به گزارش عصر توریسم خراسان رضوی رییس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهار داشت: باتوجه به افزایش چشم گیر جمعیت سالمند در ایران، طی سال های آتی لازم است با ایجاد امکانات و زمینه های لازم گردشگری سالمندان مورد توجه سازمان ها و دستگاه های مختلف قرار گیرد.

فرید جواهرزاده در گفت و گو با ایسنا درباب گردشگری سالمندان و لزوم توجه به این نوع از گردشگری اظهار نمود: طبق برآوردها و آمارهای موجود طی ۲۰ سال آینده حدودا بیش از یک چهارم جمعیت ایرانیان سالمند خواهند بود. این مساله نشان میدهد که در طول ۲۰ سال آینده تغییرات آماری در جمعیت سالمند کشور ایجاد خواهد شد؛ به شکلی که بخش قابل توجهی از شهروندان در سن سالمندی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: هنگامی که تعداد سالمندان در یک جامعه افزایش یابد، اقتضائات سنی این گروه نیز در کشور مورد توجه قرار می گیرد. در حقیقت قسمتی از اقتصاد کشور به صورتی معلول فضا و شرایط این چنینی خواهد شد. بدین جهت بی شک از نظر اقتصادی ارتباطی با جایگاه سالمندان ایجاد خواهد شد؛ پس اثرات متقابل سالمندان بر چرخه اقتصادی کشور، نیازها و لزوم انجام اقدامات لازم و توجه به این سن مشخص و مبرهن است.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران بیان کرد: زمانی که اقتضائات و نیازهای این سن مورد توجه قرار می گیرد، اولویت های آنها را نیز باید مورد بررسی قرار داد. در اولین مرحله مسائل سلامتی، بهداشتی و پزشکی قرار دارد؛ به این معنا که قسمتی از هزینه های سالمندان صرف امور بهداشتی و درمانی می شود. بخش دوم موضوعات فراغتی است. این مساله طیف متنوعی از فعالیت ها را شامل می شود که در این بخش گردشگری می تواند نقش بسیار پررنگی ایفا کند.

جواهرزاده عنوان کرد: به اعتقاد من گردشگری علاوه بر حوزه فراغتی می تواند در بخش بهداشت و درمان نیز مفید واقع شود و سالمندان می توانند بوسیله گردشگری هر ۲ نیازشان را تا حدی برطرف کنند. به تعبیری علاوه بر فراغت از بعد روان سنجی و روان درمانی نیز این مساله کمک کننده خواهد بود تا بواسطه آن از مبتلاشدن به خیلی از بیماریها پیشگیری شود. باتوجه به موارد گفته شده جایگاه گردشگری سالمندان بسیار حائز اهمیت می باشد.

گردشگری سالمندان در زمره گردشگری های تخصصی است

وی اشاره کرد: بطور کلی سالمندان از نظر جسمی و حرکتی عمدتاً با نیازها و محدودیت هایی مواجه هستند؛ بدین جهت گردشگری آنها نیز در زمره گردشگری های ویژه و تخصصی قرار می گیرد. به گونه ای که نیازها و امکانات ویژه ای نیاز بوده و الگوهای مصرف و خدمت رسانی به آنها نیز متغیر است. به بیان دیگر سالمندان اغلب اقامت های طولانی تری نسبت به سایر گروههای سنی دارند و انعطاف پذیری آنها در انتخاب فصول سفر بیشتر است؛ پس می توان آنها را به سمت فصول خلوت هدایت کرد. سالمندان اغلب ترجیح می دهند از مقاصدی بهره مند شوند که التهاب کمتری داشته و بطور معمول بطور طبیعی نسبت به مسائل بهداشتی و نیازهای خود حساسیت بیشتری نشان می دهند.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: از جانب دیگر سالمندان خدمات با کیفیت تر با دقتی بالاتر را مطالبه می کنند. بعنوان مثال امکان خوردن غذای ناسالم برای آنها وجود ندارد. بر این اساس غذاهای ارائه شده باید در قالب های سالمندی قرار داشته باشد؛ پس فاکتورهایی وجود دارد که در برنامه ریزی تورهای گردشگری سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد؛ به شکلی که عمدتاً تورهای سالمندان با قطار انجام می شود. به عبارتی اصطلاح گردشگری آرام( Slow Tourism) بعنوان یکی از الزامات گردشگری این قشر مورد توجه قرار دارد.

جواهرزاده اشاره کرد: همین طور در گردشگری سالمندان امنیت، آرامش و مناسب بودن محل اقامت و الزامات گردشگری سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردارست. بعلاوه گاهی این نیاز وجود دارد که ابزاری مانند ویلچر، عصا و… نیز در تورها مهیا باشد. بطور معمول در تورهای سالمندان پزشک و پرستار نیز حضور دارند تا فهرست داروهای مسافران سالمند را چک و یا برخی بیماریها یا سوابق بیماری گردشگران را بررسی نمایند تا نهایتاً بین این ۲ گروه یک تعامل نهایی و حداکثری ایجاد شود.

وی اضافه کرد: حس آرامش و هم صحبتی در گروه ها نیز برای سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردارست. بدین جهت انتخاب هم سفرها نیز باید به دقت صورت گیرد. در این نوع از گردشگری لازم است کارهای جسمی به حداقل برسد و از پیاده روی های طولانی پرهیز و امکان استراحت در طول سفر برای آنان مهیا شود.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران با اشاره به فواید گردشگری سالمند بیان کرد: گردشگری سالمندان فواید فراوانی به همراه دارد که همچون آن می توان به بهبود حس ناتوانی، ایجاد احساس رفاه و تعلق خاطر و نیز امید به زندگی در سالمندان اشاره نمود که علاوه بر سلامت جسمی سلامت روان آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

جواهرزاده اظهار داشت: برمبنای آمار مشخص می شود که هزینه کرد سفرهای سالمندی بالاتر است. همین طور بطور معمول میانگین درآمد سالمندان نسبت به جوان ترها بیشتر بوده و به صورتی از توان مالی بیشتری برخوردار می باشند. هم اکنون سازمان های گردشگری در دنیا برنامه ریزی هایی در دستور کار خود قرار می دهند که برمبنای آن طرح اختصاصی شهروندان سالمند تدارک دیده شده و بواسطه آن فرصت سفر برای این قشر فراهم می شود؛ در حقیقت قسمتی از هزینه های این سفرها به وسیله یارانه و بوسیله دولت ها تامین می شود چونکه آنها معتقدند اگر سالمندان سفر کنند، از ناهنجاری های اجتماعی و پزشکی زیادی پیشگیری می شود؛ پس هزینه هایی که صرف دارو و درمان می شود را به سمت هزینه های سفر هدایت کرده تا به صورتی به سطح هزینه کردها کم شود.

وی افزود: بدین سبب باتوجه به رشد جمعیت سالمند در کشور لازم است با کمک دستگاه های دولتی صندوق های بازنشستگی و سازمان ها کارهای گردشگری سالمندان توسعه یابد و اقتصاد این نوع از گردشگری که می تواند بسیار مولد باشد، ارتقا یافته تا از این طریق به اقتصاد کشور کمک گردد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اضافه کرد: بهترین انواع گردشگری سالمند طبیعت و طبیعت گردی است برای اینکه فواید طبیعت گردی برای تمام اقشار جامعه و بخصوص سالمندان ثابت شده است. در بیشتر خانواده ها به سبب مشغله های زندگی امکان رسیدگی به نیازها و دغدغه های گردشگری برای افراد سالمند وجود ندارد. بدین جهت اغلب آنها در تورهای گردشگری، خصوصاً اکوتوریسم(طبیعت گردی)، ویژه سالمندان نام نویسی می کنند.

جواهرزاده اشاره کرد: طبق آمارها و پژوهش های مختلف تاثیر گردشگری و طبیعت گردی دبر سلامت جسم و روان سالمندان به اندازه ای است که بعد از برگزاری تورهای گردشگری نگاه و دید آنها نسبت به زندگی متفاوت و بهتر می شود و به صورتی انگیزه و قدرت باور در وجود آنها بسیار افزایش می یابد. ارتباط طبیعت گردی و سالمندی برابر با انرژی، شادابی، رشد زیبایی های زندگی و ارتقای تاثیرپذیری خودآگاه و ناخودآگاه سالمندان از شرایط زندگی است و دید وسیع تری در زندگی و اداره امور را در اختیار آنها قرار می دهد.

منبع: