به گزارش عصر توریسم از برگزاری آثار چند هزار ساله مربوط به تهران اطلاع داد و اظهار داشت: سفال لب واریخته كشف شده از چشمه علی نشان داده است كه آغاز نگارش از این محوطه باستانی بوده است.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، جبرییل نوكنده مدیر موزه ملی ایران در نشست خبری پنجمین دوره جشنواره جایزه تهران كه ظهر روز دوشنبه ۲۶ آذر در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد، بیان كرد: در نظر داریم تا آثاری كه در مخازن موزه است را بر مبنای توالی تاریخ و فرهنگ به نمایش دربیاوریم تا بازدید كننده بتواند تصویری از تاریخ كهن تهران را ببیند. ۱۴۷ قلم آثار از محوطه هایی مانند شهرری، قیطریه و سكه هایی كه در تهران كشف و یا در تهران ضرب شده بودند به نمایش درمی آید. می توان آثاری از هشت هزار سال پیش تا دوران قاجار را كه مربوط به تهران است در ویترین های فلزی مشاهده كرد. در تمامی موزه های دنیا آثاری از ایران و آثاری از چشمه علی شهرری به نمایش درآمده است.
وی اظهار داشت: بازدیدكنندگان باید بدانند ریشه تهران از این محوطه باستانی شكل می گیرد و علاوه بر آن سفال معروف چشمه علی با نام «لب واریخته» دارای نقوشی جانوری است كه در چشمه علی پیدا شده است و ما در بررسی های مخزن موزه ملی متوجه وجود چنین سفالی شده ایم و می خواهیم آنرا به نمایش بگذاریم و از آن بعنوان كلید واژه ای برای تهران استفاده نماییم. چونكه این سفال نشان داده است ۵ هزار سال پیش اهالی تهران نگارش را شروع كرده اند.
وی اضافه كرد: در محوطه های دیگری مانند شوش یا تپه سیلك كاشان نمونه هایی پیدا شده بود كه نشان می داد آنها هم فرهنگ نگارش را داشته اند ولی این كاسه هیچگاه به نمایش درنیامده بود. در واقع این سفال نشان می داد كه ۵ هزار و ۲۰۰ سال پیش اهالی تهران برخلاف آنچه كه در اذهان وجو دارد و می گفتند آغاز نگارش از بین النهرین بوده از اینجا شروع شده است.
مدیر موزه ملی ایران اظهار داشت: همیشه وقتی از فلزكاری كهن سخن گفته می شد همه به یاد تپه سیلك می افتادند اما در محوطه چشمه علی نمونه هایی وجود دارد كه نشان داده است از ۳۹۵۰ تا ۳۷۵۰ سال پیش ذوب فلز در اینجا انجام می شده است.
وی اظهار داشت: ما امیدواریم در پارك قیطریه به واسطه اینكه آثاری از چند هزار سال پیش پیدا شده ساختمانی هر چند كوچك بعنوان موزه یا نمایشگاه داشته باشیم و مردم تهران بدانند در این بخش از تهران چه تاریخی نهفته بوده است. با برگزاری این نمایشگاه ها ما امیدواریم ذهن مسئولان به این سمت برود كه در محوطه هایی كه آثاری كشف می گردد باید موزه یا نمایشگاهی دائمی تولید نماییم تا فرآیند كشف آثار در آن به نمایش گذاشته شود.

دسته‌ها: توریسم