است.

البته باید بدانیم كه سفر و گردشگری تاثیر بسیار زیادی بر روحیه افراد معلول دارد، اما با عنایت به مشكلاتی كه این افراد در مناطق گردشگری دارند، كمتر سفر می كنند.

نتایج مطالعات نشان داده است كه زیرساخت های شهری و سیستم حمل ونقل در خیلی از كشورها، برای افرادی كه تحرك محدود دارند، خیلی سخت و دشوار است و همین مبحث سبب شده است تا افراد معلول با موانعی برای جابجایی و سفر روبرو باشند.

همینطور افزایش خدمات برای معلولان، بهینه سازی زیرساخت ها و سیستم حمل و نقل، علاوه بر اینكه گردشگری را برای افراد معلول آسان می كند، سبب رونق اقتصادی در زمینه گردشگری هم می گردد.

البته برخی كشورها توانسته اند برای افراد معلول امكانات رفاهی فراهم نمایند تا مشكلات آنها كمتر شود، همچون این مكان ها عبارتند از:

واشنگتن

این منطقه در آمریكا با سیستم مترو بهینه برای افراد معلول و دسترسی به صندلی چرخدار و آسانسور در هر ایستگاه امكان تردد راحت برای افراد معلول را فراهم نموده است تا گردشگران معلول به راحتی در این منطقه تردد داشته باشند.

دنور

دنوردر كلرادو امریكا هم با فراهم كردن سیستم حمل ونقل عمومی مترو برای معلولان، تردد آنها را در شهر آسان كرده است.

همچون امكانات دیگر در این شهر، فراهم كردن سرویس « در تا در است » كه حمل و نقل افراد معلول در سراسر شهر را آسان می كند.

همچنین، در این شهر گام های بزرگی برای جاذبه های توریستی انجام شده است و دسترسی افراد معلول به مكان های گردشگری را فراهم می سازد كه همچون آنها دسترسی ساده برای افرادی است كه اختلالات شنوایی دارند.

رُم

رم همچون شهرهایی است كه یك مقصد محبوب توریستی در ایتالیاست. در این شهر وسایل حمل ونقل، صندلی چرخدار و تولید رمپ در پیاده رو، رستوران، گالری و موزه ها فراهم گشته است.

برلین

آلمان همچون كشورهایی است كه سرمایه گذاری زیادی برای افراد با محدودیت تحرك انجام داده است. برلین در سال 2013 توانست از كمیسیون اروپا برای سرمایه گذاری و دسترسی راحت افراد معلول جایزه دریافت كند.

سیستم حمل ونقل عمومی برلین حدودا صد در صد برای افراد معلول طراحی شده است. خیلی از موزه ها، مكان های نمایش تئاتر، رستوران ها و مكان های تفریحی برای دسترسی افراد معلول طراحی شده اند.

لندن

حمل ونقل عمومی در لندن دسترسی افراد معلول را به صورت كامل فراهم نموده است. تاكسی ها در این شهر برای افراد معلول طراحی شده اند.

خیابان ها دارای رمپ های مخصوص صندلی چرخدار هستند و حدودا تمام هتل ها برای میهمانان معلول، امكاناتی را فراهم نموده اند.

دبی

دبی بعنوان یك شهر جدید و مدرن، بیشتر ساختمان ها، رستوران ها و جاذبه های گردشگری خویش را برای دسترسی افراد معلول مهیا كرده است. این شهر به تازگی سیستم مترویی بوجود آورده است كه برای افراد معلول بسیار راحت است و دسترسی ساده به فرودگاه خواهند داشت.

در این شهر، هتل های بین المللی دارای اتاق های خاص برای مهمانانی است كه امكان دارد معلولیت جسمی داشته باشند و نیاز به امكانات خاص دارند.

سنگاپور، سیدنی و ملبورن

سنگاپور، سیدنی و ملبورن هم همچون شهرهایی هستند كه توانسته اند بهترین امكانات را برای افراد معلول فراهم سازند تا به راحتی در این شهرها تردد داشته باشند.

یكی از امكانات مهم برای گردشگران معلول ساحل گردی است كه استرالیا این امكان را برای گردشگران معلول فراهم نموده است.

در این سواحل به گردشگران معلول، صندلی های چرخدار مخصوص عرضه می دهند كه جهت استفاده در ساحل طراحی شده اند.

البته در بعضی مكان ها، برای معلولان امكاناتی فراهم گشته است تا بتوانند به زیر آب هم بروند و از دنیای زیر آب لذت ببرند.

یكی از موارد مهم این موضوع، استفاده از این صندلی ها در آب است و همینطور استفاده از صندلی های خاص برای كودكان و بزرگسالانی كه مشكل جسمانی دارند.

اسپانیا

در اسپانیا اقدامات مهمی برای گردشگری قابل دسترس انجام شده كه معلولان به راحتی می توانند از آن استفاده كنند.

در اینجا امكانات بسیاری در مناطق گردشگری و بناهای تاریخی برای افراد معلول فراهم گشته است.

در شهر مادرید، تورهای ویژه معلولان برگزار می گردد.

در بارسلونا هم راهنماهای صوتی برای مسیرهای اصلی و بناهای تاریخی تعبیه شده است.

ایران

ایران هم با عنایت به جاذبه های زیبایی برای جذب توریست می تواند امكانات رفاهی برای افراد معلول را فراهم آورد تا آنها كمتر با مشكل مواجه شوند.

البته پاراتورهایی برگزار می گردد كه امكانات ویژه برای تورهای معلولان دارد، اما خیلی از مكان های تاریخی و گردشگری برای افراد معلول امكاناتی ندارد و افراد نمی توانند از این مكان ها دیدن كنند.

البته در جزیره كیش، تاكسی ویژه سالمندان و معلولان به راه افتاده است.

امكان ورود ویلچر به داخل تاكسی، صندلی های متحرك، رمپ ورودی و جادار بودن فضای داخلی از مزیت های تاكسی ویژه سالمندان و معلولان است.

مناسب سازی ناوگان حمل ونقل شهری و سهولت دسترسی برای گردشگران و ساكنان به جاذبه های گردشگری این جزیره از مهم ترین اهداف این طرح است.

مشكلات خاصی كه گردشگر های معلول در هنگام سفر و گردشگری دارند عبارتند از:

فقدان اتاق های مناسب در هتل

مشكل انتقال از فرودگاه تا محل مورد نظر

كمبود وسایل نقلیه قابل دسترس

فقدان دسترسی به رستوران ها، كافه ها و غیره

فقدان دسترسی به امكانات اینترنتی

كمبود سرویس های بهداشتی مناسب معلولان در رستوران ها و مكان های عمومی

خیابان های نامناسب برای معلولان

فقدان دسترسی به افراد آگاه برای اطلاع رسانی و مشاوره به افراد معلول

نبود تجهیزات در رابطه با معلولان مانند صندلی چرخدار، صندلی حمام و خیلی از موارد مورد استفاده برای امور شخصی

فقدان اطمینان از دسترسی به جاذبه های گردشگری

افراد معلول هم باید مانند سایر افراد جامعه از تعطیلات و سفر لذت ببرند، اما این امر فقط با فراهم سازی امكانات رفاهی میسر خواهد شد.

منابع:

www.un.org
www.disabled-world.com
www.divine.vic.gov.au
www.sunrisemedical.com
www.spain.info