عصر توریسم: دلایل بیشماری در خصوص حائز اهمیت صنعت گردشگری و اینكه چرا این صنعت به صورت قطع و یقین چیزی حتی بیشتر از آن تصوری است كه همگان هنگام اندیشیدن به صنعت گردشگری در اذهان نقش می بندد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، گردشگری منبع درآمدی برای دولت محسوب شده و منجر به اشتغالزایی (مستقیم و غیر مستقیم) باز میگردد و انگیزه ای برای حفظ میراث و محیط زیست است. هم اكنون سیاحت و گردشگری ۶/۹ درصد از تولید ناخالص داخلی هند را تشكیل می دهد كه ۸۸ درصد آن مربوط به مسافرت های داخلی است. گردشگری سهمی ۳/۹ درصدی از كل شغل های كشور را به خود اختصاص می دهد.
طبق گزارش تأثیر اقتصادی شورای گردشگری و سیاحت جهانی در سال ۲۰۱۸، گردشگری تا سال ۲۰۲۸ در هند، پنجاه و دو میلیون و سیصد هزار فرصت شغلی را پوشش خواهد داد و این در شرایطی است كه هم اكنون تنها چهل و دو میلیون و نهصد هزار فرصت شغلی مربوط به گردشگری می باشد. این كشور پهناور مشرق زمین قدم هایی كوچك اما اساسی در ارتباط با گردشگری برداشته ولی هنوز تا رسیدن به آن نقطه ای كه شایستگی اش را دارد، راه زیادی باقی است و تلاشهایی مضاعف و پر سرعت را می طلبد. هند بعنوان یكی از كشورهایی كه بازار صنایع هوایی( ساخت و تولید هواپیما و..) در جهان با سرعت در حال توسعه است، در سال حدود ۱۰۰ میلیون مسافر را كه همه مربوط به سفر های داخلی هستند جا به جا می كند، اما متأسفانه ورود پروازهای بین المللی به هند همچنان در سطحی اندك – ۹ میلیون مسافر در سال – است، كه این خود فرصتی منحصر به فرد را برای هند فراهم می سازد تا به چگونگی احداث تقاضا و عرضه مناسب برای صنعت سیاحت و گردشگری خود پی ببرد.
هند با عنایت به مزیت موقعیت مكانی اش، پتانسیل تبدیل شدن به یك مركز حمل و نقل هوایی جهانی را داراست. موقعیت جغرافیایی هند موجب میگردد كه هواپیماهای اروپایی كه به خاور دور و سواحل اقیانوس آرام سفر می كنند، از آن بعنوان توقف گاهی منطقی برای سوخت گیری استفاده كنند. ما می توانیم دبی را كه فرودگاهی در سطح جهانی كه قابلیت اداره مسافران خارجی را دارد و جز یكی از برترین و پر رفت و آمد ترین فرودگاه های جهان شمرده می شود كه مسافران خارجی ان اغلب با توقف در آنجا، فرصت سیاحت در دبی را باز می یابند، سرمشق و الگوی خود قرار دهیم.
امروزه ارتباطات منطقه ای هند در زمینه هوایی در نتیجه طرحUDAN كه توسط دولت مركزی هند برای توسعه فرودگاه داخلی كه با انگیزش شگرف همراه می باشد به اجرا درآمده است، اما هنوز به صورت كامل جنبه های گوناگون این طرح آشكار نشده است برای اینكه وزارت هوانوردی هند تازه آغاز به كار بر روی برقراری ارتباط میان مقاصد توریستی و احداث حوزه های توریستی كه همسو و هماهنگ با خواست دیرینه این صنعت هستند كرده است. باوجود اینكه شاهد توسعه عظیم در هوانوردی هند آن هم به گونه ای بی سابقه هستیم، اما متاسفانه با اصول اولیه این صنعت همچنان مشكل داریم كه از این جمله می توانیم به تعداد اندك باند های فرودگاهی، پرازدحام بودن فرودگاهها، محدودیتهایی همانند ظرفیت های فصلی و غیرو اشاره نمود.
بزرگترین و تنها بخشی كه در سیاحت و گردشگری هند پیشرفت شایان و قابل توجهی داشته است، توسعه زیرساختی آن است كه همین امر در آینده به پشتیبانی از مردم (به عنوان آخرین جز این چرخه)، اتحادیه های گردشگری، جا و مكانهای اقامت و ارتقاء بخش های بلااستفاده، كمك خواهدنمود. هم اكنون طرح مهم صدور ویزای الكترونیك به بیشتر از ۱۶۰ كشور بسط داده شده است اما افزایش ۶۰ درصدی در بهای ویزای الكترونیكی به خصوص ویزاهایی همچون ویزای گردشگری، تجاری و درمانی، بی گمان جریانهای توریستی را به شدت تحت تأثیر خواهد گذاشت.
این مبلغ اضافی كه دولت از افزایش بهای ویزای الكترونیكی به دست می آورد احیانا خیلی كمتر از ارز خارجی از دست رفته ای خواهد بود كه به دنبال كاهش ورود توریستهای خارجی اتفاق می افتاد. طبق برآورد فرایند عملكرد اصلاح كننده و بازدارنده ـ تنها دو و نیم میلیون توریست در سال در ضمن تعطیلات به هند سفر می كنند و این در مقایسه با شهر سنگاپور و یا كشور تایلند و جزیره بالی كه حدود ۳۱ میلیون توریست را در سال پذیرا هستند، بسیار بسیار ناچیز است.
در جهان امروزی، صنعت گردشگری، تجارتی رقابتی شمرده می شود و همسایگان شرقی و غربی هند در این زمینه بسیار تمركز و سرمایه گزاری نموده اند به گونه ای كه گردشگری منبع اصلی درآمد آنها شمرده می شود. گردشگری در كشورهای پیشرفته ای همچون آمریكا، انگلستان، فرانسه و سوئیس، بعنوان صنعتی بزرگ تلقی میگردد. برای بقا در این صنعت، دولت بایستی در تصمیم خود در خصوص وضع مالیات GST، Goods and Service Tax ۲۸ درصدی بر هتل های لوكس كه بهای یك شب اقامت در انها ۷۵۰۰ روپیه و بالاتر و باز وضع مالیات ۱۸ درصدی بر هتل های كه بهای یك شب اقامت در آنها بین ۷۵۰۰-۲۵۰۰ روپیه است، تجدید نظر كند چونكه وضع مالیات های اینچنین بر هتل های لوكس و یا هتل های با درجه مرغوب، موجب میگردد كه گردشگران از این كشور بعنوان كشوری با مالیاتهای سنگین یاد كنند.
دولت بایستی مالیاتهای سرسام آور وضع شده بر هتل ها را تا حد قابل قبولی كه قابل مقایسه با كشورهای آسیای جنوب شرقی كه در آنها مالیات بر هتل ها كمتر از ۱۰ درصد است، كم كند. طرح اقتباس یك میراث( میراث ما، هویت ماست) وزارت گردشگری هند نمونه ای برجسته از مشاركت نزدیك بخش عمومی و خصوصی است، كه تفكرات جدیدی را در مورد چگونگی مشاركت با بخش خصوصی نمایش می دهد.در حال حاضر صنعت سیاحت و گردشگری هند فاقد ساختاری واحد است ـ بخش های عمومی و خصوصی مجزا می باشند ـ و همین امر خود به محدود كردن توانایی های این صنعت در رسیدن به آنچه كه استحقاقش را دارد، منجر میگردد.
تعداد شوراهای گردشگری خارجی فعال در هند به بیشتر از ۵۰ شورا می رسد و این درشرایطی است كه هیچ شورای در هند تشكیل نشده است. امروزه بخش گردشگری هند حتی با وجود رشد در راه تبدیل شدن به یكی از مقاصد گردشگری جهان همچنان در سطح پایینی قرار دارد و در وزارت خانه ها و ادارات هند جایگاه مشخصی ندارد. حال فرصت آن فرا رسیده است تا ما از تمام فرصتها برای تبدیل هند بعنوان یكی از مقاصد گردشگری جهان، بهترین بهره را ببریم.
این مطلب را رایزن فرهنگی ایران در هند ترجمه و در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.