عصر توریسم: رییس كمیسیون ملی یونسكو در ایران اعلام نمود: كمیسیون ملی یونسكو در ایران با قدرتِ سینما و تصویر، گذشته پرافتخار ایران را به تصویر كشیده و احیاء می كند؛ تا آنرا جلوی چشم مردم دنیا قرار دهد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، حجت الله ایوبی – رییس كمیسیون ملی یونسكو در ایران – كه سه شنبه ۲۹ آبان در تالار استاد شهناز در خانه هنرمندان به دیدن فیلم مستند «وِه اَنتیوك شاپور» به كارگردانی سودابه مجاوری نشست، با اختتام نمایش فیلم به صنعت قدرتمند سینما در كشور اشاره نمود و اظهار داشت: ایران در این صنعت جزء مدرن ترین هاست كه امیدواریم با قدرتِ سینما و تصویر بتوانیم در یونسكو تصاویر پر افتخار گذشته را احیاء نماییم و آنها را جلو چشم مردم جهان قرار دهیم تا همه از گذشته های خود بدانند.

رییس اسبق سازمان سینمایی با تاكید بر این كه ایران در این هنر سرآمد است و در عین حال پایی توانا دارد، اظهار نمود: یونسكو برای ساخت فیلم های مشابه – فیلم های مستند معرفی محوطه ها و دورانِ مختلف تاریخی كشور- سفارش می نماییم، تا هرچه زودتر و بهتر بتوانیم تاریخ ایران را معرفی نماییم.

او به ثبت جهانی دانشگاه جندی شاپور از منظر فرهنگی (رویدادها و مشاهیر فرهنگی) اشاره نمود و اضافه كرد: امسال سال گندی شاپور و شیخ شهاب الدین سهروردی است، علاوه بر تجلیل از این شخصیت و آن مكان جهانی، خوشحالیم كه جهان این قدرت را به رسمیت شناخت و سال قبل ۱۷۵۰ سالگی احداث قدیمی ترین دانشگاه ایران را گرامی داشتیم.

وی همین طور از قصد كمیسیون ملی یونسكو در ایران برای به مسابقه گذاشتن نماد «گندی شاپور» آگاهی داد كه تا اختتام امسال بتوانند، نمادی مشخص برای این دانشگاه جهانی به همه دنیا معرفی كنند.

ایوبی با اشاره به این كه یك هزار و ۲۵۳ سال قبل، شخصی با نام «روبر دو سوربن» دانشكده سوربن را كه بیشترین در ان زمان به علوم الهیات می پرداخت، تاسیس كرد، اضافه كرد: در حالیكه سال ها طول كشید تا ان دانشكده به دانشگاه تبدیل گردد، در ایران ۱۷۵۰ سال قبل، یعنی ۵۰۰ سال زودتر از دانشگاه «سوربن»، دانشگاه «گندی شاپور» در دزفولِ خوزستان راه اندازی و با اساتیدی كه منشور اخلاق در علم همراه با آثار فراوان داشتند، فعالیت می كردند.

رییس اسبق مؤسسه فرهنگی اكو افزود: امروز شاید كمتر كسی باشد كه آرزو نكند فرزندش برای ادامه تحصیلات به «سوربن» برود اما نیم بیشتری از همان افراد تا كنون هیچ نامی از «گندی شاپور» نشنیده اند.

خوشحال باشیم همه میراث مان از زیرخاك درنیامده

رییس كمیسیون ملی یونسكو در ادامه اظهار نمود: گاهی باید خوشحال باشیم كه میراث فرهنگی ما زیر خاك مانده است، چون اگر تا امروز مثلا همه گندی شاپور از زیر خاك درآمده بود، شاید امروز به تلی از خاك تبدیل گشته بود.

او با تاكید بر این كه نباید گذشته را به مثابه رفتن به قبرستان تعبیر كرد، اضافه كرد: ملتی به فردا فكر می كند كه روز گذشته را پاس بدارد.

ایوبی همین طور با بیان این كه تمدن و فرهنگ در خلأ و پول تولید نمی گردد، اضافه كرد: كشورهای اطراف ما تلاش می كنند با نفت این كار را انجام دهند اما نمی توانند، چون تمدن تاریخ می خواهد كه خوشبختانه ایران آنرا دارد، امیدوارم گذشته ما موجب خودباوری ما شود، بدین سبب با همه توان باید اهتمام نماییم گذشته ی پر افتخارمان را زنده نماییم.