عصر توریسم: آتشِ چند باره میدان حسن آباد گویا ایستگاه شماره یك آتش نشانی تهران را تحت تاثیر قرار داد كه به بازدید مسئولان و آتش نشانان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از موزه ملی ایران و كاخ جهانی گلستان و یكی دو موزه دیگر منجر گردید.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، اقدامی كه اولین قدم از طرف بعضی از مسوولانِ مدیریت بحران برای بازدید اولیه و احیانا پایش این محوطه های تاریخی می تواند قلمداد شود، اما امیدواری به نتیجه ای كه می تواند به همراه داشته باشد، خود جای امیدواری دارد.
برمبنای خبری كه روابط عمومی موزه ملی ایران ۱۳ شهریور منتشر نموده بود، بازدید میدانی همراه با نشست مشترك درباب راه های پیش گیری از حوادث غیر مترقبه و رعایت اصول ایمنی در حفاظت از آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی در موزه ملی ایران انجام شد.
در این بازدید كه به دنبال برگزاری كارگاهی با همین مضمون در دانشگاه تهران، انجام شد محمد حسن طالبیان – معاون وزارت میراث فرهنگی-، مهدی داوری – مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران -، جبرئیل نوكنده – مدیر كل موزه ملی ایران -، هادی احمدی – مدیر كل حفظ و احیای بناهای تاریخی -، مصطفی پورعلی – مدیر كل ثبت آثار تاریخی – و تعدادی از كارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این بازدید بوده اند كه آتش نشانان و كارشناسان ایمنی و پیش گیری از حوادث، علاوه بر آشنایی با آثار و مجموعه های موزه ملی ایران به بررسی وضعیت ایمنی و اصول مدیریت بحران در فضاهای موزه ای پرداختند، آنها همین طور از زیرساخت ها برای پیش گیری از آتش سوزی بازدید و درباره نحوه همكاری مشترك مذاكره كردند.

در كارگاه های بعدی اهتمام می نماییم از كارشناسان یونسكو نیز استفاده كنیم
محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – كه در همه ی بازدیدهای انجام شده توسط این گروه از محوطه های مختلف موزه ای حضور داشته، چند روز پس از انجام این بازدید از نتایج این بازدید گفت.
طالبیان در گفت و گو با ایسنا، با تاكید بر این كه قرار شده تا این كارگاه ها ادامه دار باشند، اظهار نمود: از طرف دیگر قرار شد برای موزه ها بستری آماده شود تا آتش نشان های تهران، هر كدام برای آموزش و مهارت آموزی كارمندان موزه ای درباره سوژه آتش، تمرین هایی داشته باشند، تا كارگاه ها و كلاس ها تمرینی با موفقیت پشت سر بگذارند.
او با بیان این كه در صحبت های انجام شده، نسبت به بازدید گروه های آتش نشان در مناطق مختلف از موزه ها و محوطه های تاریخی مختلف تهران اصرار كرد و اضافه كرد: می توانیم با امضای تفاهم نامه با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اقدامات مورد نیاز را در این زمینه انجام دهیم.
معاون میراث فرهنگی اولین بازدید را تمرینِ اولیه ای دانست كه باید به دنبال آن تجربیات دیگر را نیز تمرین كرد و افزود: از یونسكو و دیگر دستگاه ها می خواهیم تا افراد حرفه ای كه در ژاپن و دیگر دستگاه های مرتبط، روی این مساله كار كردند را در كارگاه های بعدی داشته باشیم.

بررسی ظرفیت ها و محدودیت های موزه ملی ایران توسط آتش نشانان
جبرییل نوكنده – مدیركل موزه ملی ایران – نیز درباره ی این بازدید و نتایج آن برای مدیریت بحران در موزه ملی ایران در زمان های وقوع بحران، به ایسنا اظهار داشت: مسوول ایستگاه آتش نشانی منطقه ۱۲ تهران اعلامِ آمادگی كرد تا بطور مرتب پایش ها در موزه ملی ایران انجام شوند.
او با اشاره به توضیحاتی كه برای كارمندان سازمان آتش نشانی در آن بازدید و درباره ی موزه ملی ایران داده شده، بیان كرد: به آنها درباره ی وضعیت موزه دوران اسلامی توضیح دادیم و این كه نسبت به تجهیزات موجود در كدام موزه ها و كدام بخش ها نگرانی هایی داریم، در واقع این بازدید یك فرصت آشنایی خوب برای آشنایی آتش نشان ها با محدودیت ها، تجهیزات، چالش ها و موانع در موزه ها بود.
وی به صحبت هایش با مدیر منطقه ۱۲ آتش نشانی و اعلام آمادگی رئیس ایستگاه آتش نشانی این منطقه برای پایش دوره ای موزه ها و چك كپسول های آتش نشانی اشاره نمود و اضافه كرد: بنظر می رسد این فكر از سوژه آتش سوزی میدان حسن آباد شروع شده باشد. زنگِ خطری كه آن جا حس شد، حتی در صحبت ها و سوالات شان میزان آشنایی كارمندان این سازمان مهم در مدیریت بحران را به راحتی می شد، متوجه شد، ان ها نسبت به بخش زیادی از سوژه اشنایی داشتند و سوالاتی كه مطرح می كردند ما را برای ادامه دار بودن این ارتباط پیش روتر كرد.
او اشاره كرد: مسئولان و كارمندان سازمان آتش نشانی افراد پرسش گری بودند كه درباره ی سامانه موزه، ورودی ها، مكان قرارگیری كپسول های اطفای حریق، عملكرد نیروهای موزه ای پرسش داشتند، سوالاتی كه نشان داده است آنها برای مدیریت بحران برنامه داشتند، وضعیت مخازن را بررسی كردند و این كه آیا می توان داخل موزه برای اطفای حریق در داخل موزه از آب بهره برد یا خیر، همین طور مواد خاموش كننده حریق بررسی شدند.

در صورت نیاز زیرساختِ جدیدی از آتش نشانی در نزدیكی موزه ملی ایجاد می شود
نوكنده با اشاره به ضرورت برگزاری نشست های بیشتری در این زمینه و بررسی همه ی ظرفیت ها و زیرساخت های مورد نیاز در موزه ملی ایران در حین ماموریت ایستگاه آتش نشانی، افزود: آنها باید بررسی نمایند كه آیا این مصالح كفایت لازم را برای اطفای حریق در چنین مكان مهمی را دارند یا خیر.
وی همینطور به اعلام آمادگی اتش نشانی منطقه ۱۲ تهران برای ایجاد یك زیرساخت در منطقه ای نزدیك به موزه ملی ایران در صورت نیاز اشاره نمود و اضافه كرد: اعلام نموده ایم كه می توانیم با دادن یك نقشه به آنها از منطقه ی ۱۲ كه موقعیت مكانی موزه های موجود در منطقه را نشان دهد، بتوانند منطقه را بطور كامل پایش كنند و این كه در صورت هر نوع بحران، چه طور باید آنرا مدیریت كرد.

منبع: