به گزارش عصر توریسم معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این كه ایتالیایی ها در مواقع بحران به كمك مان آمده اند، اظهار داشت: ما همچنان به منشور ونیز در حوزه مرمت پایبندیم و در حوزه بناها، محوطه ها و تزئینات آثار تاریخی، روش مشترك ایران و ایتالیا را اجرایی می كنیم؛ روشی كه مرمت باید از اصل بنا قابل تشخیص باشد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، محمدحسن طالبیان در آیین افتتاح نمایشگاه و همایش «ایران و ایتالیا؛ ۶۰ سال همكاری در میراث فرهنگی» كه یكشنبه (۲۶ آبان ماه) در موزه ملی ایران شروع به كرد، افزود: هر گاه در حوزه حفاظت و مرمت از همكاری خبری انتشار یافته، همیشه خبرهای خوبی بوده، چون همه همكاری ها در چارچوب همكاریهای مشترك انجام می شوند.
او با تاكید بر اهمیت فعالیت های مرمتی كه ایتالیایی ها در ایران داشته اند، اضافه كرد: ما همچنان به منشور و قطعنامه ونیز در حوزه مرمت پایبندیم و روش مشترك ایران و ایتالیا را در حوزه بناها، محوطه ها و تزئینات آثار تاریخی داریم، چون معتقدیم مرمت باید از اصل بنا قابل تشخیص باشد.
وی با اشاره به این كه ایتالیایی ها در مواقع بحران از زلزله در بم و مرمت ارگ بم گرفته تا سایر اقدامات مورد نیاز مرمتی به كمك ایرانیان آمده اند، افزود: آنها كارهای حفاظتی در پاسارگاد و روی انسان بالدار انجام دادند، حتی تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی به پاسارگاد هدیه كردند. از طرف دیگر مقاوم سازی تكیه معاون الملك هم اكنون و مقاوم سازی موزه ایران باستان در سال های گذشته از اقدامات مشترك ایران و ایتالیا در حوزه حفاظت از آثار تاریخی است.
طالبیان با تاكید بر ضرورت برگزاری نمایشگاهی از همكاریهای مشترك ایران و ایتالیا در حوزه مرمت بیان كرد: ایتالیایی ها از ۱۹۳۰ پایه آكادمیك مرمت را در ایران بنیان گذاشته اند و این اتفاق همیشه ادامه داشته است.
او با اشاره به این كه دانش علمی و آكادمیك مرمت تحت تاثیر همكاری ایران و ایتالیا بوده است، اضافه كرد: نگاه ما از مرمت به حفاظت نزدیك شده است. آنرا می توان در مرمت كاخ كسری و شورا شاهد بود كه الگویی حرفه ای از استفاده از ابزار نوین و مواد جدید در ایران است.

درخواست از ایتالیایی ها برای كمك به بازسازی موزه ملی ایران
محمدرضا كارگر – مدیر اداره كل موزه ها و اموال منقول تاریخی – نیز در سخنانی اظهار داشت: از ۶۰ سال قبل تا امروز هیچ گاه همكاریهای مان با كشور ایتالیا قطع نشده، هرچند در مواردی و بنا به شرایط خاص هر دو كشور مجبور به كاهش همكاری ها شده ایم، اما آن بار دیگر به وضعیت مناسب خود بازگشت، اتفاقی كه به واسطه خاطرات خوب سال های پیش از آن رخ داد.
او با تاكید بر این كه هر دو كشور ایران و ایتالیا تلاش می كنند تا فعالیت هایشان را در همه حوزه ها گسترش دهند، اظهار نمود: این تلاش بعد از انقلاب اسلامی افزایش بیشتری پیدا كرده است.
او همینطور به نگاه جدید و جدی در حوزه دیرینه شناسی اشاره نمود و اضافه كرد: ایران در حوزه دیرینه شناسی به نقطه ای رسیده كه دیگر نباید بگوییم «امیدواریم همكاری ها گسترش پیدا كند»، بلكه باید بگوییم «همكاری ها باید گسترش پیدا كند»، در واقع در همه حوزه ها نیاز جدی به این نوع برخورد داریم.
مدیر اداره كل موزه ها و اموال منقول تاریخی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان این كه همكاریهای موزه ای قسمتی از همكاریهای بین ایران و ایتالیا بوده و هست، اظهار داشت: در این عرصه با فضای روشنی مواجه هستیم. با نمایشگاه های مختلفی كه بین ایران و ایتالیا مانند پنه لوپه برگزار شده است می توان این بحث را نشان داد.
وی همینطور به طراحی موزه ایران باستان كه سال ها قبل و به مدت دو سال توسط ایتالیایی ها انجام شد اشاره و بیان كرد: در آن پروژه طرح ها و مطالعات انجام و نتایج آن اعلام شدند. امروز مدیركل موزه ملی ایران باید تلاش كند تا همان پروژه با افرادی كه اولین ساماندهی ها را در دستور كار داشتند برای موزه ایران باستان اجرایی شود.
كارگر با اشاره به همراهی ایتالیایی ها در زمان ساماندهی موزه ایران باستان، اظهار نمود: در آن دوره ایتالیا همكاری و هزینه هایی را با ایران داشت، حالا نیز از سفیر ایتالیا درخواست می نماییم به بازسازی موزه ایران باستان كمك نماید.

