به گزارش عصر توریسم بررسی پرونده دومین ژئوپارك ایران تا چند روز دیگر در یونسكو شروع می شود، پرونده ای كه تاكنون دو بار برگشت خورده است. با این وجود سرپرست مدیریت ژئوپارك ارس مطمئن است این پرونده این دفعه كارت سبز یونسكو را می گیرد.
به گزارش ایسنا، قشم درحال حاضر تنها ژئوپارك ایران، خاورمیانه و منطقه غرب آسیا است. این منطقه در سال ۱۳۸۵ برای اولین بار به شبكه جهانی ژئوپارك ها پیوست و در سال ۱۳۹۱ به سبب كم كاری در اجرای برخی فاكتورهای جهانی از این شبكه خارج شد. این ژئوپارك در سال ۱۳۹۶ بار دیگر موفق شد نظر كارشناسان شبكه جهانی ژئوپارك ها را جلب و كارت سبز یونسكو را دریافت كند. حالا ایران تصمیم گرفته ژئوپارك دیگری را ثبت كند. «ارس» دومین منطقه از ایران است كه بگفته فاطمه منیری ـ مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد ارس ـ پرونده آن آماده شده و دهم آذرماه امسال در شبكه جهانی ژئوپارك های یونسكو بررسی خواهد شد.
ژئوپارك ارس پرونده تازه ای نیست. سال ۱۳۸۹ این پرونده برای اولین بار به شبكه ی جهانی ژئوپارك ها فرستاده شد، اما بعد از بازدید ارزیابان این شبكه از ارس در سال ۱۳۹۰، این منطقه واجد شرایط كافی برای معرفی بعنوان ژئوپارك جهانی تشخیص داده نشد و قرار شد بعد از رفع نقصها و تكمیل موارد مشخص شده، باردیگر درخواست جدیدی آماده و ارسال شود. قرار بود پرونده ژئوپارك ارس در سال ۱۳۹۷ به یونسكو فرستاده و مراحل ثبت آن پی گیری شود اما این مساله تا كنون به تعویق افتاده است.

منیری ـ سرپرست مدیریت ژئوپارك ارس ـ در این زمینه به ایسنا اظهار داشت: این پرونده تاكنون دو بار برگشته است كه علت آن رعایت نكردن شاخص ها و یا لطمه های زیست محیطی نبوده، بلكه مسیر نگاه مان متفاوت بوده یا برخی كارها انجام نشده و یا كم توجهی هایی به جامعه محلی شده بود. البته در سه سال قبل اقدامات اجرایی و آموزشی خوبی انجام شده است كه مطمئنم این دفعه ارس ثبت جهانی می شود، چون فاكتورهای مدنظر یونسكو اجرا شده است، حتی بیشتر از آن چه در اولویت دیگر ژئوپارك های جهانی بوده است.
وی افزود: یكی از راه هایی كه می توانیم ارس را در بعد بین المللی مطرح نماییم ثبت آن در یونسكو است. در این منطقه پدیده های زمین شناسی نادری وجود دارد مثل «پرمین ـ تریاس» كه گذر ۲۵۰ میلیون ساله زمین را در یك سنگ نشان میدهد.
اكوموزه «گلفرج» كه فسیل ها، سنگ واره ها و آثار تاریخی این منطقه را به معرض نمایش گذاشته.
پدیده «پرمین – تریاس» كه گذر 250 میلیون ساله زمین را نشان میدهد در این منطقه واقع شده