به گزارش عصر توریسم «سفرهای اقساطی» یا طرح «آسان سازی سفر» قرار بود پس از تعطیلات نوروز ۹۸ رسما اجرا شود اما نه تنها از آن خبری نشده است، بلكه طراح و مجری آن از مشكلی تازه سخن گفته كه احتمال دارد طرح «سفر قسطی» را هنوز اجرانشده، كامل متوقف نماید.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، دی ماه سال قبل بود كه معاون گردشگری در یك مصاحبه رادیویی از عبارت «سفر ارزان» بهره برد و بدون تعیین زمانی قطعی، اجرای آنرا وعده داد. او اظهار داشته بود: «پكیج های سفر ارزان آماده شده و پیش پرداختی برای سفر درنظر گرفته شده و مابقی هزینه ها هم در چارچوب اقساط پرداخت می شود. » او چند روز بعد در مصاحبه ای با یكی از روزنامه ها، عنوان طرح را اصلاح كرد و اظهار داشت كه «این بسته سفر به معنای ارزان سازی سفر نیست». ولی تیموری این سفرها را «قسطی» نامید و ساز و كار آنرا این طور تشریح كرد: «دفاتر مسافرتی با یكی دو بانك صحبت كرده اند تا مسافر مجبور نباشد تمام هزینه را یك جا پرداخت كند. مثلاً یك خانواده سه نفره این بسته سفر را از یك آژانس می گیرد، پیش پرداختی را می پردازد و برای پرداخت بقیه هزینه، به صورت قسطی به توافق می رسند. این خصوصیت بسته سفر ما است. »
معاون گردشگری درباره هدف این طرح اظهار داشته بود: «مردم ما فقیر نیستند. نمی توانیم بگوییم مردم چون پول ندارند داخل پارك می خوابند. واقعیت این نیست. ما می خواهیم فرهنگ سفر را عوض نماییم. (چادرخوابی) از بی برنامگی اتفاق می افتد. تمام تلاش ما این است كه در مرحله آغازین این طرح، جوری برنامه ریزی شود كه خانواده ها به این نتیجه برسند كه استفاده از بسته سفر به نفع آنها است هم از نظر هزینه ها و بیشتر از نظر جاذبه ها.»
این صحبت ها گویای آن بود كه برخلاف اظهارات اولیه، دیگر قرار نیست «بسته سفر ارزان» ارائه شود. حالا هم كه طبق وعده معاون گردشگری موعد اجرای این طرح رسیده، ایده پرداز آن روایت دیگری از این طرح دارد. «نادر عادلی نیا» سخت مخالف آن است كه این سفرها را ارزان بنامند. به قول او، خدمات لاكچری با كیفیت بالا مهم ترین فاكتوری است كه این طرح روی آن تاكید كرده. او معتقد است: «واژه ارزانی مفهوم و واكنش منفی در افكار عمومی دارد.» برای همین تمركز روی سفرهای باكیفیت اما قسطی است، آن هم برای قشری كه قبلا و قبل از این گرانی ها سفر می رفته، نه گروهی كه هیچ وقت توان اقتصادی برای سفر نداشته است.
نادر عادلی نیا كه می گوید ۱۴ سال است آژانس مسافرتی دارد، اواخر سال قبل از جانب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعنوان طراح و مجری اصلی «طرح آسان سازی سفر» یا «گردشگری سلام» معرفی شده است. او درباره ابهام های این طرح و علت به تعویق افتادن زمان اجرای آن به ایسنا اظهار داشت: ۹۰ درصد این طرح آماده است ولی ما با مشكل دارایی و مالیات روبرو شده ایم كه اگر حل نشود، طرح «سفر آسان» كلا متوقف می شود و اجرا نخواهد شد.
او درباره تفاوت این سفرهای قسطی با مدل مشابهی كه الان در بعضی آژانس های توریستی اجرا می شود، توضیح داد: این سفرها بدون درنظر گرفتن سود و یا بهره، قیمت گذاری و تقسیط شده است. درحالی كه نمونه های دیگر كه حالا در بعضی آژانس ها اجرا می شود، پرداخت اقساط به اضافه هزینه ای مازاد با عنوان بهره و یا در نمونه كارت های اعتباری، كارمزد است.
عادلی نیا هدف اصلی این طرح را آسان سازی و در دسترس قرار دادن امكانات سفر ذكر كرد و اضافه كرد: در شرایط اقتصادی حال حاضر یك خانواده چهارنفره برای سفر دست كم باید چهار میلیون تومان هزینه كند كه با درنظر گرفتن مخارج جانبی هزینه سفر آنها امكان دارد به هفت میلیون تومان برسد. بطور قطع این رقم درشت سبب عقب نشینی و انصراف از سفر می شود. ما شرایط را آسان می نماییم كه این اتفاق رخ ندهد.
وی افزود: قبل از عید برای تعیین اقامتگاه ها مذاكراتی را با بومگردی ها و برخی از هتل ها انجام دادیم. جهت استفاده از اتوبوس های VIP هم صحبت هایی شده بود. مذاكره برای قطار و هواپیما هم موكول شد به پس از تعطیلات نوروز كه با «سیل» روبه رو شدیم و بخشی از مسیر و زیرساخت ها را از دست دادیم. قضیه اتوبوس هم فعلا منتفی شده تا آموزش راننده های اتوبوس های درنظر گرفته شده تكمیل شود. اولویت در حمل و نقل این تورها، فعلا هواپیما است. اصلی ترین دلیل این جابه جایی ها هم نتیجه نظرسنجی ها بود كه نشان می داد كیفیت در این تورها حرف نخست را باید بزند.
او كه مخالف استفاده از نام سفر ارزان در این طرح است، بیان كرد: عبارت ارزان واكنش منفی را در افكار عمومی نسبت به كیفیت خدمات بوجود می آورد و حتی امكان دارد تصور شود هتل هایی كه برای این تورها درنظر گرفته شده بی ستاره هستند و از خدمات كاسته شده تا قیمت پایین آید. درحالی كه وقتی از آسان سازی حرف می زنیم یعنی بیشتر تنوع و كیفیت تور را مدنظر قرار داده ایم. در این طرح تلاش شده از هتل های یك تا پنج ستاره استفاده گردد و انتخاب با مسافر باشد، نه این كه یك بسته سفر با خدماتی بی كیفیت به مسافر تحمیل شود و او محكوم شود فقط یك انتخاب داشته باشد.
او استفاده از خدمات لاكچری را تاكید اصلی این طرح دانست و اضافه كرد: ما از هتل های مناسب، اتوبوس VIP و راهنماهای دارای كارت از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این تورها استفاده می نماییم، درحالی كه تورهای ارزان این خدمات را حذف می كنند.
عادلی نیا اظهار داشت: تمام مسیرهای داخل ایران برای این طرح درنظر گرفته شده است، قیمت حدودی تورها هم برای هر نفر از ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. ما دنبال تورهای ۲۰۰ – ۳۰۰هزار تومانی كه هر كسی می تواند اجرا كند، نیستیم.
او در پاسخ به این پرسش كه چگونه امكان دارد آژانس های مجری طرح آسان سازی سفر هیچ سودی برای خود درنظر گرفته نباشند، اظهار نمود: بطور قطع اگر این طرح سودی داشت از همان سال قبل كه آنرا به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عرضه كرده بودیم تا كنون توسط دیگران اجرا شده بود. ما سود بسیار محدودی آن هم با هدف تامین هزینه آژانس ها درنظر گرفته ایم. رقم آن هم طوری نیست كه برای دیگران وسوسه انگیز باشد.
عادلی نیا درباره این كه چرا برخلاف وعده مسؤولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص عرضه سفرهای اقساطی بعد از تعطیلات نوروز، این پروژه هنوز آماده نشده است، اظهار داشت: حدودا ۹۰ درصد طرح آماده شده اما حالا با مشكلی روبه رو شده ایم كه البته به علت تداخل با تعطیلات نوروز، هنوز فرصت نشده با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح نماییم و مقرر است در نخستین جلسه كه احیانا هفته آینده باشد به این مورد بعنوان مانع اصلی پروژه بپردازیم.
وی درباره مشكلی كه اجرای این پروژه را متوقف كرده است، توضیح داد: با عنایت به گردش مالی این طرح كه حدود یك هزار میلیار تومان تخمین زده شده بطور قطع با مشكل دارایی و مالیات روبه رو خواهیم شد. این طرح مقرر است بدون درنظر گرفتن سود (در شش ماه نخست سال) اجرا شود و برآورد شده یك میلیون نفر به ظرفیت مسافران كشور اضافه كند، اما به هر حال اداره مالیات و دارایی با منافع ملی این طرح كاری ندارد، به وظایف خود عمل می كند و بطور قطع گردش مالی بالا، مشكلاتی را برای آژانس هایی كه مقرر است طرح را اجرا كنند، به وجود می آورد.
عادلی نیا تصریح كرد: ما نسبت به این طرح ایده آل گرا هستیم، یا كار را كامل و بدون نقص انجام می دهیم یا اگر مقرر است در ادامه با مشكلاتی همچون دارایی مواجه شویم، ترجیح می دهیم آنرا كامل متوقف نماییم.
او در پاسخ به این سوال كه چرا پس از این همه مدت مانوری كه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روی طرح سفر اقساطی یا آسان داشته و یا بعد از مطالعات چندماهه ای كه از جانب بخش خصوصی انجام شده حالا كه زمان اجرای طرح رسیده مشكل دارایی مطرح می شود، اظهار داشت: مشكلات طرح فاز به فاز مشخص می شود. قبل از تعطیلات باید امكانات و زیرساخت ها تامین می شد. تداخل تعطیلات با سیل هم كارها را كمی عقب انداخت. در آخرین فازهای بررسی و زمانی كه حجم گردش مالی مشخص شد مشكل دارایی و مالیات بروز كرد.
مجری طرح سفر آسان از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نهاد ریاست جمهوری و مجموعه دولت، پشتیبانی از این طرح را كه به قول او اشتغال خانواده بزرگ گردشگری را تضمین می نماید، درخواست نمود و اضافه كرد: درحال حاضر ۴۷۰۰ آژانس مسافرتی دارای مجوز در كشور وجود دارد كه برخی از آنها سال قبل تحت تاثیر مسائل اقتصادی بسته شدند. ما نمی خواهیم شاهد تعطیلی تك تك این دفاتر باشیم. با این طرح می خواهیم جلو این تعطیلی ها را بگیرم و از دولت می خواهیم با رفع موانع، از این طرح حمایت كند.
عادلی نیا اظهار داشت: برای این طرح یك شماره حساب خاص اختصاص داده شده كه تسهیلات از راه آن دریافت و پرداخت های مربوط به خرید خدمات سفر هم از آن طریق انجام می شود. از دولت درخواست می نماییم این شماره حساب خاص را دست كم برای سه سال از پرداخت مالیات معاف كند تا این پروژه تقویت شود.
او با بیان این كه هسته مركزی این طرح متشكل از ۲۰ دفتر خدمات مسافرتی است درباره علت نپیوستن سایر آژانس های مسافرتی به این پروژه، توضیح داد: بطور قطع این طرح با كمك همان ۴۷۰۰ آژانس مسافرتی مقرر است در كشور اجرا شود، اما علت نپیوستن آژانس های دیگر آن است كه هنوز اعلام عمومی نكرده ایم. طرح باید كامل و همه مشكلات آن برطرف شود و پس از آن فراخوان همكاری بدهیم. مطمئن باشید پس از طی این مراحل، آژانس های زیادی مشاركت خواهند كرد.
او درباره نحوه انتخاب این ۲۰ آژانس برای طراحی پروژه آسان سازی سفر، اظهار داشت: این ایده از سوی ما به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عرضه شد. در این طرح رانتی وجود ندارد و متكی به هیچ یك از بانك ها نیست و كاملا شخصی پیش می رود و سودی هم ندارد.
او درباره مشاركت بانك ها برای تامین تسهیلات طبق آنچه معاون گردشگری اعلام نموده است، اظهار نمود: در مرحله دوم طرح مقرر است این اتفاق رخ دهد اما از بین مجموعه های مالی و بانك هایی كه تا كنون با آنها مذاكره شده فقط یك بانك كارمزد ۲ تا ۴ درصد برای تسهیلات درنظر گرفته است. برای سایر بانك ها صرف و توجیه اقتصادی ندارد.
وی درباره این كه آیا جامعه هدف این طرح مطالعه و بررسی شده كه حتما آن یك میلیون نفری كه هدف گذاری شده بعنوان مسافر جذب شود، با درنظر گرفتن نظریه كارشناسان گردشگری كه سفر اقساطی در شرایط اقتصادی حاضر كه اولویت ها در خانواده جابه جا شده، مُسكن موقت است و فشار اقتصادی دیگری را تحمیل می كند، اظهار داشت: ما این طرح را برای دو گروه مسافر آماده كرده ایم؛ نخست دسته ای كه به خاطر افزایش نرخ ارز، عوارض خروج و بلیت هواپیما، توان انجام سفرهای خارجی را از دست داده اند و به سفرهای داخلی روی آورده اند و دیگری گروهی كه قبلا توان اقتصادی انجام سفرهای داخلی را داشته اند اما در شرایط اقتصادی حاضر، از عهده تامین مخارج آن برنمی آیند. ما شرایط را برای سفر داخلی این قشر از جامعه با تقسط كردن هزینه ها آسان می نماییم. البته بخشی از جامعه كه درگیر تامین مایحتاج ضروری خود است، نمی تواند جامعه هدف این طرح باشد، چون آنها نه قبل و نه حالا نمی توانسته اند سفر بروند و ما هم نمی توانیم برای آنها برنامه ریزی نماییم.
او افزود: به هر حال برآورد ما این است كه ۹۹.۹ درصد به عددی كه برای جذب مسافر تعیین كرده ایم دست خواهیم یافت. برای همین هم وسواس داریم و می خواهیم همه جوانب كار را درنظر بگیریم و طرح را بدون مشكل شروع نماییم.
عادلی نیا درباره اقداماتی كه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پشتیبانی از این طرح انجام داده است، توضیح داد: تا كنون كه اقدام خاصی نشده است. آنها منتظرند ما كار را شروع نماییم. ما هم ازاین سازمان فقط حمایت معنوی می خواهیم یعنی زمان اجرا كه شد تبلیغات گسترده ای در صدا و سیما داشته باشد، چون برای طرحی كه سودآور نیست ما نباید برای آن هزینه نماییم. ضمن این كه هدف ما خیلی كلان تر از طراحی یك سفر ساده بوده است. قصد اصلی ما محافظت از اشتغال ۴۷۰۰ آژانس گردشكری است كه بی كار و سربار دولت نشوند.

دسته‌ها: توریسم