فعالیت های مشترك؛ عامل ارتقای كیفیت میراث فرهنگی
بهروز عمرانی – رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری – نیز در سخنانی اظهار نمود: بی شك یكی از حوزه های میراث فرهنگی و ارتباطات مشترك، مرمت آثار تاریخی است كه از حفاظت بعد از كاوش محوطه های در دست اقدام تا مرمت آثار برجسته جهانی مانند مجموعه پارسه و پاسارگاد را شامل می شود.
او استفاده از تجربه های همكاران ایتالیایی در مستندسازی، ثبت و كوشش برای حفاظت از میراث جهانی ایران بعنوان میراث مشترك بشریت را نمونه ای از این همكاری ها دانست و افزود: چشم انداز مورد انتظار پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از فعالیت های مشترك، تعمیق بیشتر از پیش فعالیت های باستان شناختی با كاربرد علوم میان رشته ای و انتشار دستاوردهای آن، توسعه امر آموزش به باستان شناسان جوان تر در مقاطع تحصیلی، تكمیلی رشته های دیرینه شناسی و مرمت آثار و همین طور برگزاری نمایشگاه هایی از یافته های این گونه فعالیت ها و جاذبه های تاریخی – طبیعی به منظور جلب و ترغیب گردشگران ایتالیایی به بازدید از ایران است.

رئیس پژوهشكده دیرینه شناسی اشاره كرد: گسترش فعالیت های مشترك ایران و ایتالیا موجب ارتقای كیفیت میراث فرهنگی و گردشگری از محوطه های شاخص مانند شهر سوخته، ارگ بم و مسجدجامع اصفهان شده است، همین طور انتشارِ فعالیت های مشترك در معرفی آثار جهانی و روند ثبت بسیار موثر است.

سفری كه به مدرن سازی صنعت نفت ایران منجر شد
پروفسور آندرینو روسی – رئیس موسسه ایزمئو – هم در سخنانی ایزمئو را یك موسسه بین المللی برای شرق شناسی معرفی نمود و اظهار داشت: كارهای ما در ادامه و استمرار فعالیت های آقای «توچی» در حوزه دیرینه شناسی است. هم اكنون نیز حدود ۳۰۰ كارشناس داریم كه ۱۲۰ نفر آنها خارجی هستند و قسمتی از این كارشناسان را ایرانیان می سازند.
او با اشاره به همكاری این شركت با بیشتر از ۱۰۰ دانشگاه، موزه و مركز علمی در دنیا اظهار نمود: در سال ۲۰۱۲ مركزی برای ادامه و گسترش همكاری ها با ایران راه اندازی كردیم كه تا امروز فعالیت خودرا ادامه داده است. در این موسسه نقش فرهنگی، موقعیت جغرافیایی سیاسی و نفوذ ایران در منطقه قفقاز و آسیای میانه را بررسی كردیم و امروز شاهد رونق اصطلاحی به نام دنیای ایران (پرشین ورد) هستیم.
وی با اشاره به تجدید روابط دوستانه ایران و ایتالیا در حوزه میراث فرهنگی و باستان شناسی، اشاره كرد: روابط را در حوزه كاوش و حفظ آثار گسترش خواهیم داد، همانطور كه نمایشگاه ۶۰ سال همكاری ایران و ایتالیا بعنوان جامع ترین و گسترده ترین نمایشگاهی كه تابحال در حوزه همكاریهای مشترك بین ایران و ایتالیا برگزار شده فعالیت می كند.
پروفسور آندرینو روسی، رئیس موسسه ایزمئو

منبع: