عصر توریسم: در شرایطی كه گردشگران غربی تحت تاثیر تهدیدها و تحریم های آمریكا برای سفر به ایران تردید دارند و سفرهایشان را به تعویق انداخته اند و یا كنسل كرده اند، دبیر كل سازمان جهانی جهانگردی به ایران آمد تا به شائبه ناامن بودن و احتمال آغاز جنگ در این كشور را خاتمه دهد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ كه تبلیغات منفی ضد ایران تشدید شده بود، سفر دبیران كل سازمان جهانی جهانگردی وابسته به سازمان ملل متحد به ایران هم تحت تاثیر جو منفی جهان قرار گرفت، متاثر از آن فعالیت سرمایه گذاران و توراپراتورهای بزرگ در ایران بود كه با كوچ بلندمدت همراه شد، هرچند كه طالب ریفاعی – دبیر كل پیشین این سازمان – این تابو را بعدها شكست و رفت و آمدهای متعددی به ایران داشت و حتی با برخی مقامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به رفاقت نشست.
«زوراب پولولیكا شویلی» دبیركل گرجستانی تبار سازمان جهانی جهانگردی كه كمتر از یك سال است در این مسؤولیت قرار گرفته، صبح امروز (یكشنبه ۲۰ آبان ماه) به ایران وارد شد تا اولین سفرش را به كشورمان در شرایطی كه خیلی از گردشگران از بیم تهدیدها و تحریم های آمریكا از ایران عقب نشینی كرده اند، تجربه كند.
او مقرر است در سفری سه روزه دیداری با محمد جواد ظریف – وزیر امور خارجه ایران – و علی اصغر مونسان – معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری – داشته باشد و در ادامه از كاخ گلستان بازدید خواهد داشت و جهت شركت در چهلمین نشست عمومی اعضای وابسته UNWTO به همدان می رود.
او قرار نیست به شهر دیگری از ایران برود، اما از جاذبه های همدان، همچون شهر جهانی لالجین، غار علیصدر و هگمتانه بازدید می كند.
مسؤولان گردشگری ایران بر این باورند كه این سفر تصویرسازی مثبتی از كشورمان را در ذهن دبیركلی كه احیانا تا ۹ سال آینده براین مسند باشد تولید خواهد نمود كه یقینا نقش مثبتی خارج از پروتكل های اداری در هدایت سرمایه گذاران خارجی به ایران ایفا می كند.
ایران با وجود آنكه سالانه چند هزار دلار بعنوان حق عضویت به سازمان جهانی جهانگردی می پردازد، اما در این سال ها بهره برداری مكفی از آن نداشته است، در حالیكه در تهیه طرح جامع گردشگری و سندهای ملی، آموزش، هدایت و جذب سرمایه گذاران خارجی می توانست از این عضویت استفاده بهتری ببرد.
آنچنان كه ولی تیموری _ معاون گردشگری كشورمان _ چندی قبل اظهار داشت: “حضور دبیركل سازمان جهانی جهانگردی فرصتی است برای نهایی كردن برنامه تدوین طرح جامع گردشگری ایران كه كارشناسان این سازمان هم تابحال چندین سفر برای بررسی و ارزیابی آن به ایران داشته اند.” ایران تمایل دارد علاوه بر دریافت كمك های فنی از اعتبارات مالی این سازمان هم برای تكمیل این طرح استفاده نماید.
به باور كارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش سازمان جهانی جهانگردی به این برنامه اعتبار خواهد بخشید و عاملی جذاب برای سرمایه گذاران خارجی خواهد بود.
حضور دبیركل سازمان جهانی جهانگردی به همراه ۷۰ عضو وابسته این سازمان و همینطور اساتیدی از دانشگاه های معتبر آمریكا، انگلستان، سوییس، ژاپن، كره جنوبی و فنلاند در شرایطی كه وزارتخانه های امور خارجه كشورهای مختلف، سفر به ایران را پرخطر اعلام نموده اند، فرصتی است برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا غفلتی را كه این سال ها از عضویت در این سازمان جهانی وابسته به سازمان ملل متحد و حضور چندین باره دبیران كل این سازمان داشته است، جبران كند.