عصر توریسم: مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به تاثیر ثبت جهانی دو كاروانسرای مهریز در لیست آثار جهانی یونسكو، از این شهر بعنوان اولین شهر كشور با بیشترین تعداد اثر جهانی یاد كرد.
«سید مصطفی فاطمی» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، كاورانسراهای «سریزد» و «زین الدین» در شهرستان مهریز را از آثار در نظر گرفته شده برای ثبت در لیست آثار جهانی برشمرد و اظهار داشت: مهریز با ثبت جهانی این دو كاروانسرا دارای بیشتر از دو اثر ثبت شده در لیست جهانی خواهد شد و اولین شهر كشور با بیشترین تعداد اثر جهانی به شمار خواهد آمد.
وی با اشاره به ثبت جهانی باغ پهلوانپور و قنات حسن آباد مهریز در چارچوب پرونده ثبت جهانی باغ های ایرانی و قنوات ایران در سال های گذشته، اشاره كرد: ثبت دو كارونسرای مهریز نیز در چارچوب پرونده ثبت جهانی كاروانسراها تشكیل شده است.
مدیر كل میراث فرهنگی یزد با اشاره به تشكیل پرونده ای در خصوص ثبت جهانی درختان دیرزیست ایران نیز، اظهار نمود: پرونده ثبت جهانی درختان دیرزیست با محوریت درخت سرو 4500 ساله ابركوه توسط استان یزد گردآوری خواهدنمود.
فاطمی درانتها به تهیه پرونده ثبت جهانی فناوری ساخت بادگیرها توسط میراث فرهنگی استان یزد اشاره نمود و اظهار داشت: مقدمات ارسال این پرونده به یونسكو نیز انجام شده و امیدوار هستیم كه این اثر نیز در لیست آثار جهانی به نام كشورمان به ثبت برسد.

منبع: