به گزارش عصر توریسم هفتمین سفر رئیس جمهور ایران به نیویورك جهت شركت در مجمع عمومی سازمان ملل در حالی آخر یافت، كه برخلاف برخی تصورها، قول هایی كه برای بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران مطرح شده بودند، با گذشت چند دهه تاخیر، جامه عمل نپوشیدند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، اگر هدایای قبلی را كه در طول ۶ سفر قبلی رئیس جمهور به سازمان ملل داده شده بود همراه با احتمال هایی كه برای بازگشت الواح هخامنشی مطرح می شدند، كنار هم قرار دهیم، چشم انتظاری فعالان و دوستداران میراث فرهنگی برای بازگشت الواح هخامنشی كه در طول چند سال قبل به «الواح شیكاگو» معروف شده بود، انتظار بیجایی نبوده است.
البته زمانی حدسیات برای بازگشت الواح هخامنشی همراه با حسن روحانی و هیات همراه قوت گرفت كه محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – در نشست خبری ۳۱ شهریور كه برای رونمایی از ۳۰۰ شیء تاریخی از طریق رسیده از اسپانیا در موزه ملی ایران برگزار شد، اعلام نمود: «این دیپلماسی فعال فرهنگی (برگزاری نمایشگاه های بین موزه ای بین ایران و كشورهای دیگر) سبب شده در حوزه های دیگر همچون استرداد اموال فرهنگی تاریخی شاهد اتفاقات خوبی باشیم. در ایام آینده هم خبرهای خوشی از استرداد اموال تاریخی خواهیم شنید. بسیار خوشحالم كه از راه دیپلماسی فرهنگی شاهد اتفاقات خیلی خوب در كشور هستیم.»
۶ سال قبل، اولین هدیه ی تاریخی روحانی از آمریكایی ها به خاك ایران رسید، «جام سیمین شیردال» كه ششم مهر ماه ۱۳۹۲ پس از آخر سفر روحانی به نیویورك و در فرودگاه مهرآباد رونمایی شد؛ هدیه ای كه هر چند پس از آن صحبت هایی در خصوص تقلبی بودن اش عنوان شد، اما در زمان رونمایی از این اثر در فرودگاه مهرآباد اعلام گردید كه «شیردال تاریخی از سال ۲۰۰۳ نزد آمریكایی ها بوده و قرار بر تحویلِ آن به ایران بود، اما تا آن تاریخ امكان این امر، فراهم نشده بود. اثری كه گفته می شد متعلق به ۲۷۰۰ سال قبل است.
جام شیردال