عصر توریسم: دیدار دو جانبه آژانس های ایران و چین درحالی انجام شد كه تا شروع سال نو چینی كمتر از دو ماه دیگر باقی مانده است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به همین مناسبت از چینی ها دعوت كرد تعطیلات خودرا در ایران سپری كنند.
به گزارش خبرنگار ایسنا از چین، این نشست كه با حضور ۳۷ شركت ایرانی و حدود ۸۰ نماینده از چین در شهر پكن برگزار شد، بیشتر فرصتی بود برای معرفی ایران.
ارزیابی ها حاكی از این است كه چینی ها شناخت كمی از ایران دارند، ضریب امنیت در ایران معمولا مهم ترین دغدغه آنها برای سفر است بطوریكه تاثیر ناآرامی های اخیر تردید برخی گردشگران و آژانس های چینی را برای سفر به ایران بیشتر كرده است.
به زعم نمایندگان آژانس های چینی حاضر، برگزاری این نشست به اضافه حضور یك مقام دولتی ایران در پایتخت چین كه اطلاعاتی درباره لغو روادید، شرایط جغرافیایی و امنیت ایران ارائه كرد، اتفاقی مثبت به شمار می آید كه تاثیر خودرا در تداوم روابط گردشگری دو كشور خواهد داشت.
۷۰ هزار چینی كم است
علی اصغر مونسان _ وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران _ كه به بهانه شركت در اجلاس تمدن های كهن به پكن سفر كرده است، در جمع آژانس های ایرانی و چینی، درحالی كه سفیر كشورمان در چین نیز حضور داشت، به روابط دو كشور اشاره نمود و اظهار داشت: با عنایت به ظرفیت های دو كشور این روابط باید بیشتر از این افزایش یابد. ما تلاش می نماییم كه میزان روابط گردشگری دو كشور را كه حالا پایین است، ارتقاء دهیم.
او افزود: سفر ۷۰ هزار توریست چینی به ایران در مقایسه با بازار بزرگ گردشگری این كشور واقعا كم است. این تعداد می تواند تا دو میلیون نفر توریست افزایش یابد.

وی به اقدام در لغو روادید ایران برای اتباع چینی اشاره نمود و اضافه كرد: اینك درحال تقویت رستوران های چینی و تامین غذاهای مورد علاقه آنها، آموزش راهنماهای چینی زبان و تولید پكیج های تبلیغاتی به زبان چینی هستیم.
این مقام مسؤول در دولت سپس از چینی ها دعوت كرد تعطیلات سال نو را كه تا دو ماه دیگر فرا می رسد، در ایران سپری كنند و در ادامه اظهار داشت: برنامه های متنوعی برای سال نوی چینی در ایران تدارك دیده شده است. اطمینان می دهم گردشگری در ایران با امنیت كامل برقرار است.
ایران امن است
ولی تیموری _ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی _ نیز قبل از آنكه مذاكرات آژانس های ایرانی و چینی در این B2B برگزار شود، در سخنانی با اشاره به شناختی كه بین دو تمدن ایران و چین وجود داشته است، اظهار نمود: البته این شناخت بیشتر به زمان های گذشته برمی گردد. اطلاع دقیق دارم در كتاب های درسی چین درباره تمدن ایران و درباره جغرافیای ایران در كتابهای چین مطالبی وجود دارد، ولی بنظر می رسد ما بعنوان نسل های گذشته باید در زمینه شناخت امروز دو ملت حالا بیشتر تلاش نماییم، بنا بر این بنظر می رسد رفت و آمدهای گردشگری بین دو كشور امروز بیشتر از هر زمانی اهمیت دارد.
وی بیان كرد: روسای جمهور چین و ایران برای توسعه روابط و همكاری ها در حوزه گردشگری تاكید ویژه دارند. در همان چارچوب ابتكار دولت چین با سوژه «یك جاده، یك كمربند» مورد استقبال ایران در حوزه گردشگری قرار گرفته است.
او نیز به اقدامات انجام شده برای آماده سازی بازار ایران برای سفر چینی ها اشاره نمود و اظهار داشت: بعنوان مقام مسؤول از جمهوری اسلامی ایران اطمینان می دهم ایران، كشوری جذاب، امن و مقصدی متنوع برای گردشگران چینی است.
تیموری اضافه كرد: همزمان با ورود هیات ایران به چین، مذاكرات خوبی با مقامات دولت چین با هدف توسعه همكاری ها با مقامات دو كشور انجام شده. دولت ها بستر لازم را فراهم نموده اند حالا نوبت بخش خصوصی دو كشور است كه باید در این چارچوب، همكاری را به اجرا برساند.
۸۵ درصد چینی ها از سفر ایران راضی بودند
محمدابراهیم لاریجانی _ مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری _ بعد از آنكه توضیحاتی درباره جاذبه های كمتر معرفی شده از ایران داد، اظهار داشت: آكادمی گردشگری چین بر اساس نظرسنجی كه از گردشگران سفر كرده به ایران انجام داده اعلام نمود ۸۵ درصد گردشگران چینی از این سفر رضایت كامل داشتند، ۱۰۰درصد از امنیت در این كشور راضی بودند و هیچ مشكلی در این زمینه نداشتند. از غذا راضی بودند و بدون استثنا همه شركت كنندگان در این نظرسنجی گفته اند ایران فراتر از انتظار آنها بوده است.
نقد و پاسخ
در جریان این نشست B2B كه از طرف جامعه تورگردانان ایران در پكن، دومین شهر پرجمعیت چین برگزار شد، آژانس های حاضر هر یك فرصت داشتند در ۵ دقیقه با یكدیگر مذاكره كنند. همین طور قبل از آغاز این رقابت تجاری، فیلم هایی از جاذبه های گردشگری ایران پخش گردید كه مورد توجه چینی ها مواجه گردید. مذاكرات تجاری آژانس های با یكدیگر حدودا چهار ساعت زمان برد.
نظر آژانس های ایرانی بعد از انجام مذاكرات درباره تاثیر برگزاری این رویداد متناقض بود، برخی نسبت به حضور نداشتن آژانس های قوی از چین و بجای آن دعوت از آژانس های ضعیف كه از بازار ایران شناخت كمی داشتند، معترض بودند. برخی هم نسبت به غیبت آژانس هایی كه اسامی آنها در لیست بوده اما در B2B شركت نكردند و همین طور به متناسب نبودن سطح رویداد با هزینه ای كه جهت شركت در آن پرداخت شده انتقاد داشتند.
اما عده دیگری از آژانس های ایرانی كه در بازار چین از گذشته فعالیت داشته اند، معتقد بودند: مذاكرات تجاری دو جانبه ای كه یك تشكل خصوصی بدون حمایت های دولت در كشور چین برگزار كرده با عنایت به حساسیت هایی كه درباره امنیت ایران وجود دارد، مطابق استاندارد B2B بوده و با توجه شرایط حساس ایران برگزاری آن برای كشوری مثل چین كه در چهار فصل به كشورهای دیگر توریست می فرستد اقدام الزامی بوده كه ادامه آن در شهرهای مختلف چین لزوم دارد.
ابراهیم پورفرج _ رئیس جامعه تورگردانان ایران _ در این رابطه، توضیح داد: ما برای برگزاری این رویداد از ۶۰ آژانس چینی كه در حوزه خاورمیانه یا كشورهای اطراف ایران تور اجرای می كردند دعوت كردیم؛ آژانس های كه تاكنون در ایران تور اجرای نكرده بودند. می خواستیم نظر آن هایی كه در خاورمیانه یا ازبكستان و تاجیكستان حضور دارند اما در ایران كار نمی كنند، جلب نماییم.
وی ادامه داد: از ۶۰ آژانس چینی دعوت كرده بودیم كه تعداد شركت كنندگان به بیشتر از ۸۰ نفر رسید. معتقدیم این نوع مذاكرات برای دو طرف مفید می باشد. همه كشورها B2B برگزار می كنند. برنامه ایران به اینجا ختم نمی گردد در ادامه از آژانسداران مشتاق تعامل با ایران در چین دعوت می نماییم به كشورمان سفر كنند. متوجه شده ایم شناخت چینی ها از ایران بسیار كم است و امیدواریم با این حركت ها بازار ورودی از چین رونق پیدا كند.
از نظر چینی های حاضر در این رویداد كه آغاز تعاملات رسمی گردشگری شان با ایران بعد از تایید دولت این كشور و امضا تفاهم نامه ای بین دولت های ایران و چین در سال ۲۰۱۱ بود، حضور یك مقام دولتی از ایران و اظهاراتی كه درباره امنیت داشت، اطمینان برای ادامه همكاری ها را بیشتر كرد.
مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كه بارها درباره افزایش سهم گردشگری ایران از بازار چین تا دو میلیون نفر سخن گفته، در جریان بازدید از این نشست تجاری اظهار داشت: جذب موفق یك تور حتما می تواند عامل جذب تورهای بیشتری شود.

وی همینطور به معاون گردشگری پیشنهاد كرد برنامه ای برای اجرای تور مشترك بین ایران، چین و تركیه و یا روسیه داشته باشد و از آژانس های چینی جهت شركت در نمایشگاه گردشگری ایران كه در بهمن ماه برگزار می گردد دعوت كند.

منبع: