به گزارش عصر توریسم معاون میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: سفارت اتریش برای پشتیبانی از كارگاه های پیش گیری از بحران در موزه ها اعلام آمادگی كرده است.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، اولین جلسه تخصصی كمیته های مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه موزه ها از بامداد روز چهارم دی ماه در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی در حال برگزاری است، در این برنامه محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: سوانح گوناگونی همچون آتش سوزی میدان حسن آباد، مسجدجامع تهران و… نشان می دهند كه باید با یكدیگر در حوزه جلوگیری از آتش سوزی همكاری نماییم. بطور قطع حفاظت پیشگیرانه به مرمت آثار تاریخی ارجحیت دارد و می تواند كمك نماید اتفاق ناگواری در آینده رخ ندهد.
وی اظهار داشت: ما كارهای مختلفی انجام دادیم، كلیاتی از مواردی حفاظتی و پیشگیرانه را در چارچوب آئین نامه ای برای موزه ها تهیه شده و به بقیه استان ها ابلاغ كرده ایم. كمیته بحران هم در این حوزه شكل گرفته است.
وی اظهار داشت: ما عضو سازمان های بین المللی هستیم، سپر آبی یكی دیگر از نهادهای جهانی است كه برای كم به آموزش پیشگیرانه به آن پیوسته ایم، ایران به كنوانسیون ها و نهادهایی كه در این عرصه كار می كند، متصل شده است، چند روز پیش هم سفیر اتریش در كاخ نیاوران اعلام نمود آمادگی دارد برای پشتیبانی از كارگاه جلوگیری از بحران اقدامات لازم را انجام دهد.
وی اظهار داشت: ما تلاش می نماییم از ظرفیت داخلی خود پژوهشگاه میراث فرهنگی و ظرفیت بیرونی حداكثر بهره را ببریم، آتش نشانان تهران هم كمك كرده اند و خودشان متقاضی برگزاری كارگاه آموزشی بوده اند ما هم زمینه بازدید از موزه ها را در اختیارشان قرار داده ایم.
طالبیان افزود: بعضی از موزه ها به سیستم دستی اطفای حریق متصل هستند و یا در مقابل زلزله امكان دارد پناهی نداشته باشند لازم است در این جلسه به جمع بندی های مختلفی در این حوزه برسیم.
در ادامه فاطیما محسنی دبیر كمیته مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه موزه های كشور در این جلسه اظهار داشت: مخاطرات جوی زمین شناختی، بیولوژیك و توپولوژیك همچون مخاطراتی هستند كه عوامل انسانی در ایجاد آنها دخالت مستقیمی ندارند. فرو ریختن بناها، انفجارهای، آتش سوزی، نشت مواد شیمیایی، ناآرامی ها، عملیات تروریستی، تصادفات، مخاطرات انسان ساخت هستند.
وی اظهار داشت: همچون وظایف این كمیته تشكیل مركز مدیریت بحران، تشكیل كمیته های محلی، كارگروه های تخصصی بر مبنای نیازها، شناخت بحران و ریسك در موزه ها از راه بازرسی دوره ای، مدیریت كاهش یا رفع خطر با نظارت و كمك حوزه های تخصصی است.
محسنی اظهار داشت: پاكسازی و ساماندهی موزه، برآورد خرابی و خسارت به آثار، مستند نگاری از آثار، اطلاع رسانی به مردم، راه اندازی كارگاه و آزمایشگاه حفاظت، صدمه شناسی و بررسی ضعف ها و قوت های واكنش در مقابل بحران بخش هایی از دستورالعمل كمیته در فاز بازسازی پس از بحران است.

منبع: