به گزارش عصر توریسم یك عضو فراكسیون زنان مجلس رابطه مونسان با بدنه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همینطور منتقدانش را خوب ندانست و اظهار داشت: آقای مونسان در حالی به نقش مجلس و تعامل با نمایندگان تاكید دارد كه در دوران ریاست سازمان میراث فرهنگی، معاونت حقوقی پارلمانی را منحل و در معاونت سرمایه گذاری ادغام كرد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، پروانه سلحشوری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) و در جریان بررسی صلاحیت علی اصغر مونسان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعنوان مخالف اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی درحالی با مصوبه مجلس تبدیل به وزارتخانه شد كه دولت با آن مخالف بود و در نهایت پس از تأیید شورای نگهبان با ناراحتی آنرا پذیرفت. امروز آقای مونسان می گوید كه تلاش مجلسی ها و نمایندگان سبب تبدیل شدن سازمان به وزارتخانه شده است ولی همین فرد در طول دو سال مسئولیت اش در سازمان به صورت مستمر با این امر مخالفت داشت.
وی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: آیا دولت به ما پیام نداده بود كه برای او فرقی نمی كند كه سازمان تبدیل به وزارت شود یا خیر و آنها در نهایت كار خودشان را انجام می دهند. دولت حتی نمایندگان را لایق مشورت نمی داند. امروز چطور كسی كه وزارتخانه شدن این سازمان را قبول نداشت می خواهد سكان دار آن باشد.
سلحشوری اضافه كرد: در تمام مدت تعیین معیارهایی برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تلاش شد شاخصه های مناسب در نظر گرفته شود و در تمام این مدت تلاش كردم استدلال ها و پیام های اساتید را به نمایندگان منتقل كنم.
نماینده تهران با اشاره به برنامه های پیشنهادی مونسان اظهار داشت: متأسفانه آمارهای عرضه شده در برنامه آقای مونسان گاها مخدوش و بدون پشتوانه است. در جایی ایشان به ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی با چهارهزار پروژه و در جایی دیگر با دو هزار پروژه اشاره می كنند. ایشان در جایی صحبت از ساخت موزه ها را هر چند روز یك مرتبه مطرح كرده كه مشخص نیست مقرر است این موزه ها كجا ساخته شده و بحث استانداردسازی آنها چگونه است. همینطور در بخشی از برنامه به اقدامات پیشبینی شده برای سال ۲۰۱۸ اشاره كرده غافل از اینكه امسال سال ۲۰۱۹ است. كاش حداقل خودشان یك مرتبه برنامه پیشنهادی را مطالعه می كرد.
وی تصریح كرد: این روزها مبارزه با فساد جدی است اما برخی از مدیران منصوب آقای مونسان همچون مدیركل سابق استان های قزوین، تهران و هرمزگان تحت پیگرد قانونی هستند. ما صحبت از شفافیت در مبارزه با مفاسد می نماییم اما سازمان میراث فرهنگی تنها در سامانه مربوطه هفت گزارش در اینباره عرضه كرده است.
به قول سلحشوری، مونسان در دو سال مسئولیت خود شورایعالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تشكیل نداد كه این شورا می توانست كمك شایانی در این عرصه داشته باشد. ایشان از نقش موثر مجلس و تعامل با نمایندگان سخن می گوید اما معاونت حقوقی و پارلمانی را منحل و در معاونت سرمایه گذاری سازمان ادغام كرد.
این عضو فراكسیون امید افزود: ایشان به مبحث تراز مثبت گردشگری اشاره دارد اما سوال این است كه این تراز به علت عملكرد ضعیف دولت در كنترل نرخ ارز بوده و یا فعالیت های ایشان است كه به یك باره ایران جزو ارزان ترین مقاصد گردشگری شده و از سویی هزینه سفر مردم به خارج از كشور بالا رفته است.
وی ادامه داد: آقای مونسان می گوید كه مدیرانش را از كیش نیاورده است. سوال این است افرادی همچون مدیركل تهران، رئیس حوزه ریاست، مسئول فعلی معاونت گردشگری و مدیركل اسبق تهران مگر از كیش نیامده بودند. از سوی دیگر متأسفانه رابطه آقای مونسان با بدنه سازمان خوب نبود و با منتقدانش هم برخورد مناسبی نداشت. كارشناسان این حوزه معتقدند كه وزارت مونسان همچون افتادن از چاله به چاه است.
سلحشوری همینطور اظهار نمود: آقای مونسان از اهمیت آموزش صحبت می كند اما مركز عالی میراث فرهنگی را با ۲۸ سال سابقه منحل كرد. مگر این حوزه احتیاج به تربیت نیروی انسانی ندارد؟ ایشان درباره استرداد اموال صحبت می كند اما فهرستی از آثار تهیه نشده و اساسا طبقه بندی آثار میراث فرهنگی صورت نگرفته است.
او در آخر خطاب به نمایندگان اظهار داشت: می دانم شما از قبل رأی خویش را مشخص كرده اید اما آن هایی كه در روزهای محرم به آزادی سرور آزادگان اعتقاد دارند می خواهم كه رأی آزادانه دهند.