عصر توریسم: گنبدهایی از فرش های دستبافت مناطق مختلف ایران كه ابوالفضل ابوشاهی خالق آنها است، این دفعه در فضای موزه فرش تهران به نمایش گذاشته شده است.
این هنرمند درباره اثرش با عنوان «گنبد ایدَری» به ایسنا اظهار داشت: در كنار كارهای دیگر، مدتی هم در حوزه فرش فعالیت می كردم و حتی فرش هایی با مضمون ترانه هایی كه قالیبافان پشت دار قالی می خواندند، طراحی نموده بودم و كارهای مربوط به مرمت فرش را باز انجام می دادم؛ بنابراین همیشه این ایده كه چطور می توان فرش را از مفروش بودن درآورد و از فرش هایی كه زیرپا افتاده اند، استفاده كرد، همراه من بود؛ بدین سبب اهتمام كردم فرش را با معماری ایرانی تركیب كنم. هنر هم تركیب كردن مواد اولیه متفاوت می باشد كه در نهایت منجر به مجموعه «گنبد ایدری» شد.
او درباره توضیح ایدَر، بیان كرد: ایدر به معنای اینجایی است. در معماری به مصالحی كه از مكانی برداشته می شود، ایدری می گویند. حتی ناصر خسرو هم به این عبارت در شعرهایش اشاره نموده است. ایدر در اصطلاحات معماری هم كاربرد داشته كه البته هم اكنون فراموش شده است. اهتمام كردم قالی كه بعنوان بارزترین هنر ایرانی در طول تاریخ است را با معماری و گنبدهای مساجد و بناها تركیب كنم كه در نهایت اثری شكل گرفت و مورد توجه قرار گرفت.
ابوشاهی اضافه كرد: فرش های استفاده شده در این اثر از فرش هایی با طرح های اصیل ایرانی هستند كه از نواحی مختلف كشور پیدا كرده ام. این فرش ها از شهرهای مختلف همچون همدان، كاشان و بازار تهران جمع آوری شده است. تعمدی هم برای به كارگیری قالی های كهنه ایرانی داشتم برای اینكه اغراق ایرانی بودن سبب جلب توجه میگردد. نمایش این فرش در چارچوب جدیدی مثل شكل گنبد موجب شگفتی مخاطب میگردد كه تا كنون بازخوردهای متفاوت و جالبی هم از آن دریافت كرده ام.
این هنرمند افزود: درست است كه در حالت عادی گنبد یا فرش ایرانی می تواند برای یك توریست خارجی جذاب باشد اما اینكه آثار برای یك ایرانی در چارچوب جدید نمایش شود، غریب به نظر می آید. به زعم خیلی از اهالی هنر، كار هنر این است كه آشنازدایی كند، اثری خلق كند تا مخاطب سورپرایز شود و تكرار كارهای قبلی نباشد و بتواند جریان جدیدی احداث كند كه راهگشا باشد.

او درباره سختی های كار و شكل دادن به قالی دستبافت، توضیح داد: با دوستان و هنرمندانی كه با فرش كارهای تزئیناتی انجام می دادند، مشورت هایی كردم. ماكت گنبدها كه از جنس آلومینیم ساخته شده، چند سالی در گوشه ای از كارگاهم مانده بود و همیشه احساس می كردم ایده ای كه برای آن دارم هنوز پخته نشده است تا اینكه در این باره به نتیجه رسیدم و اجرای این مجموعه حدود پنج ماه زمان برد و به مرحله ای رسیدم كه احساس كردم این اثر قابل نمایش است.
ابوشاهی با اشاره به اینكه یكی از گنبدها هیچ نظمی ندارد و نیمه كاره رها شده است، اعلام نمود: برای اینكه نیمه كاره رها شدن را در معماری باز داریم. در گذشته معمول بود كه صاحب خانه یا معمار بخشی از كار را رها كند برای اینكه به اختتام رساندن، استعاره ای از تمام شدن عمر بوده است. بنابراین یك تكه از گنبد نیمه كاره مانده است. اجرای این اثر تكنیكی بوده و انتقال ایده ی آن مهم بود اجرای آن باز با آزمون و خطا به دست آمد.
این هنرمند با اشاره به اینكه این مجموعه مناسب فضای محیطی و موزه ای است، اظهار نمود: اما موزه ها شرایط مالی مناسبی برای خریداری یا سفارش چنین آثاری ندارند و هم اكنون این آثار در یك تور در فضاهای محیطی می چرخد تا ذهن مردم با آثاری كه مواد اولیه آن صنایع دستی و سنتی است، آشنا شود. معمولا هنرمندان ما یا مدرنیسم هستند و از مواد اولیه سنتی در كارهایشان استفاده نمی كنند، هنرمندان صنایع دستی باز به صورت تخصصی در حوزه خودشان كار می كنند. امیدوارم بتوان این دو رشته را به هم نزدیك كرد برای اینكه ما پیشینه بسیار طولانی در هنرهای سنتی داریم و هیچ كجای دنیا در تعدد رشته های صنایع دستی با ما قابل مقایسه نیست.
او درباره اینكه چرا جای صنایع دستی و هنرهای سنتی یا هنرمندان این حوزه در فضای شهری خالی است، توضیح داد: هنرمندان حوزه صنایع دستی بیشتر روی هنرهای كاربردی كار می كنند و برای آنكه بخواهند اثری برای فضای شهری خلق كنند آموزش ندیده اند. یك مسگر كرمانی یا چاقو ساز زنجانی، سال های سال است كه هنر خودرا ادامه می دهد. هنرمندان هنرهای مدرن باید از هنرهای بومی در كارهای خودشان استفاده كنند كه به نظر می آید آنها باز از سنت گریزان هستند. این مشكل در همه ی حوزه ها وجود دارد.
ابوشاهی بیان كرد: این مجموعه قبل از این در فرهنگستان هنر، اوقاف و خانه هنرمندان تهران باز به نمایش درآمده است و هم اكنون در موزه فرش به نمایش گذاشته شده كه فكر می كنم بهترین فضا برای نمایش آن باشد. این مجموعه قبل از نمایش باز در فضای كویر مركزی عكاسی شد.
این هنرمند با اشاره به اینكه چهار اثری كه در موزه فرش به نمایش گذاشته شده، بخشی از مجموعه گنبد ایدری است، اظهار داشت: در چیدمانی كه در این موزه داشتیم فكر كردیم برای آثار دیگر این مجموعه فضای كافی وجود ندارد و بنابراین به چیدمان چهار اثر اكتفا كردیم. به احتمال زیاد این مجموعه تا نوروز ۱۳۹۸ در موزه فرش نمایش داده شود.
موزه فرش تهران در خیابان خیابان كارگر شمالی، تقاطع دكتر فاطمی قرار دارد. علاقه مندان برای بازدید از این موزه می توانند همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت ۹ تا ۱۷ به آن بازگشت كنند.

دسته‌ها: توریسم