عصر توریسم: انتقال قسمتی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) با مسائل و حواشی بسیاری همراه بود و بگفته یك كارشناس هواپیمایی، عملیاتی شدن پروازهای داخلی كه تنها با یك ایرلاین آن هم به صورت موردی كه معین نمی باشد چند تا بلیت فروخته شده یا نشده به مدلول انتقال نیست و بجای اینكه بدون مطالعه چنین تصمیمی را اجرایی نماییم باید در وهله نخست، بررسی های كارشناسی و برنامه ریزی برای آن انجام داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، به دنبال افتتاح ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) قسمتی از پروازهای خارجی ترمینال یك به سلام منتقل و مقرر شد تا قسمتی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به ترمینال یك فرودگاه امام(ره) انتقال یابد.
البته قبل از این نیز حسن خوشخو – معاون بهره برداری شركت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) – جزئیات این انتقال را مطرح كرده و گفته بود كه بعضی از ایرلاین ها در این زمینه ابراز تمایل كرده اند و با عنایت به برنامه ریزی های انجام شده تا شهریورماه این هدف محقق می شود و امیدواریم اولین پرواز به مقصد مشهد باشد.
البته این پرواز زودتر از این موعد اما به صورت نمادین از طرف كیش ایر به مقصد كیش حركت كرد و قرار بود مقصد بعدی مشهد باشد.
خوشخو درباره اینكه چه صرفه ای برای مسافران و توجیهی برای شركت های هواپیمایی دارد، نیز اظهار داشت: برمبنای برنامه ریزی های صورت گرفته و تسهیلات پیش بینی شده برای ایرلاین های داوطلب انجام پروازهای داخلی در فرودگاه امام(ره)، قیمت بلیت این پروازها نسبت به نرخ های كنونی، ارزان تر خواهد بود و این خود حق انتخاب دادن به مردم است.
در این رابطه علیرضا منظری – معاون سابق سازمان هواپیمایی كشوری – نظر دیگری دارد و معتقد می باشد كه این نوع پروازها به شرط آنكه قیمت بسیار مناسب تری نسبت به پروازهای فرودگاه مهرآباد داشته باشد و برای پروازهای كوتاه استفاده نشود می تواند صرفه اقتصادی داشته باشد و به رونق آن نیز امیدوار بود.
وی ادامه داد: تا زمانی كه فرودگاه مهرآباد وجود دارد نمی توان درباره پروازهای كوتاه چنین سیاستی را اتخاذ نمود و آنرا به فرودگاه امام خمینی(ره) انتقال داد، چونكه هم از نظر زمانی و هم از نظر اقتصادی برای مسافر به صرفه نیست و اگر همه پروازهای داخلی هم به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شود مسافر ترجیح می دهد برای پروازهای كوتاه از وسیله نقلیه شهری یا حمل و نقل عمومی جاده ای برای مسافرت استفاده نماید.
وی افزود: چونكه اگر بعنوان مثال یك مسافر بخواهد پرواز حدود 40 دقیقه ای را در فرودگاه امام(ره) تجربه كند باید ضمن صرف هزینه ی بالا حدود 200 هزار تومانی برای مسیر رفت و برگشت به این فرودگاه چندین ساعت زمان هم باید صرف كند كه در این شرایط مسافر اساسا ترجیح می دهد از وسیله ی دیگری استفاده نماید.
منظری اظهار داشت: انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام(ره) برای مسیرهای طولانی مانند قشم، و بندر عباس امكانپذیر است اما به شرط این كه قیمت بلیطی كه مسافر از فرودگاه امام می گیرد ارزان تر از مهر آباد باشد و این ارزانی با در نظر گرفتن هزینه ی رفت و برگشت مسافر باشد. یعنی اگر یك مسافر فرودگاه امام(ره) را برای پرواز به مقصدی مانند بندر عباس انتخاب می كند با در نظر گرفتن هزینه ی رفت و برگشتش به فرودگاه امام قیمت بلیطش نسبت به فرودگاه مهر آباد كمتر باشد.
وی با اشاره به این كه شركت های هواپیمایی نیز با مشكلات مختلفی برای انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام(ره) دارند، صریح كرد: نكته بعدی كه وجود دارد این است كه خود شركت های هواپیمایی با كمبود هواپیمایی كه دارند برایشان به صرفه است كه قسمتی از پروازهای داخلی خودرا به فرودگاه امام(ره) انتقال دهند، چونكه در روز یك هواپیما در شرایط كنونی تنها می تواند پروازش را از امام یا مهرآباد انجام دهد.
همه پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل می شود
از ابتدا كه مراحل ساخت فرودگاه امام خمینی(ره) شروع شده بود و این فرودگاه به بهره برداری رسید قرار بود به سبب مباحث زیست محیطی و مزاحمت هایی كه می تواند پروازهای فرودگاه مهرآباد برای تهرانی ها داشته باشد، پروازهای این فرودگاه به فرودگاه امام(ره) منتقل شود و هم اكنون این طرح به صورت نیمه تمام و ناقص اجرا شده است.
وی اظهار نمود: الان نیز با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت شركت های هواپیمایی و این دو فرودگاه می توان همه پروازهای داخلی را به تدریج به فرودگاه امام منتقل كرد و این اتفاق مسلما خواهد افتاد و فرودگاه مهرآباد نیز به فرودگاه كوچكی تبدیل می شود كه قسمتی از پروازهای مسیرهای كوتاه، چارتری، ایرتاكسی و غیره در آنجا صورت خواهد گرفت. برای انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) باید مطالعات و برنامه ریزی های فراوانی صورت گیرد و نمی توان به صورت دستوری به شركت های هواپیمایی در این زمینه امر و نهی كرد. كما این كه در مورد اولین پرواز داخلی فرودگاه امام(ره) نیز همین صورت گرفت بلیط فروشی صورت نگرفت و فقط چند نفر از مسئولان تهران را به مقصد كیش ترك كردند.

منبع: